Negocjowanie warunków leasingu

Zakładamy, że każdy kto chce negocjować ofertę leasingu, zadbał wcześniej o to, żeby otrzymać chociaż kilka propozycji od różnych finansujących. Więcej o tym pisaliśmy w Jak otrzymać wiele dobrych ofert leasingu? oraz Jak skutecznie znaleźć leasing w internecie?.

Krótko: O te rzeczy warto zapytać przed zawarciem umowy

1. Jakie jest dokładna kwota kosztów początkowych? Poza czynszem inicjalnym będzie to ubezpieczenie, ale czy coś jeszcze? Np.: koszt wyceny rzeczoznawcy (używane), koszt rejestracji (pojazdy), ewentualnie inne.
2. Czy jest możliwość skorzystania z ubezpieczenia spoza pakietu leasingodawcy? Jeżeli tak, to jaka jest za to opłata manipulacyjna? Jakie są warunki kontynuacji ubezpieczenia w kolejnych latach?
3. Jakie metody w praktyce stosuje leasingodawca w przypadku opóźnień w płatnościach?
4. W jaki sposób rozliczana jest wcześniej zakończona umowa? Sposób dyskontowania.
5. Na koniec należy uważnie sprawdzić czy wszystkie warunki zapisane w umowie zgadzają się z wcześniejszą ofertą i ustaleniami.

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Jak negocjować ofertę leasingu?

Pierwsze przesłane oferty nigdy nie są ostatnim słowem handlowca, który ją przygotowywał. Jednak dysponując kilkoma ofertami już na pierwszy rzut oka będzie widać, z którymi firmami warto dalej negocjować, a na które lepiej nie tracić czasu.

Ważna uwaga: o koszcie oferty leasingu często decyduje nie tylko polityka danej firmy leasingowej, ale także „nastawienie” handlowca odpowiedzialnego za jej przygotowanie. Robi dużą różnicę czy handlowiec wyrobił już plan na dany miesiąc/okres, czy też jest pod presją wyniku. Nie ma co ukrywać, że jeżeli zrobił już swoje, to kolejni klienci mogą „przeszkadzać mu w pracy” - nastawienie to będzie widać już w pierwszej przesłanej ofercie. Jeżeli jakaś oferta wyraźnie odstaje od innych, to jest duża szansa, że została wysłana na odczepnego - nawet jeśli pochodzi ona z firmy powszechnie postrzeganej jako tania. Dlatego lepiej skupić się tylko na negocjowaniu dobrych i zbliżonych do siebie ofert.

W jaki sposób negocjować? Każdy ma swoje techniki, w zależności od własnego charakteru i doświadczeń. My niezmiennie doradzamy negocjowanie w duchu poszanowania dla pracy przedstawicieli firm leasingowych. Nie warto okazywać wyższości tylko dlatego, że w momencie wyboru leasingodawcy jest się górą. Po pierwsze dlatego, że chyba nikt nie lubi być tak traktowany jeśli znajduje się po tej drugiej stronie. Po drugie dlatego, że z firmą leasingową wiąże się na co najmniej kilka lat, podczas których mogą zdarzyć się różne rzeczy, jak szkody komunikacyjne, problemy z płatnościami, itd. Lepiej wtedy mieć po swojej stronie jednego sojusznika więcej niż mniej. Przerzuty i wypluty podczas negocjowania oferty handlowiec raczej nie będzie nigdy dobrze wspominał takiego klienta, a w przypadku jakiś kłopotów może nawet mieć możliwość rewanżu... Oczywiście to wszystko zależy od ludzi, jednak doradzić jedynie możemy rzeczowe i kulturalne artykułowanie swoich oczekiwań, bo negocjować na pewno warto.

O co pytać przedstawiciela przed zawarciem umowy?

Po przeanalizowaniu ofert leasingu oraz lekturze umów i OWUL i wynegocjowaniu kosztu, na placu boju powinny zostać 2-3 firmy leasingowe. Przed podjęciem ostatecznej decyzji i zawarciem umowy warto jednak zadać jeszcze kilka pytań każdemu handlowcowi:

1. Faktyczna wysokość kosztów początkowych

Przed podpisaniem umowy warto poznać faktyczną kwotę do zapłaty w ramach pierwszej wpłaty. Poza czynszem inicjalnym będzie to z pewnością ubezpieczenie. Ewentualnie co jeszcze (np. opłata rejestracyjna).

2. Ubezpieczenie

Przede wszystkim, jeśli nie był podany wcześniej na ofercie, to zapytać należy o koszt ubezpieczenia w pierwszym roku, ale nie tylko.
Jaki jest koszt ubezpieczenia w kolejnych latach i jak jest on wyliczany – wartość procentowa to jedno, ale może się zdarzyć, że w kolejnych latach ubezpieczyciel współpracujący z firmą leasingową przyjmie do ubezpieczenia nierealnie wysoką wartość samochodu.
Czy istnieje możliwość skorzystania z ubezpieczenia spoza pakietu leasingodawcy (np.: pakiet dealera)? Jeżeli tak, to jaka jest wysokość opłaty rocznej za wydanie takiej zgody (większość leasingodawców pobiera taką opłatę, najczęściej w wysokości ok. 200 zł).

3. Koszt wyceny – tylko przedmioty używane

Firmy leasingowe stosują bardzo różne stawki związane z wyceną środków trwałych, które obciążają wnioskującego, nawet jeśli nie dojdzie do zawarcia umowy. Dobrze jest zapoznać się z tymi kosztami.

4. Czy możliwa jest cesja umowy leasingu na inną firmę

Najczęściej jest możliwa, jednak niektóre firmy na to nie pozwalają lub żądają wysokich opłat manipulacyjnych. Może to być bardzo duża niedogodność.
Handlowiec powinien wiedzieć jak w praktyce wygląda procedura cesji w jego firmie i z jakimi wiąże się to kosztami.

5. Co dzieje się w przypadku zaległości i opóźnień w spłatach rat

Tu handlowiec również powinien wiedzieć jak to wygląda w praktyce, jakie metody są stosowane przez firmę, w jakiej wysokości naliczane opłaty za wezwania do zapłaty, ewentualnie za wznowienie wypowiedzianej umowy.
Tego typu opłaty będą wymienione w Tabeli Opłat i Prowizji.

6. Kiedy płatna jest pierwsza rata miesięczna i czy ewentualnie można ustalić sobie jej i kolejnych termin płatności

Lepiej pewnie dla większości by było, żeby pierwsza rata nie była płatna już tydzień po odbiorze przedmiotu leasingu. Możliwe też, że jest jakiś konkretny dzień miesiąca kiedy chcielibyśmy mieć ustaloną płatność.

7. Stopa (podstawa) oprocentowania oferty leasingu

Oprocentowanie oferty leasingu może być stałe lub zmienne. Zdecydowanie najczęściej jest zmienne i oparte – w zależności od leasingodawcy - o WIBOR 1M lub 3M (dla leasingu w walutach będzie to EURIBOR lub LIBOR). Nawet jeżeli wcześniej stopa ta była podana na ofercie, to należy zapytać w jakiej wysokości zostanie wpisana do umowy leasingu.

8. Rozliczenie przedwcześnie zakończonej umowy

Jeżeli umowa wygaśnie przed terminem, np. w przypadku szkody całkowitej, to leasingodawca jest zobowiązany pomniejszyć pozostałe do końca umowy raty o tak zwane dyskonto.
Jednak każdy leasingodawca ma różny sposób jego ustalania. Jeżeli sposób ten nie jest opisany w OWUL, to należy bezwzględnie zapytać o mechanizm jego obliczania.
Jest to ważne, ponieważ są finansujący, którzy stosują bardzo niekorzystne dla klientów przeliczniki.

Jeszcze większą dowolność mają leasingodawcy przy rozliczaniu umowy, którą leasingobiorca chce skrócić na własne życzenie. Opisujemy to w artykule Skrócenie umowy leasingu. Kiedy możliwe i jakie są koszty?

9. Przed samym podpisaniem umowy...

Przed podpisaniem umowy dobrze jest poprosić przedstawiciela firmy leasingowej, aby z odpowiednim wyprzedzeniem przesłał (np. e-mail’em) komplet przygotowanej już umowy, wraz ze wszystkimi załącznikami.
Należy wówczas prześledzić całą umowę i czy wszystko zgadza się z wcześniejszą ofertą i ustaleniami. Należy sprawdzić harmonogram, a w szczególności wysokość i ilość rat oraz daty płatności. Dodatkowo potwierdzić prawidłowość danych firmowych, danych i kwoty przedmiotu leasingu, danych dostawcy, itd.

Chcesz wiedzieć więcej? To powinno Cię zainteresować: Jak chronić się przed nieuczciwym doradcą leasingowym?

Indywidualna pomoc w wyborze oferty

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie, m.in. w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów.

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Znajdź nas na

facebook-twitter

Portal FmLeasing.pl