Negocjowanie warunków leasingu

Zakładamy, że każdy kto chce negocjować ofertę leasingu, zadbał wcześniej o to, żeby otrzymać chociaż kilka propozycji od różnych finansujących. Więcej o tym pisaliśmy w Jak otrzymać wiele dobrych ofert leasingu? oraz Jak skutecznie znaleźć leasing w internecie?

Krótko: O te rzeczy warto zapytać przed zawarciem umowy

1. Jakie jest dokładna kwota kosztów początkowych? Poza czynszem inicjalnym będzie to ubezpieczenie, ale czy coś jeszcze? Np.: koszt wyceny rzeczoznawcy (używane), koszt rejestracji (pojazdy), ewentualnie inne.
2. Czy jest możliwość skorzystania z ubezpieczenia spoza pakietu leasingodawcy? Jeżeli tak, to jaka jest za to opłata manipulacyjna? Jakie są warunki kontynuacji ubezpieczenia w kolejnych latach?
3. Jakie metody w praktyce stosuje leasingodawca w przypadku opóźnień w płatnościach?
4. W jaki sposób rozliczana jest wcześniej zakończona umowa? Sposób dyskontowania.
5. Na koniec należy uważnie sprawdzić czy wszystkie warunki zapisane w umowie zgadzają się z wcześniejszą ofertą i ustaleniami.

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Jak negocjować ofertę leasingu?

Pierwsze przesłane klientowi oferty leasingowe prawie nigdy nie są ostatnim słowem handlowców, którzy je przygotowywali. Jednak dysponując kilkoma kalkulacjami już na pierwszy rzut oka będzie widać, z którymi firmami warto dalej negocjować, a na które lepiej nie tracić czasu.

Ważna uwaga: o koszcie oferty leasingu często decyduje nie tylko polityka danej firmy leasingowej, ale także „nastawienie” handlowca odpowiedzialnego za jej przygotowanie. Robi dużą różnicę czy handlowiec wyrobił już plan na dany miesiąc/okres, czy też jest pod presją wyniku. Nie ma co ukrywać, że jeżeli zrobił już swoje, to kolejni klienci mogą „przeszkadzać mu w pracy” - nastawienie to będzie widać już w pierwszej przesłanej ofercie. Jeżeli jakaś oferta wyraźnie odstaje od innych, to jest duża szansa, że została wysłana na odczepnego - nawet jeśli pochodzi ona z firmy powszechnie postrzeganej jako tania. Dlatego w dalszym etapie lepiej skupić się tylko na negocjowaniu dobrych i zbliżonych do siebie ofert.

W jaki sposób negocjować? Każdy ma swoje techniki, w zależności od własnego charakteru, temperamentu i doświadczeń. My niezmiennie doradzamy negocjowanie w duchu poszanowania dla pracy przedstawicieli firm leasingowych. Nie warto okazywać wyższości tylko dlatego, że w momencie wyboru leasingodawcy jest się górą. Po pierwsze dlatego, że chyba nikt nie lubi być tak traktowany jeśli znajduje się po tej drugiej stronie. Po drugie dlatego, że z firmą leasingową wiążemy się na co najmniej kilka lat, podczas których mogą zdarzyć się różne rzeczy, jak szkody komunikacyjne, problemy z płatnościami itd. Lepiej wtedy mieć po swojej stronie jednego sojusznika więcej niż mniej. Przerzuty i wypluty podczas negocjowania oferty handlowiec raczej nie będzie nigdy dobrze wspominał takiego klienta, a w przypadku jakiś kłopotów może nawet mieć możliwość rewanżu... Oczywiście to wszystko zależy od ludzi, jednak doradzić jedynie możemy rzeczowe i kulturalne artykułowanie swoich oczekiwań, bo negocjować na pewno warto.

O co pytać przedstawiciela przed zawarciem umowy?

Po przeanalizowaniu ofert leasingu oraz lekturze umów i OWUL i wynegocjowaniu kosztu, na placu boju powinny zostać 2-3 firmy leasingowe. Przed podjęciem ostatecznej decyzji i zawarciem umowy warto jednak zadać jeszcze kilka pytań każdemu handlowcowi.

1. Faktyczna wysokość kosztów początkowych?

Przed podpisaniem umowy warto poznać faktyczną kwotę do zapłaty w ramach pierwszej wpłaty. Poza czynszem inicjalnym będzie to z pewnością ubezpieczenie. Ewentualnie co jeszcze (np. opłata rejestracyjna).

2. Koszt ubezpieczenia komunikacyjnego (lub majątkowego) i GAP?

Jeśli nie był podany już wcześniej na ofercie, zapytać należy o koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu (komunikacyjnego w przypadku środków transportu i majątkowego w przypadku pozostałych środków trwałych) oraz ewentualnie o koszt ubezpieczenia straty finansowej GAP.

Ważne jest to, czy istnieje możliwość skorzystania z ubezpieczenia spoza pakietu leasingodawcy (np.: pakiet dealera)? Jeżeli tak, to jaka jest wysokość opłaty rocznej za wydanie takiej zgody (większość leasingodawców pobiera ją, najczęściej w wysokości ok. 200 zł).

3. Koszt wyceny – tylko przedmioty używane?

Firmy leasingowe stosują bardzo różne stawki związane z wyceną środków trwałych, które obciążają wnioskującego, nawet jeśli nie dojdzie do zawarcia umowy. Dobrze jest zapoznać się z tymi kosztami.

4. Czy możliwa jest cesja umowy leasingu na inną firmę?

Najczęściej jest możliwa, jednak niektóre firmy na to nie pozwalają lub żądają wysokich opłat manipulacyjnych. Może to być bardzo duża niedogodność.
Handlowiec powinien wiedzieć jak w praktyce wygląda procedura cesji w jego firmie i z jakimi wiąże się to kosztami.

5. Co dzieje się w przypadku zaległości i opóźnień w spłatach rat?

Tu handlowiec również powinien wiedzieć jak to wygląda w praktyce, jakie metody są stosowane przez firmę, w jakiej wysokości naliczane opłaty za wezwania do zapłaty, ewentualnie za wznowienie wypowiedzianej umowy.
Tego typu opłaty będą wymienione w Tabeli Opłat i Prowizji.

6. Kiedy płatna jest pierwsza rata miesięczna i czy ewentualnie można ustalić sobie jej i kolejnych termin płatności?

Lepiej pewnie dla większości by było, żeby pierwsza rata nie była płatna już tydzień po odbiorze przedmiotu leasingu. Możliwe też, że jest jakiś konkretny dzień miesiąca kiedy chcielibyśmy mieć ustaloną płatność.

7. Stopa (podstawa) oprocentowania leasingu oraz zasady przeliczania rat w przypadku jej zmiany?

Oprocentowanie oferty leasingu może być stałe lub zmienne. Zdecydowanie najczęściej jest zmienne i oparte - w zależności od leasingodawcy - o WIBOR 1M lub 3M (dla leasingu w walutach będzie to EURIBOR lub LIBOR). Nawet jeżeli wcześniej stopa ta była podana na ofercie, należy zapytać w jakiej wysokości zostanie wpisana do umowy leasingu.

Dodatkowo bardzo ważne jest to, jakie są zasady zmiany wysokości rat w przypadku zmiany WIBOR. Czy raty będą przeliczane automatycznie (dobrze), czy zależy to od widzimisię finansującego (źle). Oczywiście powinno to być opisane w OWUL.

8. Rozliczenie przedwcześnie zakończonej umowy?

Jeżeli umowa wygaśnie przed terminem, np. w przypadku szkody całkowitej, to leasingodawca jest zobowiązany pomniejszyć pozostałe do końca umowy raty o tak zwane dyskonto. Jednak każdy leasingodawca ma różny sposób jego ustalania. Jeżeli sposób ten nie jest opisany w OWUL, to należy bezwzględnie zapytać o mechanizm jego obliczania. Jest to ważne, ponieważ są finansujący, którzy stosują bardzo niekorzystne dla klientów przeliczniki.

Jeszcze większą dowolność mają leasingodawcy przy rozliczaniu umowy, którą leasingobiorca chce skrócić na własne życzenie. Opisujemy to w artykule Skrócenie umowy leasingu. Kiedy możliwe i jakie są koszty?

Kontrola zapisów w umowie przed podpisaniem

Przed podpisaniem umowy dobrze jest poprosić przedstawiciela firmy leasingowej, aby z odpowiednim wyprzedzeniem przesłał (np.: e-mail’em) komplet przygotowanej już umowy, wraz ze wszystkimi załącznikami.

Należy wówczas prześledzić całą umowę i czy wszystko zgadza się z wcześniejszą ofertą i ustaleniami. Należy sprawdzić harmonogram, a w szczególności wysokość i ilość rat oraz daty płatności, a także upewnić się, czy w umowie „nie pojawiły się”, jakieś nieustalone wcześniej, dodatkowo płatne ubezpieczenia lub usługi. Więcej o tym w Jak chronić się przed nieuczciwym doradcą leasingowym?

Chcesz dowiedzieć się więcej o pozyskiwaniu ofert leasingowych oraz analizie i negocjacjach warunków?

Doceń i poleć nas

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Wiadomości na żywo

20 paź
Tych reklam nie zobaczysz w polskiej TV. Samochód stanie się usługą
19 paź
Już dwie Tesle na polskich drogach są „od nas”
18 paź
Audi dla biznesu na FmLeasing.pl
18 paź
Najnowsze wydanie zestawienia ofert Auto-Abonamentowych
13 paź
Po co wymyślono auta w abonamencie?
To i więcej na żywo na
FmLeasing.pl/LIVE

Portal FmLeasing.pl