Kosztowne "pułapki" przy leasingu

Firmy leasingowe ściśle współpracują z określonymi ubezpieczycielami i preferują, żeby leasingobiorcy korzystali z ich oferty ubezpieczenia. Jednak nie zawsze jest to korzystna opcja.

Krótko: Koszt ubezpieczenia w leasingu

1. Należy porównać koszt ubezpieczenia proponowanego przez leasingodawcę z innymi ofertami dostępnymi na rynku.
2. Jeszcze na etapie wyboru oferty leasingu warto odrzucić leasingodawców, którzy utrudniają korzystanie z ubezpieczeń wykupionych samodzielnie i stosują restrykcyjne zasady kontynuacji „zewnętrznych” polis w kolejnych latach.
3. Często istnieje możliwość negocjowania wysokości ubezpieczenia oferowanego przez leasingodawcę w kolejnym roku i latach jednak trzeba zająć się tym odpowiednio wcześnie, czyli na co najmniej miesiąc przed końcem bieżącej polisy.

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Dlaczego leasingodawcy preferują „swoje” ubezpieczenie?

Powody są dwa. Pierwszy związany jest z wygodą leasingodawcy, lepszą kontrolą oraz bezpieczeństwem powierzonego korzystającemu przedmiotu leasingu. Jeżeli leasingodawca wykupuje polisę u ubezpieczyciela, z którym współpracuje i tylko obciąża kosztem tej polisy leasingobiorcę, to ma pewność, że została ona opłacona w terminie i daje odpowiedni zakres ochrony. Historia nauczyła zresztą leasingodawców, że w czasach kiedy korzystający mieli większą swobodę w wyborze ubezpieczyciela, często dochodziło do różnego rodzaju problemów. Dlatego teraz wolą mieć większą kontrolę…

Drugi powód jest znacznie bardziej prozaiczny. Firmy leasingowe na oferowanych przez siebie ubezpieczeniach zarabiają - mają prowizję od każdej zawartej polisy.

Leasingobiorca może samemu wybrać ubezpieczyciela, ale…

Z powyższych powodów firmom leasingowym bardzo zależy, żeby leasingobiorcy korzystali z oferowanych przez nich ubezpieczeń. Oczywiście leasingobiorca może także samemu wybrać ubezpieczyciela, ale leasingodawcy robią wiele, żeby ich od tego odwieść…

Rygorystyczne warunki zawarcia ubezpieczenia „zewnętrznego”

Przede wszystkim leasingodawcy wymagają, aby ubezpieczenie wybrane przez korzystającego (dla finansującego jest to ubezpieczenie tzw.: zewnętrzne) było odpowiedniej „jakości”, tzn. zakres ubezpieczenia powinien być pełny, bez żadnych wyłączeń, potrąceń czy kosztorysowej (tańszej) wersji ewentualnych napraw.

Niektórzy leasingodawcy mają także swoją „krótką” listę ubezpieczycieli, których tolerują. Próżno szukać na takiej liście najtańszych ubezpieczycieli typu direct.

Wreszcie warunki przedłużenia ubezpieczenia w kolejnych latach z reguły są dość rygorystyczne. Większość leasingodawców wymaga aby kolejna polisa została zawarta i opłacona w całości (!) na co najmniej 14 dni przed upływem kończącej się polisy. Niektóre firmy leasingowe idą jeszcze dalej i wymagają aby co roku występować o kolejną (płatną - o czym poniżej) zgodę i to nawet na miesiąc przed terminem, w którym konieczne jest przedłużenie polisy.

Niedochowanie terminów oczywiście skutkuje wystawieniem polisy przez ubezpieczyciela współpracującego z leasingodawcą, którego koszt będzie musiał ponieść korzystający.

Opłata manipulacyjna za ubezpieczenie „zewnętrzne”

Prawie wszyscy leasingodawcy naliczają także opłatę manipulacyjną za możliwość skorzystania przez leasingobiorcę ze znalezionego przez siebie indywidualnie ubezpieczenia. Jej koszt wynosi z reguły 100 do 200 złotych i pobierany jest jednorazowo bądź corocznie.

Jest to opłata, która budzi wiele kontrowersji i często traktowana jest przez leasingobiorców jako „opresyjna”. Trzeba jednak pamiętać, że ma ona nie tylko charakter zniechęcający do korzystania z ubezpieczeń zewnętrznych. Otóż z punktu widzenia firmy leasingowej obsługa obcych polis, pilnowanie terminów płatności, likwidacja szkód, itd. wiąże się z rzeczywistym wysiłkiem organizacyjnym. Przy dziesiątkach tysięcy umów konieczne jest stworzenie dodatkowych etatów do prowadzenia tego typu spraw.

Czytaj także: Opłaty dodatkowe w leasingu

Nie zawsze uczciwe praktyki

Oczywiście, jak to już opisywaliśmy w artykule o dobrych i złych praktykach, także i w temacie ubezpieczania przedmiotów leasingu są leasingodawcy, którzy stosują praktyki, które z trudem można określić jako partnerskie.

Wspominaliśmy powyżej, że firmy leasingowe mają swoje restrykcje oraz pobierają opłaty manipulacyjne za możliwość skorzystania przez leasingobiorcę z wybranego przez siebie ubezpieczenia. Przed wyborem leasingodawcy należy sprawdzić jak duże są to restrykcje i opłaty, aby nie być zaskoczonym.

Najgorsze jednak - i niestety są  takie firmy - jeżeli przy kontynuacji ubezpieczenia oferowanego przez leasingodawcę okazuje się, że jego koszt jest bardzo wysoki. Znacznie wyższy niż przeciętna rynkowa.

Jest to jednoznaczny sygnał, że taki leasingodawca korzysta ze swojej pozycji aby dodatkowo zarobić na „uwiązanym” leasingobiorcy.

Działać z wyprzedzeniem

Dlatego należy z odpowiednim wyprzedzeniem (co najmniej miesiąc) zorientować się jaki będzie koszt kontynuacji ubezpieczenia „u leasingodawcy” i, jeżeli będzie on zbyt wysoki, odpowiednio wcześnie znaleźć rozwiązanie konkurencyjne, występując jednocześnie o zgodę do finansującego na ubezpieczenie we własnym zakresie.

Negocjować z finansującym koszt ubezpieczenia

Działając z wyprzedzeniem można także z powodzeniem negocjować wysokość stawki ubezpieczenia proponowanego przez leasingodawcę. Wiele firm leasingowych proponuje polisę z narzuconą swoją marżą, przez co jest ono dość drogie. Mając wystarczająco dużo czasu na odrzucenie takiej propozycji i znalezienie tańszej oferty na rynku możliwe jest zmotywowanie finansującego do złożenia ponownej, nawet dużo tańszej oferty ubezpieczenia.

Doceń i poleć nas

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Wiadomości na żywo

20 paź
Tych reklam nie zobaczysz w polskiej TV. Samochód stanie się usługą
19 paź
Już dwie Tesle na polskich drogach są „od nas”
18 paź
Audi dla biznesu na FmLeasing.pl
18 paź
Najnowsze wydanie zestawienia ofert Auto-Abonamentowych
13 paź
Po co wymyślono auta w abonamencie?
To i więcej na żywo na
FmLeasing.pl/LIVE

Portal FmLeasing.pl