Nowe samochody stojące w dwóch rzędach w salonie

Z pewnością spotkałeś się, w telewizji lub innych mediach, z reklamami leasingu 100%. Najczęściej dotyczą one finansowania nowych samochodów osobowych, ale także pojazdów ciężarowych lub maszyn i urządzeń, zwłaszcza rolniczych i budowlanych. Wielu producentów sięga po ten slogan i nie przez przypadek są to akurat te marki, na które zazwyczaj dostępne są duże rabaty. Pokazujemy, na czym polega sztuczka z leasingiem 100% lub 0%, bo używa się obu haseł.

KRÓTKO: Czego dowiesz się z tego artykułu?

Leasing 0%, 100%, itp. to często spotykane slogany reklamowe, mające przyciągnąć uwagę. Promocyjny leasing najczęściej wiąże się brakiem możliwości otrzymania rabatu od ceny przedmiotu lub koniecznością wykupienia zbyt drogiego GAP/RTI. Jeśli wynegocjujesz zaledwie 4-procentowy rabat od ceny i kupisz tańszy GAP na własną rękę, to okaże się, że zaoszczędzisz więcej, niż oferuje leasing „zerowy”.

Spis treści

  1. Leasing jest tani dzięki niskim stopom procentowym
  2. Leasing 0%, czyli coś za coś
  3. Porównanie leasingu 100% ze standardowym
  4. Promocyjny leasing pod warunkiem wykupienia GAP/RTI
  5. Finansowanie fabryczne to zazwyczaj kiepskie rozwiązanie
  6. Podsumowanie - porównuj i negocjuj

Leasing jest tani dzięki niskim stopom procentowym

Obecnie mamy w Polsce do czynienia z historycznie niskimi stopami procentowymi. Wibor, na podstawie którego ustalany jest koszt leasingu, oscyluje na poziomie 0,2%. To dlatego uzyskanie zwykłego leasingu z sumą opłat na poziomie 105%, 104% czy 103% nie jest niczym niezwykłym i nawet nie są to promocje.

Sprawdzisz to w naszym kalkulatorze leasingowym, który oblicza przeciętny koszt finansowania oferowany przez czołowych polskich leasingodawców.

Leasing 0%, czyli coś za coś

Leasing zerowy, „100%”, „0%”, czy podobny – bo różne są nazwy – efektownie prezentuje się w reklamach, ulotkach czy na billboardach. Dlatego często jest wykorzystywany dla przyciągnięcia twojej uwagi. W rzeczywistości może okazać się, że dotyczy on tylko jednego i określonego wariantu, np. z wpłatą własną 30% i okresem finansowania 24 lub 36 miesięcy... Przy innych wariantach oferta może już być dużo mniej korzystna. Jednak efekt został uzyskany – zainteresowałeś się i wszedłeś do salonu, a to oznacza, że łatwiej będzie skłonić cię do decyzji zakupowej.

Oczywiście promocyjny leasing może być dostępny także dla dłuższych okresów finansowania i innych wariantów wpłaty, ale – i tak dzieje się najczęściej – jest to coś za coś:

Niebieski nr 1Rezygnujesz z rabatu

Na ogół leasing z zerowym oprocentowaniem oferowany jest pod warunkiem, że zrezygnujesz z rabatu dawanego przez dealera od ceny pojazdu lub sprzętu. Tymczasem przy obecnym, niskim oprocentowaniu zwykłego leasingu wystarczy uzyskać zaledwie kilka procent rabatu od ceny, żeby leasing 100% przestawał mieć sens. Zobaczysz to w tabeli poniżej...

Niebieski nr 2„Musisz” wykupić GAP/RTI

Równie często spotykaną sztuczką jak rezygnacja z rabatu jest konieczność wykupienia dodatkowego ubezpieczenia – na ogół jest to GAP lub RTI (RTI to inna nazwa GAP). Oczywiście GAP jest bardzo przydatnym ubezpieczeniem, które w przypadku szkody całkowitej będzie zbawienne i zawsze warto rozważyć jego wykupienie, zwłaszcza przy leasingu. Pod warunkiem jednak, że jest ono w rozsądnej cenie. Podczas gdy w połączeniu z zerowym leasingiem jest ono często oferowane nawet kilkukrotnie drożej (nie, to nie pomyłka), niż można je zakupić na własną rękę. Przeczytasz o tym dalej...

Porównanie leasingu 100% ze standardowym

Porównajmy promocyjny leasing 100% (0%) ze standardowym, bankowym finansowaniem dla pojazdu osobowego kosztującego 90 tys. zł. Zakładamy, że tak jak dzieje się to najczęściej, leasing „zerowy” liczony jest od ceny samochodu bez rabatu, a standardowy uwzględnia niewielki rabat (dla lepszego porównania 4% i 6%, w praktyce większość dealerów udziela jeszcze wyższych opustów). Przyjmujemy także, że RRSO zwykłego auto leasingu wynosi 3,3%.

Leasing 100% vs. standardowy leasing z rabatem cenowym

Cena samochodu 90000 zł
Ilość rat leasingu 35
Opłata wstępna 40%
Wykup 1%
   Leasing 100% 
bez rabatu
Zwykły leasing
+ rabat 4%
Zwykły leasing
+ rabat 6%
Koszt całkowity leasingu 100,00% 103,06% 103,06%
Cena samochodu po rabacie 90000 zł 86400 zł 84600 zł
Pierwsza wpłata 36000 zł 34560 zł 33840 zł
Rata leasingowa 1517 zł 1532 zł 1500 zł
Suma opłat z wykupem 90000 zł 89046 zł 87191 zł

Okazuje się, że już zaledwie 4% rabatu od ceny auta powoduje, że za zwykły leasing zapłacimy sumarycznie mniej niż w przypadku promocyjnego leasingu 100%. Przy 6-procentowym rabacie różnica jest już całkiem pokaźna. W rezultacie zyskujesz:

  • niższą sumę opłat (mniej zapłacisz za całą transakcję)
  • mniejszą wymaganą opłatę początkową (różnicę możesz przeznaczyć choćby na wykupienie ubezpieczenia GAP)

Promocyjny leasing pod warunkiem wykupienia GAP/RTI

No właśnie, wracając do sprawy GAP… Dla naszego przykładowego auta kosztującego 90 tys. zł możesz samodzielnie wykupić to ubezpieczenie na całe 36 miesięcy za ok. 1300 zł (dokładne stawki możesz sprawdzić w kalkulatorze GAP online). Tymczasem przy leasingu promocyjnym często proponowany jest obligatoryjny GAP/RTI, który na ogół kosztuje ciężkie pieniądze. Jest to świadomy trik leasingodawców, którzy przerzucają swój zarobek do dodatkowego ubezpieczenia, dzięki czemu cyfry samego leasingu rzeczywiście wydają się atrakcyjne. Co z tego skoro sumarycznie za wszystko przepłacisz.

Nie przez przypadek bardzo duży odsetek kupujących u nas GAP, to klienci fabrycznych leasingodawców (to oni najczęściej oferują „promocyjne” rozwiązania). Zdarzają się przypadki wręcz skandaliczne oferowania GAP za cenę nawet ponad 9000 zł na 5 lat, gdzie u nas to samo kosztuje niewiele powyżej 2000 zł!

Finansowanie fabryczne to zazwyczaj kiepskie rozwiązanie

Skoro jesteśmy przy lasingodawcach fabrycznych – bo to zazwyczaj oni proponują promocyjny leasing, to warto zwrócić uwagę nie tylko na liczby, ale także ogólną jakość ich oferty. Niestety warunki leasingu fabrycznego często odstają od tego co oferują czołowe firmy bankowe. Dotyczy to zarówno zapisów umownych jak i jakości obsługi klienta. Znacznie Więcej na ten temat dowiesz się z poradnika Leasing fabryczny – dlaczego jest tyle skarg.

Podsumowanie - porównuj i negocjuj

Nie decyduj się na leasing 0% / 100% bez porównania go z innymi rozwiązaniami i bez podjęcia negocjacji.  Dotyczy to także dodatkowych ubezpieczeń typu GAP/RTI, których ceny w zależności od źródła, potrafią się znacząco różnić.

Uzyskanie rabatu od ceny samochodu z jednoczesnym skorzystaniem z zewnętrznego finansowania okaże się rozwiązaniem tańszym, jeżeli ów rabat wyniesie trochę ponad 3%. Taki opust uzyskuje się bez trudu, zwłaszcza w salonach marek samochodów, które najczęściej proponują leasing 0% / 100%.

Choć pamiętaj, że są też marki cieszące się duży popytem i które są mocno zdeterminowane, żeby promować swój fabryczny leasing do tego stopnia, że starają się utrudnić klientom sięganie po własne finansowanie poprzez odmowę udzielenia większych rabatów od ceny.

Jednak warto wtedy pamiętać, że dobre bankowe firmy leasingowe oferują zazwyczaj lepsze warunki umowy i sprawniejszą obsługę klienta, niż leasingi fabryczne i salonowe, dlatego czasem opłaci się nawet zapłacić tę parę złotych wyższą ratę, ale mieć lepsze warunki i ostatecznie nie być zaskakiwanym dodatkowymi opłatami i kosztami albo innymi utrudnieniami w trakcie umowy. Dotarcie do tanich i dobrych bankowych leasingodawców ułatwia Wyszukiwarka Leasingu.

Byliśmy pomocni? Doceń i poleć nas

5 1 1 1 1 1 5.00 (5)
Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Indywidualna pomoc w wyborze leasingu

Użytkownicy Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatną analizę otrzymanych ofert i warunków umów, co bardzo ułatwia wybór leasingu i pozwala uniknąć poważnych błędów. Sprawdź jak >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Tablica z napisem 4 błędy4 poważne błędy popełniane przy leasingu samochodu

Cztery najczęściej spotykane błędy to: niestaranny wybór oferty leasingowej, złe oszacowanie okresu finansowania, przecenienie lub niedocenienie swoich możliwości finansowych, nienegocjowanie kosztów ubezpieczenia w kolejnych latach.


Wypadek dwóch samochodówUbezpieczenie GAP w leasingu

Ile powinno kosztować ubezpieczenie GAP? Gdzie można je wykupić? Na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i czy w ogóle warto ubezpieczać samochód?


Tablica z napisem ABC i książkiPierwszy leasing - poradnik dla początkujących

Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?


Wystawa na targach samochodowych20 najczęściej leasingowanych samochodów osobowych

Nie wiesz jakie auto wziąć w leasing? Sprawdź ranking 20 najchętniej wybieranych przez polskie firmy nowych samochodów osobowych, porównaj ich ceny minimalne i przeciętne oraz oblicz koszt leasingu - to może być inspiracja.


Czerwony sportowy samochód widok przedniej maski, lampy i atrapyLeasing czy wynajem długoterminowy samochodu?

Wynajem długoterminowy samochodów jest alternatywą dla klasycznego leasingu z wykupem. Coraz więcej przedsiębiorców, chcących sfinansować nowy pojazd, zastanawia się - wybrać leasing czy wynajem długoterminowy? Która forma dla kogo jest korzystniejsza? Skorzystaj z kalkulatora porównującego koszty i wysokość raty.


Ikona komentarza na forumKomentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Ruszają gwarancje BGK dla chcących korzystać z leasingu >

Michał Krupiński

Autor: Michał Krupiński

Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.

Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński

Pierwszy raz na FmLeasing.pl?
Sprawdź dlaczego jesteśmy wyjątkowi i w czym możemy Ci pomóc.
Dowiedz się więcej...

Portal FmLeasing.pl