Tuning samochodu a leasing

Pisząc o tuningu samochodu będącego przedmiotem leasingu nie koniecznie mamy na myśli zaawansowane przeróbki, ale także drobniejsze modyfikacje takie jak, zmiana felg, przyciemnienie szyb, rozbudowa sprzętu audio, czy wreszcie – bardzo popularny w samochodach turbodoładowanych – chiptuning. Czy takie zmiany możliwe są w leasingowanym samochodzie?

Zmiany w przedmiocie leasingu za zgodą leasingodawcy

Praktycznie każda firma leasingowa zastrzega sobie w umowie, a konkretniej w OWUL, że leasingobiorca może dokonywać zmian w przedmiocie leasingu wyłącznie za zgodą leasingodawcy, pod rygorem wypowiedzenia umowy włącznie.

Tyle mówi teoria… w praktyce jednak, korzystający z leasingu dysponują samochodami tak, jakby byli ich właścicielami. Dlatego wielu z nich decyduje się na mniejsze lub większe modyfikacje bez informowania o tym finansujących i jest to raczej powszechna praktyka. Niektórzy nie poprzestają tylko na wspomnianym chiptuningu, czy wymianie car audio, ale decydują się na daleko idące przeróbki wizualne, instalację sportowego układu wydechowego, czy nawet modyfikacje silnika i jego osprzętu mające za zadanie zwiększyć moc i osiągi auta.

Jest tylko jeden warunek…

Samochód nie może „wrócić” do finansującego

Przeróbki bez informowania o tym firmy leasingowej ujdą oczywiście płazem pod warunkiem, że korzystający bezproblemowo spłaci leasing i wykupi samochód po zakończeniu umowy.

Jeżeli stuningowany samochód trafi jednak do leasingodawcy, np.: z powodu windykacji, czy nie wykupienia go po zakończeniu leasingu, to fakt dokonania przeróbek może spowodować finansowe konsekwencje dla korzystającego.

Tuning a wynajem długoterminowy

Wynajem długoterminowy (CFM) jest specyficzną formą leasingu operacyjnego, w której po zakończeniu kontraktu nie wykupuje się samochodu tylko zwraca go do firmy leasingowej/flotowej. W tym przypadku tuning – zwłaszcza w bardziej zaawansowanym wydaniu – prawie na pewno skończy się negatywnymi konsekwencjami dla leasingobiorcy. Wszystko dlatego, że w CFM stan pojazdu po zakończeniu umowy ma wpływ na koszty.

Konsekwencje tuningu samochodu w leasingu

Po przejęciu – np. z powodu windykacji – przedmiotu leasingu od korzystającego, firma leasingowa będzie próbowała sprzedać go na rynku wtórnym lub znaleźć nowego leasingobiorcę.

Zaawansowany tuning samochodu może obniżać jego wartość rynkową (trudniej znaleźć nabywcę). W takim przypadku leasingodawca może zażądać od korzystającego pokrycia różnicy w utracie wartości, ewentualnie może przywrócić pojazd do oryginalnego stanu, na koszt byłego leasingobiorcy.

Nie działa to niestety w drugą stronę. Jeżeli leasingobiorca pozostawi w samochodzie wyposażenie podnoszące jego wartość, np.: większe, droższe felgi i opony lub zamontowane dodatkowe wyposażenie, którego pierwotnie nie było w aucie, np.: czujniki cofania, nawigacja, tempomat, itp., to leasingodawca nie będzie musiał zwracać ich wartości korzystającemu.

Chcesz wiedzieć więcej? To powinno Cię zainteresować: Sprawdź jak rozliczą ci przedwcześnie zakończoną umowę, zanim ją podpiszesz

Możliwość kontroli przedmiotu przez finansującego

Należy także pamiętać, że finansujący zastrzegają sobie prawo do kontroli stanu przedmiotu w trakcie trwania umowy leasingu. I choć jest to prawo w zasadzie czysto teoretyczne, a „ryzyko” kontroli jest praktycznie zerowe – leasingodawcy nie mają czasu i środków, żeby kontrolować leasingobiorców – to musimy poinformować, że takie zapisy znajdują się w każdej umowie leasingu.

Utrata gwarancji, likwidacja szkód komunikacyjnych

Skoro wspominamy o możliwości kontroli przedmiotu przez leasingodawcę, to musimy wspomnieć jeszcze o dwóch sytuacjach, w których tuning samochodu może stać się problemem… Jest ewentualna utrata gwarancji na samochód lub problemy z uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela z powodu przeróbek pojazdu.

W przypadku tego typu sporów może być konieczne poinformowanie finansującego o jego przyczynach, zwłaszcza jeżeli spór miałby trafiać na drogę sądową.

Podsumowanie – najważniejszy rozsądek

W teorii tuning samochodu będącego w leasingu jest możliwy wyłącznie za zgodą finansującego. W praktyce jednak wielu leasingobiorców przeprowadza modyfikacje bez informowania o tym fakcie firmy leasingowej. O ile leasing zostanie spłacony, a po drodze nie wystąpią jakieś problematyczne sytuacje, to leasingobiorcy nie powinny spotkać negatywne konsekwencje ze strony finansującego.

Warto także zachować rozsądek. Chiptuning czy delikatne modyfikacje są czymś zupełnie normalnym, jednak nieodwracalna ingerencja w karoserię, silnik czy układ napędowy może być już pewną przesadą.

Chcesz wiedzieć więcej? To powinno Cię zainteresować: Jazdy wyścigowe samochodem a leasing

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

facebook-twitter

Portal FmLeasing.pl