Zawieszenie działalności możliwe jest na okres od 30 dni do maksymalnie 2 lat. Jeżeli umowa leasingu została zawarta przed zawieszeniem działalności, to możliwe jest jej kontynuowanie także w okresie zawieszenia. Opisujemy, jak wygląda to w praktyce, tj. czy konieczne jest poinformowanie leasingodawcy oraz jaki wpływ ma zawieszenie na odliczenia podatkowe PIT i VAT od leasingu.
Skontaktuj się z leasingodawcą
Pomimo tego, że zdecydowana większość leasingodawców nie robi kłopotów w przypadku chęci zawieszenia działalności przez swojego klienta-leasingobiorcę i nie wymaga informowania o tym fakcie, to mimo wszystko zawsze zalecamy wcześniejszy kontakt, aby uniknąć jakichkolwiek wątpliwości i ewentualnych przykrości.
Oczywiście leasingobiorca musi kontynuować spłatę rat i bieżących zobowiązań z tytułu leasingu także w trakcie zawieszenia.
Koszty podatkowe PIT od leasingu w okresie zawieszenia
Raty leasingowe płacone w okresie zawieszenia są kosztem uzyskania przychodu, który można realnie rozliczyć po wznowieniu działalności. Jednak jeśli przedsiębiorca składa w trakcie zawieszenia PIT roczny, a działalność nadal jest zawieszona, to możliwe jest ujęcie w deklaracji rocznej kosztów związanych z obsługą leasingu.
Brzmi zawile? Spójrzmy na przykład
- Przedsiębiorca korzysta z leasingu samochodu i zawiesza działalność w połowie 2018 roku z zamiarem jej wznowienia w połowie 2019 roku.
- Składając PIT za rok 2018 będzie mógł ująć w deklaracji koszty poniesione z tytułu leasingu w okresie od połowy do końca 2018 roku i w ten sposób zapłacić mniejszy podatek. Jeśli koszty te spowodują stratę, to podatnik będzie mógł rozliczyć ją w kolejnych 5 latach (nie więcej niż 50% straty w ciągu jednego roku).
- Natomiast opłaty leasingowe poniesione w okresie od początku do połowy 2019 roku będzie mógł zaliczyć w koszty w pierwszym miesiącu rozliczeniowym po wznowieniu działalności w połowie 2019 roku.
Podatek VAT od rat leasingowych w czasie zawieszenia
Możliwe jest także odliczenie VAT od opłat leasingowych ponoszonych w okresie zawieszenia (50% w przypadku samochodów osobowych użytkowanych także prywatnie) w pierwszym okresie rozliczeniowym po wznowieniu działalności.
Zawieszenie a wykup przedmiotu na koniec leasingu
Analogiczne zasady dotyczą wykupu przedmiotu z leasingu. Ewentualne koszty i VAT z tym związane można rozliczyć po wznowieniu działalności. Chyba, że przedsiębiorca zdecyduje się na wykup prywatny, wówczas nie zalicza kosztów i nie odlicza VAT od faktury wykupowej.
A co w przypadku likwidacji działalności?
Więcej kłopotu może (ale nie musi) przysporzyć trwająca umowa leasingowa w przypadku chęci lub konieczności zlikwidowania działalności. Więcej na ten temat piszemy w oddzielnym artykule: Trwający leasing i likwidacja działalności - co zrobić?

Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Mam leasing, ale chcę zawiesić lub zlikwidować działalność >
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skrócenie umowy leasingu. Jakie są koszty?
Niektórzy w pogoni za jak najniższą ratą decydują się na najdłuższy okres leasingu, planując za jakiś czas spłacenie wszystkich rat przed czasem. To niekoniecznie dobre rozwiązanie.
Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 22 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.