Zmartwiona kobieta przy komputerze

Temat leasingu fabrycznego przewijał się na naszym forum wielokrotnie – przewijał w sensie negatywnym. Również pytania z prośbami o pomoc i poradę, które do nas docierają bardzo często dotyczą zachowań nie fair ze strony fabrycznych finansujących. Czas więc zrobić małe podsumowanie i wyjaśnić dlaczego firmy oferujące ten rodzaj leasingu stają się obiektem tak wielu skarg i narzekań.

Krótko: Leasingodawcy fabryczni są najgorzej oceniani

Z nielicznymi wyjątkami, firmy leasingowe oferujące tzw. fabryczne finansowanie należą do najgorzej ocenianych pod względem jakości oferty oraz obsługi klienta.
Wszystko przez to, że nie mają bodźca, żeby szanować raz pozyskanego klienta.

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Dla niewtajemniczonych czym są leasingodawcy fabryczni –  to firmy najczęściej działające w ramach tej samej grupy kapitałowej, która jednocześnie oferuje możliwość zakupu samochodów bądź maszyn i urządzeń.

Takim przykładem może być Toyota Leasing, która oferuje finansowanie zakupu samochodów tej samej marki.  Kolejnym może być Volkswagen Leasing (także Audi, Skoda, Seat, Porsche), Renault Credit Polska, ale także PSA Finance (Peugeot, Citroen), FCA Leasing (Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Iveco) itd. W przypadku maszyn można wymienić choćby Caterpillar Financial Services.

Jakie są główne grzechy takich firm?

Słaby kontakt

Tego typu firmy mają z reguły ograniczoną do minimum kadrę. Do podpisywania umów przeszkoleni są pracownicy salonów sprzedaży pojazdów czy maszyn, dla których jest to po prostu dodatkowy obowiązek i którzy najczęściej mają niewielkie pojęcie o leasingu. Jeżeli już w trakcie trwania umowy wydarzy się coś nieoczekiwanego, to nie ma co liczyć na pomoc takiej osoby. Tymczasem dobry przedstawiciel handlowy zazwyczaj jest w stanie pomóc i ułatwić postępowanie w sprawach losowych, które wymagają zaangażowania firmy leasingowej. Może to być likwidacja szkody, jakieś nieporozumienia dotyczące płatności, kradzież tablic rejestracyjnych leasingowanego samochodu i wiele, wiele innych. W przypadku leasingodawców fabrycznych nie ma takiej osoby. Leasingobiorca jest niejako osamotniony i skazany na odhumanizowane procedury. Pozostaje kontakt telefoniczny przez call center, który działa najczęściej zgodnie z zasadą spychania odpowiedzialności na kolejne osoby (spychologia). Ciężko jest także wyjaśniać wszelkie niuanse przy podpisywaniu umowy, bo osoby takie najczęściej nie mają wiedzy na ten temat.

„Nierynkowe” zapisy w umowach leasingu

Często analizujemy umowy leasingodawców fabrycznych dla naszych użytkowników i wniosek jest jeden – odstają one wyraźnie od standardów rynkowych. Regułą praktycznie jest nie umieszczanie jasnych zapisów dotyczących rozliczania wcześniej zakończonych bądź wypowiedzianych umów.

Można znaleźć też takie kwiatki jak naliczanie wysokich kar, z możliwością wypowiedzenia umowy włącznie, pod błahym pretekstem, np. w przypadku nie wystąpienia do finansującego o zgodę na wyjazd zagraniczny leasingowanym samochodem. Oczywiście nie trzeba dodawać, że wydanie takiej zgody też słono kosztuje. Takich atrakcji jest o wiele więcej…

Dowolne kształtowanie rat w trakcie trwania umowy

Szanujące się firmy leasingowe najczęściej umieszczają w umowach precyzyjny mechanizm zmiany rat na skutek zmian WIBOR. W zależności od tego czy WIBOR rośnie czy maleje, o tyle korygowana jest wysokość rat leasingowych bez zmiany marży finansującego. Nie liczcie na to samo w przypadku fabrycznych finansujących – tu zmiany opłat zależą od widzimisię. Jeśli WIBOR idzie w górę, to spokojnie można liczyć na zwiększenie raty, ale jeżeli maleje, to nie liczmy na obniżki.

Na potwierdzenie choćby jeden z wpisów na forum:

„Co do zmian rat to w październiku przy lekkim wahnięciu WIBOR 3M o 0,5 punktu procentowego rata wzrosła o około 50 pln, skok WIBOR był chwilowy, jeszcze w 2008 roku spadł on o 2,5 punktu procentowego i stale utrzymuje swój poziom ale o zmniejszeniu raty nic nie słychać. Jak dowiedziałem się z infolinii zarząd podął decyzję, że w lipcu obniżek nie będzie. Mój zarząd też podjął decyzję - leasingu w Volkswagen Leasing też więcej nie będzie.”

Rozliczanie wypowiedzianych umów, np.: w przypadku windykacji

O tym co leasingodawca zrobi ze zwróconym bądź odebranym przedmiotem leasingu, to w zasadzie mogłaby być jego sprawa, gdyby nie fakt, że cena uzyskana z jego dalszej odsprzedaży będzie ujęta w rozliczeniu wypowiedzianej umowy. Z punktu widzenia leasingobiorcy ważne jest, żeby leasingodawca uzyskał cenę jak najwyższą. Fabryczni leasingodawcy mają tą przewagę, że mogliby bez trudu taki samochód „wstawić” do sieci sprzedaży swojej własnej marki i bez trudu uzyskać rynkową cenę. Mogliby, ale nie znaczy, że muszą to robić – zawsze znajdzie się sposób, żeby „wyprowadzić” przedmiot ze spółki leasingowej po symbolicznej cenie, a różnicą obciążyć korzystającego. Potem przecież i tak znajdzie się inny sposób, żeby w ramach innej spółki w tej samej grupie sprzedać samochód za cenę odpowiadającą rynkowej. Opisywaliśmy już zresztą podobny przypadek w naszym portalu - można to bez trudu znaleźć.

Pisać o różnego rodzaju „nieprawidłowościach” można jeszcze długo… Trzeba wspomnieć,że każda bez wyjątku firma leasingowa ma jakiś odsetek klientów niezadowolonych, ale w przypadku leasingu fabrycznego to niezadowolenie wydaje się znacznie przekraczać jakiegoś rodzaju rozsądne normy…

Dlaczego tak się dzieje?

Fabryczni finansujący nie maja bodźca, żeby szanować i dbać o raz pozyskanego klienta, ponieważ poprzez sieć swoich dealerów mają stały dopływ klienteli – zawsze mogą skusić pozornym ekstra rabatem bądź leasingiem typu 102%, itp. Po co więc starać się dbać o swoją reputację, jeżeli klienci płyną szerokim strumieniem?

Zresztą, gdyby tylko na braku starania się sprawa się kończyła, to nie byłoby jeszcze tak źle. Jednak co „lepiej” zorganizowani leasingodawcy stosują różne sztuczki, które pozwalają im skutecznie „doić” raz pozyskanego klienta.

Nie tylko leasing fabryczny może być niekorzystny

Należy też pamiętać, że w salonach dealerskich oferowane jest nie tylko finansowanie fabryczne, ale także zewnętrzne od niezależnych leasingodawców bankowych i pozabankowych. Jednak w tym przypadku dostawca występuje jednocześnie jako pośrednik finansowy zainteresowany otrzymaniem jak najwyższej prowizji, która potrafi znacząco podnieść koszt leasingu. Piszemy o tym więcej w odrębnej publikacji. Czytaj dalej…

Doceń i poleć nas

Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

Ikona komentarza na forumKomentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Dlaczego leasingodawcy fabryczni są najgorsi? Bo nie muszą się starać >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Mężczyzna pokazuje zawartość IphonaAuto Leasing

Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 27 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.


Mężczyzna pokazuje zawartość IphonaNajlepsza firma leasingowa

Która polska firma leasingowa jest najlepsza? My to wiemy... Problem w tym, że ona nie będzie najlepsza dla każdego… Z całą pewnością istnieje jednak grupa firm, które są warte polecenia oraz grupa takich, których lepiej unikać.


Joomla SEF URLs by Artio
 

Portal FmLeasing.pl