Leasing używanych środków trwałych najczęściej jest alternatywą dla nabycia nowego, czyli dużo droższego pojazdu lub sprzętu. W niniejszym artykule przedstawimy obraz rynku leasingu używanych środków trwałych w Polsce, zaprezentujemy najpopularniejsze przedmioty poddawane leasingowi oraz przedstawimy porady, na co zwrócić uwagę przed wyborem leasingodawcy.
Które używane środki trwałe można brać w leasing?
Teoretycznie każdy używany środek trwały może zostać wyleasingowany. Jednak w praktyce są przedmioty, które sfinansujesz łatwiej, a inne trudniej. Wszystko tak naprawdę zależy od oferty i procedur firm leasingowych, które — co będzie widoczne na poniższych wykresach — najchętniej finansują środki trwałe jeżdżące „na kołach”. I chodzi tu nie tylko o pojazdy, ale także maszyny i urządzenia… Spójrz na wykresy, a pod nimi znajdziesz wnioski.
Odsetek finansowanych leasingiem używanych pojazdów, maszyn i wszystkich środków trwałych
Wartość zawieranych umów leasingu i pożyczki, źródło: Związek Polskiego Leasingu
Leasing używanych środków trwałych – udział pojazdów, maszyn i pozostałych przedmiotów
Wartość zawieranych umów leasingu i pożyczki, źródło: Związek Polskiego Leasingu
Leasing używanych pojazdów
Wartość zawieranych umów leasingu i pożyczki, źródło: Związek Polskiego Leasingu
Leasing używanych maszyn i urządzeń
Wartość zawieranych umów leasingu i pożyczki, źródło: Związek Polskiego Leasingu
Wnioski dotyczące rynku leasingu używanych środków trwałych
Wykresy potwierdzają, że polscy leasingodawcy najchętniej finansują używane środki trwałe, które „jeżdżą”.
- Udział używanych środków trwałych w całkowitej wartości udzielanego leasingu wynosi 23%. Jednak w przypadku pojazdów udział używek wynosi 29%, a w przypadku używanych maszyn i urządzeń jest to tylko 16%.
- Pojazdy stanowią 73,5% wartości wszystkich finansowanych leasingiem używanych środków trwałych, ale to nie koniec, bo...
- ... jeśli spojrzysz na rodzaj finansowanych maszyn i urządzeń, to okaże się, że trzy czwarte z nich to sprzęt budowlany, maszyny rolnicze i wózki widłowe. Są to grupy urządzeń, w których większość stanowią jeżdżące na kołach, ewentualnie gąsienicach, np.: koparki, spychacze, dźwigi, traktory rolnicze, kombajny itp.
- Wśród pojazdów największy udział stanowi leasing używanych aut osobowych (blisko połowa wszystkich pojazdów). Osobówki razem z samochodami dostawczymi oraz ciągnikami siodłowymi stanowią prawie 80% wszystkich sfinansowanych pojazdów.
Chcesz wziąć w leasing używany środek trwały? Pamiętaj o tym…
- Leasing używanych głównie „na kołach”. Jak mogłeś dowiedzieć się już z wcześniejszej części artykułu, polscy leasingodawcy preferują przede wszystkim używane środki trwałe, które „jeżdżą”, czyli pojazdy, jak samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, a w przypadku maszyn koparki, koparko-ładowarki, dźwigi, walce, wózki widłowe, traktory rolnicze itd.
- Sprzęt „nie na kołach” także. Oczywiście możliwe jest sfinansowanie także urządzeń „niejeżdżących”. Decydujący jednak może być ich dobry stan techniczny oraz pochodzenie od dobrego dostawcy.
- Używany nie znaczy stary. Leasingodawcy najczęściej stosują zasadę, że wiek pojazdu i okres leasingu łącznie nie powinien przekraczać 8 do 10 lat — rzadziej 12 lat.
- Leasing starszych możliwy, ale trudniejszy. Czasem zdarzają się wyjątki, jak: Leasing starszych pojazdów, nawet 12-letnich. W przypadku starszych maszyn i urządzeń wiele zależy od ich stanu technicznego i wartości — jeśli sprzęt jest, np.: po kapitalnym remoncie i dodatkowo ma dość dużą wartość, to jest możliwe jego sfinansowanie, nawet jeśli ma kilkanaście i więcej lat.
- Istotne pochodzenie i dostawca. Najlepiej i najłatwiej jest uzyskać leasing przedmiotu używanego sprzedawanego przez autoryzowanego dystrybutora, dealera, komis lub firmę specjalizująca się w handlu używanymi samochodami, lub sprzętem. Sprzedającym może być także przedsiębiorca lub firma, która sprzedaje swój własny środek trwały (z majątku trwałego) — jednak większość leasingodawców preferuje, jeśli dostawcą jest „zawodowy” sprzedawca, może to być także inna firma leasingowa sprzedająca przedmiot poleasingowy. Tu znajdziesz: Linki do stron z ofertą poleasingową
- Faktura VAT. Sprzedający powinien wystawiać pełną fakturę VAT. Znacznie mniej korzystnie jest, jeśli przedmiot sprzedawany jest na podstawie faktury VAT-marża (bez VAT). Leasing środków trwałych sprzedawanych przez osoby prywatne na podstawie umowy kupna-sprzedaży jest w zasadzie niemożliwy.
- Stan techniczny, koszty napraw i serwisu. To już uwaga nie tyle związana z leasingiem ile z samym przedmiotem finansowania. Warto przede wszystkim upewnić się co do jego stanu technicznego, kosztów ewentualnych napraw, przeglądów i tym podobnych. Chodzi o to, że przerwanie umowy leasingu, jeśli stan przedmiotu okaże się rozczarowaniem, może być czasochłonne — więcej o tym: Leasingobiorca ponosi konsekwencje wyboru przedmiotu leasingu
Polecamy także nasz kompleksowy poradnik dotyczący leasingu używanych pojazdów: Leasing samochodów używanych – wszystko na ten temat
Gdzie po leasing używanych?
Nieliczne firmy leasingowe specjalizują się w leasingu używanych środków trwałych — mamy tu na myśli leasingodawców, których mniej więcej połowę portfela zawieranych umów stanowią używki. Większość leasingodawców raczej nie wychodzi przed szereg i w ich portfolio używane przedmioty stanowią około 20%-30% transakcji realizowanych z klientami.
Wiele zatem zależy, co konkretnie chcesz sfinansować, jaki jest wiek przedmiotu, wartość, pochodzenie itp.
Zachęcamy do skorzystania z naszej Wyszukiwarki Leasingu, jeśli chcesz dotrzeć bezpośrednio do najlepiej ocenianych leasingodawców oferujących lub specjalizujących się w leasingu używanych samochodów oraz maszyn i urządzeń.

Wyszukiwarka ofert leasingowych
Skontaktuj się z najlepiej ocenianymi leasingodawcami,
otrzymaj od nich oferty leasingu
i w prosty sposób wybierz tańsze finansowanie
Leasing samochodów używanych - wszystko na ten temat
Niektóre firmy leasingowe chętnie finansują samochody używane, inne mniej. Dlatego każda z nich ma swoją własną politykę finansowania. Tu znajdziesz wszystko o leasingu samochodu używanego. Procedury, wymagania, okres umowy, wpłata wstępna, wybór dostawcy.
Pierwszy leasing - poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się leasingiem? Nie wiesz zbyt wiele na ten temat? Czy to dobre rozwiązanie, o co w nim chodzi, ile kosztuje, od czego zacząć itd.?
Leasing samochodu osobowego - kompleksowy poradnik
Odpowiadamy na czym polega leasing samochodów. Ile kosztuje i gdzie wziąć? Kto może otrzymać, jakie warunki trzeba spełnić i jakie przedstawić dokumenty? Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty i leasingodawcy? Ile można zaoszczędzić na podatkach?
Pożyczka leasingowa - charakterystyka oferty
Pożyczka leasingowa jest czymś pomiędzy kredytem a leasingiem. Powstała jako odpowiedź na trudności w zastosowaniu leasingu przy korzystaniu z dotacji unijnych, ale zaczęła sprawdzać się także jako sposób finansowania przedsiębiorców, którzy nie są podatnikami VAT, rolników, lekarzy.
Ubezpieczenia GAP – poradnik dla początkujących
Po raz pierwszy zainteresowałeś się ubezpieczeniem GAP dla swojego samochodu? Nie wiesz co to jest, jak działa, czy to dobre rozwiązanie i czy warto z niego skorzystać? Z tego poradnika dowiesz się wszystkiego.
Komentuj i czytaj komentarze do tego artykułu na forum: Statystyki i obserwacje dotyczące leasingu używanych przedmiotów >

Autor: Michał Krupiński
Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje ponad 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.
Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński