Samochód w trakcie naprawy w warsztacie

Jeżeli nie jesteś tzw. vatowcem i korzystasz z leasingu lub leasingujesz samochód osobowy, od którego odliczasz tylko 50% VAT, to w przypadku powstania szkody nie z twojej winy, która będzie likwidowana z OC sprawcy może spotkać cię przykra niespodzianka. Ubezpieczyciele wpadli na pomysł, jak zaoszczędzić na wypłacanych odszkodowaniach, co w praktyce może uderzyć po kieszeni poszkodowanych leasingobiorców, którzy odliczają tylko połowę vatu, a jeszcze bardziej tych, którzy nie są podatnikami VAT. Można temu zaradzić, o ile działa się z odpowiednim wyprzedzeniem.

Krótko: Odszkodowanie z OC sprawcy bez VAT. Jak sobie z tym radzić?

1. Ubezpieczyciele nie chcą płacić za VAT na fakturze za naprawę samochodu leasingobiorcy likwidowaną w ramach OC sprawcy. Problem dotyczy poszkodowanych leasingobiorców, którzy nie są podatnikami VAT lub odliczają 50%.
2. Niektóre firmy leasingowe biorą rozliczenie na siebie, co rozwiązuje problem. Jednak konieczne jest dokonanie naprawy w warsztacie wskazanym przez firmę leasingową.
3. Poszkodowani mogą także zwracać się o pomoc do Rzecznika Finansowego.

Szczegóły i rozwinięcie w niniejszym artykule.

Brzydki trik, czyli ubezpieczyciele wypłacają odszkodowanie netto (bez VAT)

Prawdopodobnie każdy leasingobiorca, który nie jest płatnikiem VAT wie, że powinien ubezpieczyć swój pojazd od kwoty brutto. W ten sposób uniknie pomniejszenia ewentualnego odszkodowania o ten podatek, co w przypadku naprawy wiązałoby się z koniecznością dopłacenia VAT z własnej kieszeni. W podobnej sytuacji są użytkujący samochody osobowe w celach służbowych i prywatnych, którzy odliczają 50% VAT - oni też powinni "doubezpieczyć" się od kwoty brutto lub od kwoty netto+50% VAT, żeby nie musieć pokrywać połowy vatu od faktury za naprawę. Dotyczy to jednak Autocasco.

Problem pojawia się jednak, kiedy to ktoś inny spowoduje kolizję, stłuczkę lub wypadek i szkoda w samochodzie leasingobiorcy będzie likwidowana z OC sprawcy. Niektórzy ubezpieczyciele wykorzystują pewnego rodzaju lukę w przepisach i domyślnie traktują leasingodawcę jako poszkodowanego. A ponieważ każda firma leasingowa jest płatnikiem VAT, to dzięki temu ubezpieczyciele mają możliwość wypłacenia odszkodowania pomniejszonego o ten podatek – wszystko zgodnie z prawem. Nie interesuje ich to, że faktycznie poszkodowanym jest leasingobiorca, który nie zawsze może sobie odliczyć ten podatek od faktury wystawionej przez warsztat. W rezultacie musi dopłacić VAT z własnej kieszeni.

Trzeba przyznać, że trik jest wyjątkowo perfidny, bo ubezpieczyciele świadomie wykorzystują przepisy i nie interesuje ich, że w rezultacie nie rekompensują szkody w całości. Problem odczuwają także warsztaty, które otrzymują zapłatę za naprawę w kwocie netto od ubezpieczyciela, a leasingobiorcy, co tu dużo ukrywać – nie garną się, żeby od ręki dopłacić VAT.

Nie będzie zmiany prawa

I właśnie w trosce o m.in. interes warsztatów usuwających szkody, które często zostają na lodzie z nieuregulowanym vatem za faktury poświadczające naprawę dla leasingobiorców zwolnionych z VAT, poseł Agnieszka Hanajczyk z klubu Platformy Obywatelskiej wystąpiła w październiku 2017 roku z interpelacją do ministra finansów, wskazując, że „zasadnym byłoby wprowadzenie jasnych regulacji wskazujących na to, w jakim przypadku ubezpieczyciel zobowiązany jest do zapłaty odszkodowania w kwocie brutto, a w jakiej w kwocie netto i kto zobowiązany jest do zapłaty podatku VAT na rzecz podmiotu dokonującego naprawy”.

Odpowiedź ministerstwa wpłynęła do sejmu w dniu 11 listopada i jej konkluzja jest następująca:
„problemy związane z likwidacją szkód komunikacyjnych w odniesieniu do pojazdów będących przedmiotem leasingu powinny być rozstrzygane w ramach rozliczeń między finansującym a korzystającym”.

Taka treść odpowiedzi oznacza mniej więcej tyle, że nie ma woli politycznej, aby przymusić ubezpieczycieli do zmiany sposobu taktowania leasingobiorców-nievatowców i 50%-vatowców poprzez zmianę, a raczej doprecyzowanie prawa. Rząd uważa, że jest to kwestia, która powinna być rozstrzygana na linii leasingodawca – leasingobiorca.

Tutaj dostępna jest pełna treść interpelacji nr 16305 i odpowiedzi na nią.

Leasingodawcy pomagają leasingobiorcom, ale w wygodny dla siebie sposób

I faktycznie – duże firmy leasingowe wyszły już naprzeciw temu problemowi. Są w stanie zapłacić VAT do warsztatu „za leasingobiorcę” pod warunkiem jednak, że naprawi on uszkodzony pojazd w warsztatach wskazanych przez firmę leasingową – odbywa się to w ramach oferowanych przez leasingodawców programów wsparcia szkodowego. Może to być pewnego rodzaju utrudnienie, bo lista warsztatów współpracujących z leasingodawcami jest jednak ograniczona, zazwyczaj do większych miast. Dla leasingobiorców z mniejszych miejscowości może to wiązać się z koniecznością naprawy samochodu w czasem dość odległych miejscach. Jednak nadal jest to jakiegoś rodzaju wyjście z problematycznej sytuacji.

Wniosek o interwencję Rzecznika Finansowego

Jeżeli ktoś znalazł się już jednak w sytuacji, w której samochód został naprawiony poza wspomnianym programem wsparcia szkodowego swojego leasingodawcy, a ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania w kwocie brutto lub netto powiększonej o 50% VAT, to pozostaje zwrócić się z wnioskiem o interwencję Rzecznika Finansowego.

Ta możliwość dotyczy jednak tylko leasingobiorców indywidualnych, tj. osób prywatnych lub osób prowadzących działalność gospodarczą. Spółki kapitałowe nie są objęte opieką RF.

Ważne też, żeby najpierw zgłosić reklamację do ubezpieczyciela, jeżeli nie wypłaci on odszkodowania w kwocie brutto. Dopiero po jej odrzuceniu Rzecznik Finansowy może podjąć interwencję. Dane kontaktowe i schemat postępowania dostęne są tutaj.

Rada dla przedsiębiorców

Najlepszym sposobem, żeby unikać problemów jest zapobieganie im. Dlatego jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który nie rozlicza się z VAT lub zamierzasz skorzystać z leasingu samochodu osobowego, od którego będziesz odliczał 50% tego podatku, to już na etapie wyboru oferty i firmy leasingowej powinieneś wybrać taką, która weźmie rozliczenie ewentualnej szkody na siebie. Wówczas unikniesz konieczności dopłacenia podatku VAT doliczonego do kosztów naprawy likwidowanej w ramach ubezpieczenia OC sprawcy. Takie wsparcie oferuje większość dużych firm bankowych.

Mamy także gorącą prośbę do Was o opisywanie swoich doświadczeń w tym wątku na forum.

Część 2: Znamy stanowisko ubezpieczycieli i Rzecznika Finansowego

Aktualizacja: Wiemy już, jakie jest obecne stanowisko Rzecznika Finansowego, przygotowaliśmy także „czerwoną” listę ubezpieczycieli stosujących ten proceder, ale także „zieloną” ujmującą te firmy, które naszym zdaniem postępują zgodnie z logiką i zasadami fair-play. Więcej: VAT w odszkodowaniach OC. Stanowisko ubezpieczycieli i Rzecznika Finansowego

Doceń i poleć nas

Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Kalkulator i arkuszJak nie przepłacić za kontynuację ubezpieczenia w leasingu?

Leasingodawcy preferują, żeby leasingobiorcy korzystali z ich oferty ubezpieczenia. Jednak warto sprawdzić i porównać warunki z konkurencyjnymi propozycjami, żeby nie przepłacić za polisę.


Samochody osoboweLeasing samochodu osobowego - kompleksowy poradnik

Odpowiadamy na czym polega leasing samochodów? Ile kosztuje i gdzie wziąć? Kto może otrzymać, jakie warunki trzeba spełnić i jakie przedstawić dokumenty? Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty i leasingodawcy? Ile można zaoszczędzić na podatkach?


Joomla SEF URLs by Artio

Portal FmLeasing.pl