Analizowanie oferty leasingu

Przed około dwudziestoma pięcioma laty leasing w Polsce zaczynał swoją historię jako pewnego rodzaju ratalna forma nabycia, czy to samochodu, czy innego środka trwałego, dająca jednak przy okazji duże korzyści podatkowe. Generalnie takie traktowanie leasingu nie zmieniło się do dziś, co nie zmienia faktu, że od tamtego momentu oferta leasingowa ewoluowała, zwłaszcza ostatnimi czasy. W tym artykule, regularnie aktualizowanym, piszemy o najnowszych trendach w leasingu.

Rosnący udział leasingu z wysoką wartością końcową (HRV)

HRV jest angielskim skrótem od zwrotu high residual value, co tłumaczy się jako wysoka wartość rezydualna. Chodzi o przyjętą do leasingu, wysoką wartość końcową finansowanego środka trwałego.

W Polsce przeważają oferty leasingowe z minimalną wartością końcową, np.: 1% początkowej wartości przedmiotu. Tymczasem przy leasingu z HRV jest ona dużo wyższa, zazwyczaj zbliżona do wartości rynkowej przedmiotu w chwili zakończenia umowy. Rozwiązanie takie znacząco obniża wysokość raty leasingowej. Jednak z drugiej strony wysoka wartość rezydualna powoduje, że wykup środka trwałego po zakończeniu umowy jest często pozbawiony sensu ekonomicznego. Dlatego jest to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców i osób, które nie zamierzają wykupować przedmiotu leasingu, tylko po zakończeniu umowy chcą zwrócić go do finansującego i ewentualnie rozpocząć leasing kolejnego, nowego. Trzeba tutaj wspomnieć, że przede wszystkim tak właśnie wygląda leasing w krajach wysoko rozwiniętych.

Od kilku lat, a ostatnio coraz dynamiczniej, także w Polsce rośnie udział leasingu z wysoką wartością rezydualną. Dotyczy on przede wszystkim finansowania nowych samochodów osobowych i występuje on w kilku odmianach – o czym w dalszej części artykułu.

Samochody w abonamencie

Auto w abonamencie to marketingowa nazwa leasingu operacyjnego z wysokim wykupem (HRV). Jest to forma finansowania nowych samochodów, skierowana do małych i średnich przedsiębiorców oraz osób prywatnych, które chciałyby płacić niższą ratę w jej finansowej części, a po kilku latach (najczęściej 2 lub 3) zwrócić samochód i wyleasingować nowy.

Do miesięcznej raty abonamentu, a raczej leasingu doliczone są zazwyczaj zryczałtowane koszty dodatkowych usług i świadczeń. Najczęściej jest to ubezpieczenie i serwis mechaniczny, a także wymiana opon itp. Co powoduje, że abonament staje się czymś w rodzaju Full Service Leasingu.

Dokładne informacje o tym rodzaju usługi, włącznie z zestawieniem marek samochodów dostępnych w tej formie finansowania znaleźć można w dziale Auto Abonament.

Wynajem długoterminowy

Wynajem długoterminowy to nic innego jak także leasing operacyjny samochodów z wysoką wartością rezydualną (HRV). Oferują go niektóre firmy leasingowe, ale przede wszystkim firmy, tak zwane flotowe z branży Car Fleet Management (CFM).

Do niedawna wynajem długoterminowy pojazdów był ofertą skierowaną głównie do dużych przedsiębiorstw, wykorzystujących spore liczebnie floty samochodów służbowych dla swoich pracowników. Jednak zgodnie z trendem, wynajmem długoterminowym interesują się już także mniejsi przedsiębiorcy, a nawet małe i mikro firmy. Zainteresowanie to spotyka się z odzewem ze strony firm CFM. Jeszcze do niedawna nie były one zainteresowane obsługą „małych” klientów. Tymczasem obecnie, większość z nich stworzyła już dedykowaną ofertę dla klientów, którzy niekoniecznie chcą użytkować dużą flotę pojazdów, ale także dla takich, którzy chcą sfinansować zaledwie kilka, czy nawet jeden samochód.

Szczegółowe informacje o tym rodzaju finansowania można znaleźć w dziale Wynajem Długoterminowy - Car Fleet Management.

Leasing fabryczny

Ten trend trwa już od kilku lat, ale w ostatnich dwóch-trzech nabrał dużej dynamiki. W ostatnim czasie wyraźnie rośnie znaczenie firm leasingowych, oferujących finansowanie fabryczne. Na czym ono polega? Klient, który idzie do salonu samochodowego i wybiera model danej marki, dostaje jednocześnie finansowanie u leasingodawcy, który współpracuje z daną marką, a najczęściej, który należy do tej samej grupy kapitałowej.

Niestety polska praktyka pokazuje na razie, że jakość obsługi większości z tych „firmowych” leasingodawców pozostawia wiele do życzenia. Ilość skarg klientów, a także niepartnerskich rozwiązań umownych powoduje, że wypadają one znacznie gorzej od zdecydowanej większości renomowanych, bankowych firm leasingowych. Więcej o tym: Leasing fabryczny może przysporzyć wieli problemów.

Coraz droższe samochody osobowe w leasingu

Z tym trendem mamy do czynienia od 2014 roku, czyli od momentu wejścia w życie nowych zasad odliczania VAT od osobowych samochodów służbowych. Przeciętna cena samochodu osobowego branego w leasing wzrosła w porównaniu z 2013 rokiem o około 15%. Nie jest to „zasługa” rosnących cen nowych pojazdów, tylko głównie bardziej liberalnych zasad odliczania VAT w przypadku drogich aut. Obecnie każdy przedsiębiorca użytkujący samochód osobowy w trybie mieszanym (służbowo i prywatnie) może odliczyć 50% VAT, bez limitu kwotowego. Do 1 kwietnia 2014 roku odliczeniu podlegało 60% VAT, ale było to jednocześnie powiązane z limitem kwotowym w wysokości 6 tysięcy złotych. Zatem limit ten był osiągany już przy około 80 tys. złotych ceny samochodu.

Chcesz wiedzieć więcej? To powinno Cię zainteresować: Drogi samochód tylko w leasingu operacyjnym

Dodatkowe ubezpieczenia i usługi finansowe doliczane do leasingu

Od jakiegoś czasu coraz więcej firm leasingowych próbuje zachęcić klientów podpisujących umowę leasingu do skorzystania z dodatkowych usług i ubezpieczeń, których koszt doliczany jest do raty leasingowej. O ile część z tych usług może być wartościowa i pożyteczna dla leasingobiorcy, np.: ubezpieczenie GAP, o tyle są i takie, które nie niosą ze sobą większej wartości dodanej. Jednak część firm leasingowych chętnie je oferuje, bo dzięki temu ma możliwość dodatkowo zarobić - warto mieć to na uwadze wybierając ofertę leasingową i finansującego.

To trochę tak, jak w przypadku promocyjnych zakupów ratalnych 0%, do których trzeba dokupić słono kosztujące ubezpieczenie. Więcej na ten temat: Niektóre firmy leasingowe zaczynają wciskać różne ubezpieczenia.

Przejęcia i fuzje

W tym przypadku ciężko mówić o najnowszym trendzie, bo fuzje i przejęcia w branży leasingowej nie są czymś nadzwyczajnym. Co najmniej raz na rok lub dwa mają miejsce, mniej lub bardziej spektakularne, połączenia, kupna i sprzedaże firm leasingowych i CFM. W najbliższym czasie czekają nas jednak dwie naprawdę duże fuzje, nie bez znaczenia dla całego rynku. Idea Leasing połączy się z Getin Leasing, a PKO Leasing przejmie Raiffeisen Leasing. Oba nowe twory zdetronizują dotychczasowego lidera branży - EFL. Po połączeniu PKO Leasing stanie się największą polską firmą leasingową, a Idea Leasing będzie wiceliderem.

To na razie tyle o najnowszych trendach w leasingu. Niemniej ten artykuł jest na bieżąco aktualizowany o nowe spostrzeżenia. Możecie zresztą dzielić się nimi także w wątku na naszym forum dyskusyjnym.

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Znajdziesz nas także na

facebook-twitter

Portal FmLeasing.pl