Mężczyzna analizujący dokumenty

Nazwaliśmy niniejszy przewodnik mianem Megaporadnika, gdyż znajdują się tu w zasadzie wszystkie niezbędne rady dla zamierzających zawrzeć umowę leasingu. Zapoznanie i zastosowanie się do nich umożliwi wybór korzystnej i dobrze dobranej oferty i firmy leasingowej, a także pozwoli uniknąć kosztownych błędów. Nawiasem mówiąc często dostajemy sygnały, że korzystający z niego użytkownicy wprawiają w zdumienie doradców firm leasingowych poziomem wiedzy i przygotowania do rozmów… Poniżej zamieściliśmy jedną z wielu opinii.

Megaporadnik składa się z czterech części, dodatków i podsumowania

  • Część 1: Jak otrzymać wiele dobrych ofert leasingu?
  • Część 2: Jak analizować oferty leasingu?
  • Część 3: Jak negocjować ofertę leasingu i o co pytać przedstawiciela przed zawarciem umowy?
  • Część 4: Na co zwracać szczególną uwagę w zapisach umów leasingu i OWUL?
  • Dodatki: Inne porady, m.in. Czego się wystrzegać, Procedury w praktyce itd.
  • Podsumowanie - ściągawka

Dużo czytania? Bez obaw, opanowanie megaporadnika zajmuje z reguły zaledwie 20-30 minut, a na jego końcu znajduje się podsumowanie, z którego warto korzystać jako ściągawki w trakcie oceny ofert i negocjacji warunków. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości jesteśmy także do dyspozycji na forum dyskusyjnym.

Opinia o wyszukiwarce leasingu FmLeasing"Chciałbym bardzo Państwu podziękować, za stworzenie Wyszukiwarki Leasingu, ale jeszcze bardziej za poradniki i forum, z którego wiele się dowiedziałem i czułem się dużo bardziej pewnie, zwłaszcza że brałem swój pierwszy leasing w życiu. Wiedziałem na co zwracać uwagę oraz o co pytać, a także jak wynegocjować sobie lepsze warunki. Bardzo mnie cieszy, że są ludzie, którzy bez żadnych opłat dzielą się taką wiedzą oraz promują jej zgłębianie. Jeszcze raz bardzo dziękuję."

Część 1: Jak otrzymać wiele dobrych ofert leasingu?

Wybór odpowiedniego leasingu należy rozpocząć od zebrania chociaż kilku ofert od różnych leasingodawców, co da wystarczający materiał do porównania i będzie jednocześnie punktem wyjścia do dalszych negocjacji.

Korzystając z naszej Wyszukiwarki Leasingu, nie tylko można otrzymać oferty leasingu bezpośrednio od wielu leasingodawców (bez pośredników), ale także nasze wsparcie. Czyli możliwość bezpłatnej analizy otrzymanych ofert oraz umownych warunków leasingu. Dzięki temu można dowiedzieć się, którzy leasingodawcy są wysoko oceniani zarówno przez nas, jak i przez swoich klientów, a którzy są recenzowani jako nierzetelni. Wskazujemy także rozmaite sztuczki stosowane przez firmy leasingowe, ale również rozwiązania pozytywne, korzystne dla klientów.

Na koniec użytkownik Wyszukiwarki sam decyduje, która oferta leasingu jest dla niego najlepsza. My tylko dajemy informacje, ale nie sugerujemy konkretnych decyzji, a już na pewno nie namawiamy do wyboru tego, czy innego leasingodawcy. To jest wyłącznie twój wybór, ale dzięki nam może to być wybór dużo bardziej świadomy.

Wyszukiwarka Leasingu

1. Wypełniasz jeden formularz
2. Otrzymujesz wiele ofert leasingu i pomoc

Część 2: Jak analizować oferty leasingu?

Analizowanie oferty leasingu nie należy do czynności szczególnie skomplikowanych. Silna konkurencja w tej branży spowodowała, że oferty finansujących prezentowane są w sposób dość przejrzysty i czytelny. O ile więc do ich analizy nie potrzeba wielkiej wiedzy z zakresu finansów, to warto, a nawet tym bardziej warto zwrócić uwagę na pewne niuanse, które pozwolą porównać kilka ofert leasingu pomiędzy sobą i wybrać z nich tylko te, które są godne dalszych negocjacji…

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z naszej Wyszukiwarki Leasingu otrzymują od nas bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

1. Koszt całkowity leasingu

Jest to najłatwiejszy parametr porównawczy i w zasadzie każda firma leasingowa prezentuje go w swojej ofercie. Radzimy zwrócić uwagę czy do kosztu całkowitego doliczona jest wysokość wykupu. Zdarza się to rzadko, ale niestety się zdarza, że niektórzy finansujący podają koszt leasingu bez wliczania do niego wykupu. Wtedy koszt całkowity, na tle innych ofert, sprawia wrażenie korzystniejszego niż jest w rzeczywistości. To samo może dotyczyć ewentualnej opłaty manipulacyjnej, która może być doliczona do wstępnej wpłaty, ale nie ujęta w koszcie całkowitym.

2. Ilość rat (czynszów) leasingowych

Często różnie przyjmowana jest także ilość rat dla poszczególnych okresów leasingu. Przykładowo dla leasingu trzyletniego jedne firmy mogą oferować 35, a inne 36 rat (analogicznie 23/24, 47/48, 59/60, itd.). Dlatego czasem koszt całkowity w jednej ofercie może być mniejszy, podczas gdy wysokość raty będzie większa i odwrotnie.

Z ilością rat leasingowych wiąże się też jeszcze jedna istotna sprawa. W przypadku, gdy rat jest więcej (np. 36 zamiast 35) może zdarzyć się, że na zakończenie umowy leasingu trzeba będzie zapłacić za kontynuację ubezpieczenia na kolejny rok, mimo, że umowa skończy się zaledwie za kilka dni/tygodni. Oczywiście mniejsza ilość rat też nie gwarantuje, że nie „wdepnie się” w kontynuację ubezpieczenia, bo wszystko zależy od konkretnych dat, np.: odbioru przedmiotu leasingu – jednak im rat jest więcej tym ryzyko przymusowej kontynuacji będzie większe.

3. Stopa (podstawa) oprocentowania oferty leasingu

Oprocentowanie oferty leasingu może być stałe lub zmienne. Zdecydowanie najczęściej jest zmienne i oparte – w zależności od leasingodawcy - o WIBOR 1M lub 3M (dla leasingu w walutach będzie to EURIBOR lub LIBOR). Wysokość przyjętego WIBOR powinna być umieszczona na ofercie, a jeżeli nie jest, to należy bezwzględnie poprosić handlowca o jej podanie. Nie musimy dodawać, że przyjęty przez finansującego wskaźnik powinien jak najmniej odbiegać od aktualnego. Bieżący WIBOR można sprawdzić, np.: na stronie wibor.money.pl.

4. Ubezpieczenie przedmiotu – koszty i warunki

Firmy leasingowe we współpracy z firmami ubezpieczeniowymi, oferują własne pakiety ubezpieczeniowe.
Koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu nie zawsze jest podany w przesłanej ofercie wstępnej. Jednak jego wysokość musi być brana pod uwagę przy analizie kosztów, tym bardziej, że pomiędzy poszczególnymi firmami leasingowymi mogą być spore różnice.

Warto także sprawdzić jaki jest koszt ubezpieczenia nie tylko w pierwszym roku, ale także w kolejnych latach i jak jest on wyliczany – wartość procentowa to jedno, ale może się zdarzyć, że w kolejnych latach ubezpieczyciel współpracujący z firmą leasingową przyjmie do ubezpieczenia nierealnie wysoką wartość samochodu. Czy istnieje możliwość skorzystania z ubezpieczenia spoza pakietu leasingodawcy (np.: pakiet dealera)? Jeżeli tak, to jaka jest wysokość opłaty rocznej za wydanie takiej zgody (większość leasingodawców pobiera taką opłatę, najczęściej w wysokości ok. 200 zł).

5. Koszt ubezpieczenia GAP

Wiele osób biorących leasing samochodów chce jednocześnie skorzystać z ubezpieczenia straty finansowej GAP, które oferowane jest przez leasingodawców poprzez doliczenie go do raty. Jego koszt nie powinien przekraczać 0,06% wartości samochodu miesięcznie, czyli 0,72% rocznie. Ciekawostką jest, że najdrożej GAP oferują zazwyczaj najsłabsi, najgorzej oceniani leasingodawcy i odwrotnie - lepsi oferują GAP znacznie taniej. Tym samym koszt oferowanego GAP jest dobrą wskazówką przy ocenie i wyborze leasingodawcy! Więcej o ubezpieczeniu GAP...

Uwaga do punktu 4 i 5! Należy zwrócić uwagę, czy otrzymane oferty ubezpieczenia komunikacyjnego i GAP wyliczone są od wartości netto, czy brutto przedmiotu. Ma to wpływ na wysokość składki, ale także na sposób rozliczenia ewentualnej szkody. W przypadku samochodów osobowych lub leasingobiorców niebędących vatowcami warto rozważyć opcję ubezpieczenia od wartości brutto.

6. Różnice pomiędzy ofertami

Analizując kilka ofert leasingu należy zwrócić uwagę na wszelkie możliwe różnice pomiędzy nimi. O różnicach w ilości rat wspomnieliśmy już powyżej. Pozostałe mogą występować w przyjętej wysokości wykupu lub wysokości wpłaty własnej. Wszelkie różnice utrudniają porównanie ofert między sobą i niewiele pomoże tu podany koszt całkowity. Dlatego najlepiej jest obliczyć rzeczywisty koszt oferty przy użyciu Kalkulatora do porównywania ofert leasingu.

Kalkulator do obliczania rzeczywistego oprocentowania leasingu

Kalkulator do obliczania rzeczywistego oprocentowania leasingu - do pobrania

7. Przeliczanie rat leasingowych (tylko leasing walutowy i denominowany)

Spread jest różnicą pomiędzy kursem kupna a sprzedaży waluty. Różnice np. dla CHF mogą sięgać od kilku, poprzez kilkanaście (najczęściej) po nawet ponad 20 i więcej groszy. Należy sprawdzić w oparciu o tabelę kursu jakiego banku będzie rozliczana umowa leasingu. Jaka wartość, w walucie obcej, przedmiotu leasingu została przyjęta do kalkulacji, ponieważ to ona będzie podstawą do wszystkich późniejszych wyliczeń. W jaki sposób obliczana jest wartość czynszu inicjalnego (pierwszej wpłaty). Niektóre firmy indeksują o spread już nawet wpłatę własną, przez co istnieje konieczność dokonania wpłaty większej niż nominalne 10%, czy 20%.

Część 3: Jak negocjować ofertę leasingu i o co pytać przedstawiciela przed zawarciem umowy?

Po zapoznaniu się i przeanalizowaniu otrzymanych wcześniej ofert, warto jest wybrać chociaż dwie lub trzy, które wypadają najlepiej i przejść do kolejnego kroku, czyli negocjacji i ustalenia szczegółowych warunków leasingu.

Jak negocjować ofertę leasingu?

Pierwsze przesłane klientowi oferty leasingowe prawie nigdy nie są ostatnim słowem handlowców, którzy je przygotowywali. Jednak dysponując kilkoma kalkulacjami już na pierwszy rzut oka będzie widać, z którymi firmami warto dalej negocjować, a na które lepiej nie tracić czasu.

Ważna uwaga: o koszcie oferty leasingu często decyduje nie tylko polityka danej firmy leasingowej, ale także „nastawienie” handlowca odpowiedzialnego za jej przygotowanie. Robi dużą różnicę czy handlowiec wyrobił już plan na dany miesiąc/okres, czy też jest pod presją wyniku. Nie ma co ukrywać, że jeżeli zrobił już swoje, to kolejni klienci mogą „przeszkadzać mu w pracy” - nastawienie to będzie widać już w pierwszej przesłanej ofercie. Jeżeli jakaś oferta wyraźnie odstaje od innych, to jest duża szansa, że została wysłana na odczepnego - nawet jeśli pochodzi ona z firmy powszechnie postrzeganej jako tania. Dlatego w dalszym etapie lepiej skupić się tylko na negocjowaniu dobrych i zbliżonych do siebie ofert.

Scena z komedii przedstawiająca negocjacje

W jaki sposób negocjować? Każdy ma swoje techniki, w zależności od własnego charakteru, temperamentu i doświadczeń. My niezmiennie doradzamy negocjowanie w duchu poszanowania dla pracy przedstawicieli firm leasingowych. Nie warto okazywać wyższości tylko dlatego, że w momencie wyboru leasingodawcy jest się górą. Po pierwsze dlatego, że chyba nikt nie lubi być tak traktowany jeśli znajduje się po tej drugiej stronie. Po drugie dlatego, że z firmą leasingową wiążemy się na co najmniej kilka lat, podczas których mogą zdarzyć się różne rzeczy, jak szkody komunikacyjne, problemy z płatnościami itd. Lepiej wtedy mieć po swojej stronie jednego sojusznika więcej niż mniej. Przerzuty i wypluty podczas negocjowania oferty handlowiec raczej nie będzie nigdy dobrze wspominał takiego klienta, a w przypadku jakiś kłopotów może nawet mieć możliwość rewanżu... Oczywiście to wszystko zależy od ludzi, jednak doradzić jedynie możemy rzeczowe i kulturalne artykułowanie swoich oczekiwań, bo negocjować na pewno warto.

O co pytać przedstawiciela przed zawarciem umowy?

Po przeanalizowaniu ofert leasingu i wynegocjowaniu kosztu, na placu boju powinny zostać 2-3 firmy leasingowe. Przed podjęciem ostatecznej decyzji i zawarciem umowy warto jednak zadać jeszcze kilka pytań każdemu doradcy.

1. Faktyczna wysokość kosztów początkowych?

Przed podpisaniem umowy warto poznać faktyczną kwotę do zapłaty w ramach pierwszej wpłaty. Poza czynszem inicjalnym będzie to z pewnością ubezpieczenie. Ewentualnie co jeszcze (np. opłata rejestracyjna).

2. Koszt ubezpieczenia komunikacyjnego (lub majątkowego) i GAP?

Jeśli nie był podany już wcześniej na ofercie, zapytać należy o koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu (komunikacyjnego w przypadku środków transportu i majątkowego w przypadku pozostałych środków trwałych) oraz ewentualnie o koszt ubezpieczenia straty finansowej GAP. Dodatkowo należy upewnić się, czy składki ubezpieczeniowe wyliczone są od wartości netto czy brutto przedmiotu.

Ważne jest to, czy istnieje możliwość skorzystania z ubezpieczenia spoza pakietu leasingodawcy (np.: pakiet dealera)? Jeżeli tak, to jaka jest wysokość opłaty rocznej za wydanie takiej zgody (większość leasingodawców pobiera ją, najczęściej w wysokości ok. 200 zł).

3. Koszt wyceny – tylko przedmioty używane?

Firmy leasingowe stosują bardzo różne stawki związane z wyceną środków trwałych, które obciążają wnioskującego, nawet jeśli nie dojdzie do zawarcia umowy. Dobrze jest zapoznać się z tymi kosztami.

4. Czy możliwa jest cesja umowy leasingu na inną firmę?

Najczęściej cesja leasingu jest możliwa, jednak niektóre firmy na to nie pozwalają lub żądają wysokich opłat manipulacyjnych. Może to być bardzo duża niedogodność.
Handlowiec powinien wiedzieć jak w praktyce wygląda procedura cesji w jego firmie i z jakimi wiąże się to kosztami.

5. Co dzieje się w przypadku zaległości i opóźnień w spłatach rat?

Tu handlowiec również powinien wiedzieć jak to wygląda w praktyce, jakie metody są stosowane przez firmę, w jakiej wysokości naliczane opłaty za wezwania do zapłaty, ewentualnie za wznowienie wypowiedzianej umowy.
Tego typu opłaty będą wymienione w Tabeli Opłat i Prowizji.

6. Kiedy płatna jest pierwsza rata miesięczna i czy ewentualnie można ustalić sobie jej i kolejnych termin płatności?

Lepiej pewnie dla większości by było, żeby pierwsza rata nie była płatna już tydzień po odbiorze przedmiotu leasingu. Możliwe też, że jest jakiś konkretny dzień miesiąca kiedy chcielibyśmy mieć ustaloną płatność.

7. Stopa (podstawa) oprocentowania leasingu oraz zasady przeliczania rat w przypadku jej zmiany?

Oprocentowanie oferty leasingu może być stałe lub zmienne. Zdecydowanie najczęściej jest zmienne i oparte - w zależności od leasingodawcy - o WIBOR 1M lub 3M (dla leasingu w walutach będzie to EURIBOR lub LIBOR). Nawet jeżeli wcześniej stopa ta była podana na ofercie, należy zapytać w jakiej wysokości zostanie wpisana do umowy leasingu.

Dodatkowo bardzo ważne jest to, jakie są zasady zmiany wysokości rat w przypadku zmiany WIBOR. Czy raty będą przeliczane automatycznie (dobrze), czy zależy to od widzimisię finansującego (źle). Oczywiście powinno to być opisane w OWUL.

8. Rozliczenie przedwcześnie zakończonej umowy?

Jeżeli umowa wygaśnie przed terminem, np. w przypadku szkody całkowitej, to leasingodawca jest zobowiązany pomniejszyć pozostałe do końca umowy raty o tak zwane dyskonto. Jednak każdy leasingodawca ma różny sposób jego ustalania. Jeżeli sposób ten nie jest opisany w OWUL, to należy bezwzględnie zapytać o mechanizm jego obliczania. Jest to ważne, ponieważ są finansujący, którzy stosują bardzo niekorzystne dla klientów przeliczniki.

Jeszcze większą dowolność mają leasingodawcy przy rozliczaniu umowy, którą leasingobiorca chce skrócić na własne życzenie. Opisujemy to w artykule Skrócenie umowy leasingu. Kiedy możliwe i jakie są koszty?

Kontrola zapisów w umowie przed podpisaniem

Przed podpisaniem umowy dobrze jest poprosić przedstawiciela firmy leasingowej, aby z odpowiednim wyprzedzeniem przesłał (np.: e-mail’em) komplet przygotowanej już umowy, wraz ze wszystkimi załącznikami.

Należy wówczas prześledzić całą umowę i czy wszystko zgadza się z wcześniejszą ofertą i ustaleniami. Należy sprawdzić harmonogram, a w szczególności wysokość i ilość rat oraz daty płatności, a także upewnić się, czy w umowie „nie pojawiły się”, jakieś nieustalone wcześniej, dodatkowo płatne ubezpieczenia lub usługi. Więcej o tym w Jak chronić się przed nieuczciwym doradcą leasingowym?

Część 4: Na co zwracać szczególną uwagę w zapisach umów leasingu i OWUL?

Lekturą obowiązkową dla przyszłych leasingobiorców są Ogólne Warunki Umowy Leasingu (OWUL) oraz sama umowa leasingu, których uzupełnieniem powinna być Tabela Opłat i Prowizji. Może to być jednak lektura dość długa i nużąca, zwłaszcza jeśli ktoś negocjuje warunki z kilkoma firmami leasingowymi jednocześnie. Dlatego w niniejszym artykule wskazujemy, na które punkty należy zwrócić szczególną uwagę i które ewentualnie wykorzystać do porównania zapisów umownych różnych firm leasingowych.

1. Sposób ustalania opłat leasingowych na skutek zmiany WIBOR

Należy sprawdzić w oparciu o jaki wskaźnik ustalane są raty leasingu i w jaki sposób mogą być zmieniane w kolejnych miesiącach. Najczęściej stosowane są WIBOR 1M i WIBOR 3M (dla umów walutowych EURIBOR/LIBOR). Umowa lub OWUL powinna zawierać zapis o tym w jaki sposób i jak często raty mogą ulec zmianie, czyli być podnoszone lub obniżane. Rekomendujemy korzystanie z usług leasingodawców, którzy - w przypadku zmiany WIBOR - obligują się do korygowania opłat w górę i w dół z "automatu".

Wieloletnia praktyka pokazuje, że leasingodawcy, którzy stosują miękkie zapisy w umowie - czyli pozostawiają sobie dowolność (mogą, ale nie muszą) - w rezultacie jedynie podnoszą opłaty, gdy wskaźnik bazowy wzrośnie, ale nie kwapią się z obniżkami, gdy spadnie.

2. Zasady rozliczania szkody całkowitej przedmiotu leasingu

Zapisy te regulują sposób rozliczenia umowy leasingu, która wygasła na skutek szkody całkowitej przedmiotu leasingu. Powinny być też jasne zapisy dotyczące ewentualne zagospodarowania wraku i ogólne zapisy praw i obowiązków leasingobiorcy w relacjach z leasingodawcą i ubezpieczycielem w takim przypadku.

3. Warunki ubezpieczenia przedmiotu we własnym zakresie

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu we własnym zakresie jest alternatywą dla oferty ubezpieczeniowej leasingodawcy. Dobrze jest, kiedy finansujący nie utrudnia przesadnie skorzystania z ubezpieczenia zewnętrznego czy to przez naliczanie nadmiernych opłat manipulacyjnych, czy to przez rygorystyczne zasady jego kontynuacji w kolejnych latach. Więcej na ten temat w Jak nie przepłacić za ubezpieczenie w leasingu?

4. Zasady rozliczenia w przypadku wygaśnięcia bądź wcześniejszego zakończenia umowy leasingu, ewentualnie jej cesji

OWUL powinien regulować zasady przedterminowego zakończenia umowy leasingu, czy to na skutek jej wygaśnięcia (np.: szkoda całkowita), czy to z woli samego korzystającego. Powinny być opisane zasady naliczenia należnych leasingodawcy opłat z tego tytułu, a także sposób pomniejszenia pozostałych do końca umowy opłat o odpowiednie oprocentowanie (dyskonto). Więcej na ten temat w Sprawdź jak rozliczą Ci umowę, zanim ją podpiszesz

5. Sprawy związane z zaległościami, wypowiedzeniem i rozliczeniem wypowiedzianej umowy leasingu

W OWUL leasingodawca informuje w jaki sposób będzie postępował w przypadku wystąpienia zaległości w płatnościach rat leasingu. Powinna być podana wysokość odsetek umownych oraz ewentualne opłaty za wezwanie, windykacyjne, itp. (z reguły są to pozycje w Tabeli Opłat i Prowizji).

Przypomnijmy, że pewne ramy narzuca tu Kodeks Cywilny, gdzie leasingodawca może wypowiedzieć umowę leasingu dopiero po pisemnym wezwaniu i wskazaniu dodatkowego terminu do uregulowania zaległości. W przypadku wypowiedzenia umowy leasingu z winy korzystającego, OWUL reguluje zasady rozliczenia umowy (odszkodowania leasingodawcy). OWUL reguluje również zasady uwzględniania w rozliczeniu wartości odebranego przedmiotu leasingu. Chodzi o to, żeby uniknąć konieczności zapłaty wszystkich pozostałych rat bez pomniejszenia ich o wartość zwróconego przedmiotu leasingu.

6. Pozostałe zapisy

Pozostałe zapisy umowy i OWUL są z grubsza bardzo do siebie zbliżone pomiędzy różnymi firmami leasingowymi. Większość spraw reguluje zresztą Kodeks Cywilny. Mimo wszystko, warto nie poprzestawać jedynie na powyższych punktach i (przynajmniej pobieżnie) prześledzić cały OWUL i umowę leasingu. Poza istotnymi regulacjami opisanymi powyżej są w nich zawarte między innymi również:

  • regulacje dotyczące nabycia i odbioru przedmiotu leasingu od dostawcy
  • zasady i obowiązki związane z używaniem przedmiotu leasingu
  • relacje pomiędzy korzystającym i finansującym w trakcie trwania umowy leasingu
  • informacja o zabezpieczeniach umowy leasingu
  • obowiązki związane z ubezpieczeniem, zgłaszaniem szkód, itp.
  • taryfy, prowizje, kary umowne (z reguły ujęte kwotowo w Tabeli Opłat i Prowizji)
  • regulacje dotyczące przyczyn i skutków wygaśnięcia, a także wypowiedzenia umowy leasingu
  • zasady rozliczenia zakończonej umowy, zwrotu, wykupu przedmiotu leasingu

7. Tabela Opłat i Prowizji

Tabela Opłat i Prowizji zazwyczaj jest załącznikiem do umowy. Należy zapoznać się z nią nie tylko po to, żeby mieć świadomość za jakie zdarzenia finansujący może naliczyć dodatkowe opłaty, ale jest to jednocześnie doskonały materiał pozwalający porównywać ze sobą leasingodawców. Im mniej przejrzysta tabela i im wyższe opłaty, tym gorzej. Więcej na ten temat w Opłaty dodatkowe w leasingu

Dodatki: Procedury w praktyce, czego się wystrzegać i inne porady

Procedury w praktyce

Czego się wystrzegać

Optymalny wariant leasingu

O polskich leasingodawcach

Podsumowanie - ściągawka

Jak analizować oferty leasingu?

1. Sprawdź czy w koszcie całkowitym zawarte są wszystkie opłaty związane z leasingiem, włącznie z wykupem.
2. Ile dokładnie jest rat leasingu, np.: 23 czy 24 i analogicznie 35/36, 47/48, 59/60, itd. Ma to znaczenie zwłaszcza przy kontynuacji ubezpieczenia po zakończeniu leasingu.
3. Czy w ofercie podany jest WIBOR/EURIBOR? I czy jest on aktualny?
4. Jaki jest koszt ubezpieczenia proponowanego przez leasingodawcę? Czy istnieje możliwość skorzystania z pakietu ubezpieczenia innego niż proponowany przez leasingodawcę.
5. Koszt ubezpieczenia GAP może być dobrą wskazówką o leasingodawcy.
6. Do porównania warunków finansowych warto użyć Kalkulatora do porównywania ofert leasingu, który oblicza rzeczywiste roczne oprocentowanie leasingu (podobnie jak RRSO kredytu).

O co pytać przedstawiciela przed zawarciem umowy?

1. Jakie jest dokładna kwota kosztów początkowych? Poza czynszem inicjalnym będzie to ubezpieczenie, ale czy coś jeszcze? Np.: koszt wyceny rzeczoznawcy (używane), koszt rejestracji (pojazdy), ewentualnie inne.
2. Czy jest możliwość skorzystania z ubezpieczenia spoza pakietu leasingodawcy? Jeżeli tak, to jaka jest za to opłata manipulacyjna? Jakie są warunki kontynuacji ubezpieczenia w kolejnych latach?
3. Jakie metody w praktyce stosuje leasingodawca w przypadku opóźnień w płatnościach?
4. W jaki sposób rozliczana jest wcześniej zakończona umowa? Sposób dyskontowania.
5. Na koniec należy uważnie sprawdzić czy wszystkie warunki zapisane w umowie zgadzają się z wcześniejszą ofertą i ustaleniami.

Na co zwracać szczególną uwagę w zapisach umów leasingu i OWUL?

1. Jak zmieni się wysokość raty na skutek zmiany WIBOR/EURIBOR? Dobre firmy leasingowe stosują "automat" - w górę i w dół. Złe uzależniają to od swojej decyzji.
2. Zasady rozliczania szkód. Zwłaszcza szkody całkowitej.
3. Zasady skorzystania z własnego ubezpieczenia.
4. Zasady rozliczenia umowy w przypadku jej wcześniejszego zakończenia.
5. Wysokość odsetek, opłat i kar w przypadku opóźnień w płatnościach.
6. Zapoznaj się także z Tabelą Opłat i Prowizji.

Wyszukiwarka Leasingu

1. Wypełniasz jeden formularz
2. Otrzymujesz wiele ofert leasingu i pomoc

Doceń i poleć nas

 

Foto: freedigitalphotos.net

Joomla SEF URLs by Artio

Portal FmLeasing.pl