Otrzymaj oferty najmu długoterminowego bezpośrednio od wielu firm CFM

Samochód zabawka

Chcesz wziąć samochód w formie wynajmu długoterminowego i nie przepłacić za ratę miesięczną? Tutaj, w odróżnieniu od klasycznego leasingu, nie wystarczy tylko wynegocjowanie dobrych warunków finansowych. Tutaj trzeba jeszcze wybrać odpowiedni samochód, bo to przede wszystkim on będzie miał wpływ na wysokość opłat – i wcale nie chodzi o koszty eksploatacji.

Krótko: Wysokość raty najmu nie zależy tylko od ceny samochodu

1. Czy wiesz, że czasem droższy samochód może kosztować mniej w wynajmie długoterminowym niż tańszy? Decydujące jest tempo utraty wartości.
2. Najkorzystniejszą wysokość raty najmu mają auta popularne i rozsądne, a zatem mające opinię bezproblemowych, z oszczędnymi silnikami, dobrze, ale nieprzesadnie wyposażone, pochodzące od uznanego producenta i przede wszystkim mające dobry współczynnik cena/jakość.
3. Wynajmowanie aut szybko tracących wartość jest raczej pozbawione ekonomicznego sensu.
4. Pokazujemy na przykładzie wpływ tempa utraty wartości auta na ratę najmu długoterminowego.

Spis treści

Wysokość raty za najem zależy od tempa utraty wartości samochodu

W wynajmie długoterminowym, w odróżnieniu od klasycznego leasingu, korzystający nie spłaca w ratach ceny samochodu, tylko płaci za korzystanie oraz za utratę wartości. To dlatego rata miesięczna za najem może być znacznie niższa niż w przypadku leasingu z wykupem.

Umowna wartość końcowa pojazdu (wykup) jest znacznie wyższy niż przy zwykłym leasingu i wynosi mniej więcej tyle, ile prognozowana przez finansującego jego wartość rynkowa w chwili zakończenia kontraktu najmu. Dlatego po zakończeniu umowy, np.: po 3 latach korzystający najczęściej nie wykupuje samochodu, tylko zwraca go do finansującego.

Wspomniana wartość końcowa będzie tym wyższa, im auto mniej straci na wartości przez okres najmu, a dzięki temu rata miesięczna będzie niższa dla klienta.

Oczywiście nie tylko od utraty wartości zależy wysokość raty – w najmie wpływ na nią ma wiele innych zmiennych, np.: koszty serwisów, wymiany opon, ubezpieczenia itd. Jednak na potrzeby tego artykułu nie będziemy się tym zajmowali.

Jedne samochody trzymają cenę, a inne nie

Nowy samochód traci w ciągu 3 lat przeciętnie około 50% swojej wartości. Oczywiście są auta, które długo trzymają cenę, ale są i takie, których wartość leci na łeb na szyję. Jeden model będzie można sprzedać nawet za ponad 60% początkowej ceny, a na inny nie znajdziemy chętnego, o ile nie zejdziemy z ofertą do poniżej 50%.

Wiadomo też, że wpływ na utratę wartości ma w dużej mierze przebieg. To dlatego w wynajmie długoterminowym korzystający musi zadeklarować, ile kilometrów zamierza pokonać w trakcie kontraktu. Im więcej, tym rata wynajmu będzie wyższa właśnie za sprawą szybszej utraty wartości. Jednak tę kwestię także pomijamy, bo trudno oczekiwać, że ktoś zacznie jeździć mniej tylko dlatego, żeby mieć mniejszą ratę za wynajem auta. Jeśli ktoś musi pokonać rocznie, np.: 30 tys. km, to musi i kropka.

To na co chcemy zwrócić uwagę to różne tempo utraty wartości przez poszczególne marki i modele. Dlaczego cena jednego modelu będzie z biegiem czasu spadała szybciej niż innego, choćby obydwa stały w garażu i nie "wykręciły” nawet jednego kilometra? Oczywiście zależy to od postrzegania danej marki i modelu i popytu na nie na rynku aut używanych. Im bardziej poszukiwany i chodliwy model, tym wyższą cenę można za niego uzyskać przy odsprzedaży.

I na tę kwestię patrzą także finansujący przy kalkulowaniu oferty najmu dla klienta. To dlatego rata za jeden model może być niższa niż za inny, nawet jeśli ich cena początkowa, zadeklarowany przebieg i inne warunki kontraktu będą identyczne.

Przykład: Wpływ tempa utraty wartości auta na ratę

Spójrzmy na poniższą tabelkę – rozpatrujemy w niej wysokość „gołej” raty za najem (bez usług dodatkowych) dla dwóch samochodów kosztujących tyle samo, czyli 75 tys. zł. Przyjmujemy także, że w obu przypadkach deklarowany przez klienta przebieg jest taki sam.

Jedyna różnica polega na tym, że przykładowe auto nr 1 dużo szybciej traci na wartości niż auto nr 2. Ostatecznie po 3 latach pierwsze z nich warte jest na rynku wtórnym 45%, a drugie 55% początkowej ceny.

Wpływ tempa utraty wartości samochodu na wysokość raty wynajmu

  Auto nr 1 Auto nr 2
Utrata wartości duża mała
Okres najmu 36 miesięcy
Udział własny 0%
Cena samochodu 75 000 zł
Wartość końcowa (rezydualna) 45% 55%
Rata miesięczna 1 370 zł 1 170 zł

Jak widać, rata wynajmu auta nr 2 jest wyraźnie niższa – różnica wynosi 200 złotych. I to wszystko wyłącznie za sprawą mniejsze utraty wartości.

Spójrzmy dodatkowo na sytuację od drugiej strony. Załóżmy, że te 1370 zł to nasz maksymalny miesięczny budżet na spłatę najmu samochodu (nie licząc usług dodatkowych).

Wpływ tempa utraty wartości na cenę samochodu przy założonej racie

  Auto nr 1 Auto nr 2
Utrata wartości duża mała
Okres najmu 36 miesięcy
Udział własny 0%
Rata miesięczna 1 370 zł
Wartość końcowa (rezydualna) 45% 55%
Cena samochodu 75 000 zł 88 000 zł

Jeżeli wybierzmy samochód, którego planowana wartość rezydualna po 3 latach będzie wynosić 45%, to do wyboru mamy modele kosztujące około 75 tys. zł. Natomiast jeśli rozejrzymy się za pojazdami długo trzymającymi wartość (55% po 3 latach), to okaże się, że dysponując taką samą kwotą miesięcznie, możemy przebierać wśród modeli wartych aż 88 tys. zł. Różnica 13 tys. zł jest niebagatelna i pozwala sfinansować znacznie lepszy samochód.

To wszystko nadal wyłącznie za sprawą wolniejszej utraty wartości. Właśnie dlatego sporo osób jest często zdziwionych, że droższe auto może mieć niższą ratę za wynajem niż tańsze – wynika to z różnicy tempa utraty wartości.

Idealny samochód do wynajmu długoterminowego

Dlatego idealny samochód, jaki powinien być wybrany „pod” wynajem długoterminowy to taki, który będzie miał jak najmniejszą utratę wartości. Najdłużej trzymają cenę auta, na które jest duży popyt na rynku wtórnym, a wpływ na ten popyt wynika z co najmniej kilku zmiennych, które wymieniamy poniżej.

  • Marka

Każda marka ma swój wizerunek jako mniej lub bardziej awaryjnej, droższej lub tańszej w utrzymaniu itd. W Polsce w cenie są głównie producenci aut niemieckich i japońskich, natomiast znacznie mniejszą estymą cieszą się np.: auta francuskie, włoskie, amerykańskie czy azjatyckie (nie licząc Japonii). Choć od tej reguły są oczywiście wyjątki.

  • Polityka cenowa producenta

Kluczową sprawą jest jednak nie tylko marka, ale także początkowa cena samochodu. Bo co z tego, że mamy do czynienia z prestiżowym autem dajmy na to niemieckim, jeśli ma ono bardzo wysoką cenę zakupu. Przez to może procentowo stracić na wartości znacznie więcej niż jego francuski odpowiednik, który został kupiony z bardzo dużym rabatem – dzięki czemu ma korzystniejszą relację ceny do jakości.

  • Model i typ nadwozia

Duże znaczenie ma nie tylko marka, ale także konkretny model. Każdy producent ma w swojej palecie modele bardziej lub mniej udane – nie wszystkie rozchodzą się jak świeże bułeczki… Jednak także rodzaj modelu i nadwozia ma znaczenie. Klasyka jest zawsze w cenie, więc hatchbacki, kombi czy sedany zawsze będą miały większą grupę odbiorców niż modele sportowe, coupe i różne niszowe rozwiązania. Warto jednak odnotować, że modele typu SUV, crossover są ostatnio rozchwytywane na rynku „używek”, więc to także będzie obecnie niezła „inwestycja”.

  • Silnik, skrzynia biegów

Im silnik bardziej oszczędny i mający opinię udanego i bezproblemowego, tym bardziej będzie rozchwytywany. Czy będzie to diesel, czy benzyna ma raczej drugorzędne znaczenie, jeśli chodzi o utratę wartości.

Skrzynie biegów, co do zasady, manual powinien teoretycznie wolniej tracić swoją wartość, gdyż jest tańszy w zakupie i eksploatacji.

  • Koszty eksploatacji, awaryjność

Sprawa wiadoma – im marka i model mniej udany, słynący z większej awaryjności, a co za tym generujący większe koszty utrzymania i ryzyko, tym większa będzie dynamika spadku jego wartości.

  • Wyposażenie standardowe i dodatkowe

Najmniej tracą na wartości auta wyposażone rozsądnie. Czyli mające wszystko, co jest niezbędne w dzisiejszym samochodzie, np.: klimatyzację, systemy bezpieczeństwa, elektrykę szyb, lusterek itp. Drogie gadżety, systemy multimedialne, indywidualne kolory, wnętrze, duże rozmiary felg itp. mocno podbijają cenę zakupu, ale także powodują dużo szybszy procentowy spadek wartości.

M.in. z tego powodu bogato wyposażone samochody luksusowe bardzo wyraźnie tracą wartość. Co za tym idzie, im bogatsze wyposażenie, tym stosunkowo mniej korzystna wysokość raty wynajmu długoterminowego.

  • Kolor nadwozia

Najlepiej, jeśli jest klasyczny, np.: srebrny, grafitowy, czarny, biały itd. Sprawą oczywistą powinno być to, że indywidulany kolor, np.: różowy albo jaskrawo żółty będzie cieszył się mniejszym wzięciem.

Jaki samochód wybrać do wynajmu długoterminowego?

Podsumowując - najkorzystniejszą wysokość raty najmu mają auta rozsądne, a zatem mające opinię bezproblemowych, z oszczędnymi silnikami, dobrze, ale nieprzesadnie wyposażone, pochodzące od uznanego producenta i przede wszystkim mające dobry współczynnik cena/jakość.

Oczywiście zdarzają się wyjątki, czyli modele niespełniające powyższych kryteriów, na które popyt na rynku pojazdów używanych jest mimo wszystko duży. Są to już jednak sprawy bardziej subiektywne takie jak moda, prestiż, wizerunek itp.

Firmy oferujące wynajem długoterminowy biorą oczywiście te wszystkie kryteria pod uwagę kalkulując ofertę dla klienta chcącego sfinansować nowy samochód.

4.1904761904762 1 1 1 1 1 4.19 (42)

Drewniany samochód zabawka

Wyszukiwarka ofert wynajmu

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Chcesz dowiedzieć się więcej o wynajmie i leasingu samochodów?


Czerwony sportowy samochód widok przedniej maski, lampy i atrapyLeasing czy wynajem długoterminowy samochodu?

Wynajem długoterminowy samochodów jest alternatywą dla klasycznego leasingu z wykupem. Coraz więcej przedsiębiorców, chcących sfinansować nowy pojazd, zastanawia się - wybrać leasing czy wynajem długoterminowy? Która forma dla kogo jest korzystniejsza? Skorzystaj z kalkulatora porównującego koszty i wysokość raty.


Prawy przód nowego zielonego samochodu Mini CopperLeasing samochodu osobowego - kompleksowy poradnik

Odpowiadamy na czym polega leasing samochodów. Ile kosztuje i gdzie wziąć? Kto może otrzymać, jakie warunki trzeba spełnić i jakie przedstawić dokumenty? Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty i leasingodawcy? Ile można zaoszczędzić na podatkach?


Joomla SEF URLs by Artio

FmLeasing.pl

FmLeasing.pl to istniejący od 2009 roku największy portal poświęcony leasingowi.
Ułatwiamy leasingobiorcom wybór lepszego finansowania i pomagamy minimalizować koszty związane z leasingiem oraz ubezpieczeniami.

Dowiedz się więcej

Portal FmLeasing.pl