autor: FmLeasing.pl » 19 paź 2011, o 11:16
Rok 2011 jest ostatnim kiedy obowiązuje konieczność zapłaty podwójnej zaliczki na podatek liczony od dochodu osiągniętego w listopadzie. Od 2012 roku zasada ta nie będzie już obowiązywała i każdy przedsiębiorca będzie płacił podatek jedynie od tego co wypracował w listopadzie, a zaliczkę za grudzień zapłaci w styczniu kolejnego roku.
Póki co jednak musimy sobie wszyscy radzić po staremu, czyli tak optymalizować koszty w listopadzie 2011, żeby konieczność zapłacenia „podwójnego podatku” nie stała się nadmiernym obciążeniem.
Tradycyjnie jednym z najlepszych i najczęściej wykorzystywanych przez firmy sposobów jest zawarcie umowy leasingu operacyjnego w miesiącu listopadzie.
Dzięki temu czynsz inicjalny do takiej umowy stanie się kosztem uzyskania przychodu i obniży podstawę do opodatkowania. Czynsz inicjalny, czyli pierwszą wpłatę w leasingu operacyjnym można kształtować według własnych preferencji i możliwości w przedziale od najczęściej 10% do nawet 45% wartości przedmiotu leasingu. Oszczędność na podatku może być zatem niebagatelna i to już w pierwszym miesiącu trwania umowy leasingu.
Kontrowersje dotyczące zaliczania czynszu inicjalnego do kosztów
O ile przedsiębiorcy, którzy nie prowadzą tzw. pełnej księgowości nie mają żadnych przeszkód, żeby zaliczać w koszty czynsz inicjalny jednorazowo, od razu w listopadzie (jeżeli w listopadzie zawarto umowę leasingu), o tyle ci drudzy, czyli spółki kapitałowe i inne formy prowadzące księgi rachunkowe mają tu trochę pod górkę…
Wynika to z postawy polskiego fiskusa, który kilka lat temu wpadł na pomysł, że przedsiębiorcy powinni rozliczać czynsz inicjalny nie jednorazowo, a proporcjonalnie przez cały okres trwania umowy leasingu.
Na szczęście z odsieczą przedsiębiorcom przyszły sądy. Zarówno kolejne WSA, jak i nawet Naczelny Sąd Administracyjny w swoim orzecznictwie konsekwentnie decyduje, że każdy przedsiębiorca powinien rozliczać czynsz inicjalny w koszty jednorazowo.
Oczywiście zdarzają się jeszcze sytuacje, że sądy swoje, a skarbówka swoje (jak to w Polsce), ale dzieje się to już coraz rzadziej i ze sporu sądowego zwycięsko wychodzą przedsiębiorcy. Poniżej podajemy sygnatury wyroków, włącznie z orzeczeniem NSA, które potwierdzają możliwość rozliczania czynszu inicjalnego jednorazowo.
Jeżeli więc ktoś szuka sposobu jak uniknąć zbyt wysokiej podwójnej zaliczki z listopad 2011, to leasing operacyjny nadal pozostaje skutecznym narzędziem optymalizującym koszty.
Sygnatury:
I SA/Bk 614/08
I SA/Gd 269/09
I SA/Go 214/09
I SA/Kr 1076/09
I SA/Wr 633/09
III SA/WA 1519/08
i
NSA II FSK 1733/08
Rok 2011 jest ostatnim kiedy obowiązuje konieczność zapłaty podwójnej zaliczki na podatek liczony od dochodu osiągniętego w listopadzie. Od 2012 roku zasada ta nie będzie już obowiązywała i każdy przedsiębiorca będzie płacił podatek jedynie od tego co wypracował w listopadzie, a zaliczkę za grudzień zapłaci w styczniu kolejnego roku.
Póki co jednak musimy sobie wszyscy radzić po staremu, czyli tak optymalizować koszty w listopadzie 2011, żeby konieczność zapłacenia „podwójnego podatku” nie stała się nadmiernym obciążeniem.
Tradycyjnie jednym z najlepszych i najczęściej wykorzystywanych przez firmy sposobów jest zawarcie umowy leasingu operacyjnego w miesiącu listopadzie.
Dzięki temu czynsz inicjalny do takiej umowy stanie się kosztem uzyskania przychodu i obniży podstawę do opodatkowania. Czynsz inicjalny, czyli pierwszą wpłatę w leasingu operacyjnym można kształtować według własnych preferencji i możliwości w przedziale od najczęściej 10% do nawet 45% wartości przedmiotu leasingu. Oszczędność na podatku może być zatem niebagatelna i to już w pierwszym miesiącu trwania umowy leasingu.
[b]Kontrowersje dotyczące zaliczania czynszu inicjalnego do kosztów[/b]
O ile przedsiębiorcy, którzy nie prowadzą tzw. pełnej księgowości nie mają żadnych przeszkód, żeby zaliczać w koszty czynsz inicjalny jednorazowo, od razu w listopadzie (jeżeli w listopadzie zawarto umowę leasingu), o tyle ci drudzy, czyli spółki kapitałowe i inne formy prowadzące księgi rachunkowe mają tu trochę pod górkę…
Wynika to z postawy polskiego fiskusa, który kilka lat temu wpadł na pomysł, że przedsiębiorcy powinni rozliczać czynsz inicjalny nie jednorazowo, a proporcjonalnie przez cały okres trwania umowy leasingu.
Na szczęście z odsieczą przedsiębiorcom przyszły sądy. Zarówno kolejne WSA, jak i nawet Naczelny Sąd Administracyjny w swoim orzecznictwie konsekwentnie decyduje, że każdy przedsiębiorca powinien rozliczać czynsz inicjalny w koszty jednorazowo.
Oczywiście zdarzają się jeszcze sytuacje, że sądy swoje, a skarbówka swoje (jak to w Polsce), ale dzieje się to już coraz rzadziej i ze sporu sądowego zwycięsko wychodzą przedsiębiorcy. Poniżej podajemy sygnatury wyroków, włącznie z orzeczeniem NSA, które potwierdzają możliwość rozliczania czynszu inicjalnego jednorazowo.
Jeżeli więc ktoś szuka sposobu jak uniknąć zbyt wysokiej podwójnej zaliczki z listopad 2011, to leasing operacyjny nadal pozostaje skutecznym narzędziem optymalizującym koszty.
[i]Sygnatury:
I SA/Bk 614/08
I SA/Gd 269/09
I SA/Go 214/09
I SA/Kr 1076/09
I SA/Wr 633/09
III SA/WA 1519/08
i
NSA II FSK 1733/08[/i]