autor: FmLeasing.pl » 28 sty 2010, o 10:42
Związek Polskiego Leasingu opublikował pełne, roczne dane statystyczne. Potwierdziły się szacunki dotyczące wyników branży leasingowej w 2009 roku. Był to rok trudny dla leasingu, w którym ogólna wartość zawartych umów wyniosła 23 mld złotych. Jest to mniej o 30,2% w stosunku do roku 2008.
Największy cios wynikom firm leasingowych zadała branża transportowa. Wartość kontraktów dotyczących leasingu samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5T, ciągników siodłowych oraz naczep i przyczep zmalała odpowiednio o 48, 56 i 58%.
Na plusie znalazł się leasing samochodów dostawczych (+8%), jednak główna w tym zasługa samochodów z "kratką". Między innymi z tego powodu leasing samochodów osobowych zmniejszył się o 30%.
Ogółem leasing pojazdów zakończył rok wynikiem gorszym o 30% od roku 2008, czyli podobnie jak cała branża.
Mniej skutki spowolnienia gospodarczego odczuł leasing maszyn i urządzeń, malejąc "jedynie" o 21%. Największe straty dotknęły maszyny i urządzenia poligraficzne (-41%), budowlane (-33%), do obróbki metalu i produkcji tworzyw sztucznych (-30%), wózki widłowe (-49%).
Są też jednak dziedziny gdzie zanotowano wzrosty. Należy do nich leasing maszyn rolniczych (+15%), sprzętu medycznego (+27%), na niewielkim plusie jest również leasing maszyn przemysłu spożywczego i urządzeń gastronomicznych.
Większym spadkiem niż oczekiwano rok zakończył się dla leasingu nieruchomości. Wartość nowych kontraktów zamknęła się kwotą 2 mld złotych, co oznacza spadek o 37% do wyniku sprzed roku.
Powinno być lepiej
Należy zauważyć, że wynik branży leasingowej na poziomie -30% w stosunku do 2008 jest efektem wyhamowania dynamiki spadków na przestrzeni kolejnych kwartałów 2009 roku. Najgorsze pod tym względem były pierwsze trzy miesiące ubiegłego roku kiedy sprzedaż leasingu malała o blisko 40%.
Wartość nowo-zawieranych umów leasingu przestała za to maleć w ostatnich miesiącach 2009 roku. Nie jest to jeszcze przełamanie kryzysu, jednak zdaniem przedstawicieli ZPL może dojść do niego już w pierwszym kwartale 2010 roku. W całym roku 2010 wartość nowych umów powinna - zdaniem ZPL - wzrosnąć o ok. 8%, do kwoty 25 mld złotych. Nadal jednak będzie to znacznie w stosunku do rekordowego dla branży leasingowej roku 2008, kiedy to wartość zawartych umów wyniosła 33 mld zł.
Wartość zawartych umów leasingu z podziałem na poszczególne środki trwałe - dynamika wzrostów/spadków:
Odpowiednio Środki trwałe | Wartość zawartych umów w 2009 w mln PLN | Zmiana w stosunku do 2008
POJAZDY | 12 117 | -34,94%
Osobowe | 5 700 | -29,59%
Ciężarowe: | 3 711 | -52,41%
o masie do 3,5t | 2 542 | 7,93%
o masie powyżej 3,5t | 1 196 | -48,11%
Ciągniki siodłowe | 1 402 | -56,47%
Naczepy / przyczepy | 719 | -58,13%
Autobusy | 393 | -28,97%
inne pojazdy | 165 | -56,24%
MiU | 7 649 | -21,28%
Sprzęt Budowlany | 1 888 | -32,96%
Maszyny Rolnicze | 1 174 | 14,84%
Maszyny Poligraf. | 408 | -40,83%
Maszyny do prod. tw. sztucznych i maszyny do obróbki metalu | 900 | -30,34%
Maszyny dla przemysłu spożywczego | 273 | 7,71%
Sprzęt Medyczny | 488 | 26,73%
Sprzęt Gastronom. | 122 | 5,00%
Wózki Widłowe | 273 | -49,41%
inne MiU | 2 123 | -20,38%
IT | 469 | -12,90%
Sprzęt | 426 | -10,75%
Oprogram. | 28 | -27,63%
inne IT | 15 | -33,04%
POZOSTAŁE ŚRODKI TRANSPORTU | 544 | 4,62%
Powietrzne | 69 | -54,24%
Wodne | 118 | 75,97%
Kolejowe | 357 | 17,82%
Inne ruchomości | 141 | -45,90%
RUCHOMOŚCI | 20 920 | -29,45%
NIERUCHOM. | 2 073 | -36,68%
Budynki przemysłowe | 293 | -74,05%
Obiekty handlowe i usługowe | 1 131 | -0,42%
Obiekty biurowe | 236 | -68,09%
Hotele i obiekty rekreacyjne | 0 | -100,00%
inne | 414 | 172,17%
OGÓŁEM | 22 994 | -30,17%
Związek Polskiego Leasingu opublikował pełne, roczne dane statystyczne. Potwierdziły się szacunki dotyczące wyników branży leasingowej w 2009 roku. Był to rok trudny dla leasingu, w którym ogólna wartość zawartych umów wyniosła 23 mld złotych. Jest to mniej o 30,2% w stosunku do roku 2008.
Największy cios wynikom firm leasingowych zadała branża transportowa. Wartość kontraktów dotyczących leasingu samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5T, ciągników siodłowych oraz naczep i przyczep zmalała odpowiednio o 48, 56 i 58%.
Na plusie znalazł się leasing samochodów dostawczych (+8%), jednak główna w tym zasługa samochodów z "kratką". Między innymi z tego powodu leasing samochodów osobowych zmniejszył się o 30%.
Ogółem leasing pojazdów zakończył rok wynikiem gorszym o 30% od roku 2008, czyli podobnie jak cała branża.
Mniej skutki spowolnienia gospodarczego odczuł leasing maszyn i urządzeń, malejąc "jedynie" o 21%. Największe straty dotknęły maszyny i urządzenia poligraficzne (-41%), budowlane (-33%), do obróbki metalu i produkcji tworzyw sztucznych (-30%), wózki widłowe (-49%).
Są też jednak dziedziny gdzie zanotowano wzrosty. Należy do nich leasing maszyn rolniczych (+15%), sprzętu medycznego (+27%), na niewielkim plusie jest również leasing maszyn przemysłu spożywczego i urządzeń gastronomicznych.
Większym spadkiem niż oczekiwano rok zakończył się dla leasingu nieruchomości. Wartość nowych kontraktów zamknęła się kwotą 2 mld złotych, co oznacza spadek o 37% do wyniku sprzed roku.
[b]Powinno być lepiej[/b]
Należy zauważyć, że wynik branży leasingowej na poziomie -30% w stosunku do 2008 jest efektem wyhamowania dynamiki spadków na przestrzeni kolejnych kwartałów 2009 roku. Najgorsze pod tym względem były pierwsze trzy miesiące ubiegłego roku kiedy sprzedaż leasingu malała o blisko 40%.
Wartość nowo-zawieranych umów leasingu przestała za to maleć w ostatnich miesiącach 2009 roku. Nie jest to jeszcze przełamanie kryzysu, jednak zdaniem przedstawicieli ZPL może dojść do niego już w pierwszym kwartale 2010 roku. W całym roku 2010 wartość nowych umów powinna - zdaniem ZPL - wzrosnąć o ok. 8%, do kwoty 25 mld złotych. Nadal jednak będzie to znacznie w stosunku do rekordowego dla branży leasingowej roku 2008, kiedy to wartość zawartych umów wyniosła 33 mld zł.
[b]Wartość zawartych umów leasingu z podziałem na poszczególne środki trwałe - dynamika wzrostów/spadków:[/b]
Odpowiednio Środki trwałe [b]|[/b] Wartość zawartych umów w 2009 w mln PLN [b]|[/b] Zmiana w stosunku do 2008
[b]POJAZDY | 12 117 | -34,94%[/b]
Osobowe[b] | [/b] 5 700[b] | [/b] -29,59%
Ciężarowe:[b] | [/b] 3 711[b] | [/b] -52,41%
o masie do 3,5t[b] | [/b] 2 542 [b] | [/b] 7,93%
o masie powyżej 3,5t[b] | [/b] 1 196 [b] | [/b] -48,11%
Ciągniki siodłowe[b] | [/b] 1 402[b] | [/b] -56,47%
Naczepy / przyczepy[b] | [/b] 719[b] | [/b] -58,13%
Autobusy[b] | [/b] 393[b] | [/b] -28,97%
inne pojazdy[b] | [/b] 165[b] | [/b] -56,24%
[b]MiU | 7 649 | -21,28%[/b]
Sprzęt Budowlany[b] | [/b] 1 888[b] | [/b] -32,96%
Maszyny Rolnicze [b] | [/b] 1 174[b] | [/b] 14,84%
Maszyny Poligraf.[b] | [/b] 408[b] | [/b] -40,83%
Maszyny do prod. tw. sztucznych i maszyny do obróbki metalu [b] | [/b] 900[b] | [/b] -30,34%
Maszyny dla przemysłu spożywczego[b] | [/b] 273[b] | [/b] 7,71%
Sprzęt Medyczny[b] | [/b] 488[b] | [/b] 26,73%
Sprzęt Gastronom.[b] | [/b] 122[b] | [/b] 5,00%
Wózki Widłowe[b] | [/b] 273[b] | [/b] -49,41%
inne MiU[b] | [/b] 2 123[b] | [/b] -20,38%
[b]IT | 469 | -12,90%[/b]
Sprzęt [b] | [/b] 426 [b] | [/b] -10,75%
Oprogram.[b] | [/b] 28[b] | [/b] -27,63%
inne IT[b] | [/b] 15[b] | [/b] -33,04%
[b]POZOSTAŁE ŚRODKI TRANSPORTU | 544 | 4,62%[/b]
Powietrzne[b] | [/b] 69[b] | [/b] -54,24%
Wodne[b] | [/b] 118[b] | [/b] 75,97%
Kolejowe[b] | [/b] 357[b] | [/b] 17,82%
Inne ruchomości[b] | [/b] 141[b] | [/b] -45,90%
[b]RUCHOMOŚCI | 20 920 | -29,45%[/b]
[b]NIERUCHOM. | 2 073 | -36,68%[/b]
Budynki przemysłowe[b] | [/b] 293[b] | [/b] -74,05%
Obiekty handlowe i usługowe[b] | [/b] 1 131[b] | [/b] -0,42%
Obiekty biurowe [b] | [/b] 236[b] | [/b] -68,09%
Hotele i obiekty rekreacyjne[b] | [/b] 0 [b] | [/b] -100,00%
inne[b] | [/b] 414[b] | [/b] 172,17%
[b]OGÓŁEM | 22 994 | -30,17%[/b]