autor: Małgorzata » 27 lis 2010, o 18:10
E-faktura jest zgodna z prawem, przynajmniej na to wskazuje orzecznictwo NSA z tego roku. Nie kwestionuję też faktu, że e-faktura może być wygodna. Ja kwestionuję zasadność pobierania opłaty za wystawienie faktury papierowej.
Czy jest zgodne z prawem obciążanie klienta kosztami wystawienia f. papierowej? Żaden przepis nie stanowi obecnie, że nabywca MUSI przyjmować e-faktury, to pozostaje do uzgodnienia między kontrahentami. Ergo: przez nałożenie sankcji finansowej w postaci (nieuzasadnionej) opłaty za wydruk Toyota Leasing Polska zmusza mnie do korzystania z e-faktur. Nie skorzystam - muszę zapłacić.
Moje małe przedsiębiorstwo nadal pozostaje w obowiązku archiwizowania dokumentów w postaci papierowej. W praktyce oznacza to więc przerzucenie kosztów wystawiania faktur ze sprzedawcy na nabywcę (czyli na mnie): albo zapłacę 7 zł netto, chociaż wcale tak się nie umawialiśmy, albo co najmniej sama muszę wykonać wydruk (czyli koszty o wiele niższe, ale jednak są, po mojej stronie).
Oczywiście, przy moich trzech leasingowanych samochodach kwota jest niewielka, zaledwie 3x 7 zł netto. Ale spójrzmy, ile zarabia na tym TLP, biorąc pod uwagę ogólną liczbę klientów. Kwota zainwestowana w system informatyczny zwróci się zapewne po kilku miesiącach najwyżej, reszta to czysty zysk.
Lubicie być do czegoś zmuszani? Ja zdecydowanie nie. Chodzi o zasadę. W tym wypadku TLP nadużyła swojej pozycji w stosunku do małych klientów, ot co.
E-faktura jest zgodna z prawem, przynajmniej na to wskazuje orzecznictwo NSA z tego roku. Nie kwestionuję też faktu, że e-faktura może być wygodna. Ja kwestionuję zasadność pobierania opłaty za wystawienie faktury papierowej.
Czy jest zgodne z prawem obciążanie klienta kosztami wystawienia f. papierowej? Żaden przepis nie stanowi obecnie, że nabywca MUSI przyjmować e-faktury, to pozostaje do uzgodnienia między kontrahentami. Ergo: przez nałożenie sankcji finansowej w postaci (nieuzasadnionej) opłaty za wydruk Toyota Leasing Polska zmusza mnie do korzystania z e-faktur. Nie skorzystam - muszę zapłacić.
Moje małe przedsiębiorstwo nadal pozostaje w obowiązku archiwizowania dokumentów w postaci papierowej. W praktyce oznacza to więc przerzucenie kosztów wystawiania faktur ze sprzedawcy na nabywcę (czyli na mnie): albo zapłacę 7 zł netto, chociaż wcale tak się nie umawialiśmy, albo co najmniej sama muszę wykonać wydruk (czyli koszty o wiele niższe, ale jednak są, po mojej stronie).
Oczywiście, przy moich trzech leasingowanych samochodach kwota jest niewielka, zaledwie 3x 7 zł netto. Ale spójrzmy, ile zarabia na tym TLP, biorąc pod uwagę ogólną liczbę klientów. Kwota zainwestowana w system informatyczny zwróci się zapewne po kilku miesiącach najwyżej, reszta to czysty zysk.
Lubicie być do czegoś zmuszani? Ja zdecydowanie nie. Chodzi o zasadę. W tym wypadku TLP nadużyła swojej pozycji w stosunku do małych klientów, ot co.