autor: Jarosław Król » 4 lut 2021, o 12:27
marluk pisze: ↑4 lut 2021, o 09:39Ok, a co w przypadku gdy przez pierwszy miesiąc tylko auto będzie tylko w użytku firmowym i po prostu prawie nie będę go używał, tylko i wyłącznie sporadyczny wyjazd służbowy gdyż pracuję zdalnie.
To jest tak zrobione, że nie wystarczy samochodu nie używać prywatnie... Sam fakt, że można go użyć prywatnie może spowodować problemy. Dodatkowo ciężar udowodnienia tego jest po stronie podatnika.
Powiedzmy, że przedsiębiorca prowadzi jakiś zakład, zatrudnia pracowników, ma monitorowany plac, na którym widać, że to auto stoi poza godzinami pracy, auto jest oklejone, jest prowadzona ścisła ewidencja przebiegu, do tego faktycznie jeżdżą nim tylko pracownicy w celach służbowych, to powiedzmy, że można podjąć ryzyko zgłoszenia takiego samochodu, że jest używane wyłącznie służbowo. Ale i to nie jest gwarancją, że fiskus tego nie zakwestionuje, a do tego praktyka pokazuje, że nawet błahe uchybienie (typu nieścisłość w ewidencji przebiegu) powodowało kwestionowanie rozliczeń przy kontroli. Dlatego - tak na marginesie - nawet duże firmy, które mają narzędzia odpuściły sobie ryzyko i stosują użytek firmowo-prywatny.
Natomiast jeśli działalność jest np.: czymś w rodzaju samozatrudnienia albo siedziba w miejscu zamieszkania albo jest to jedyny samochód, którym ten przedsiębiorca dysponuje, to w zasadzie domyślnie jest on traktowany jako taki, który można używać także prywatnie.
Każdy przypadek jest inny, ja nie znam wszystkich szczegółów, a nawet gdybym znał, to i tak nie przesądzę czy warto ryzykować, czy nie, ale moim zdaniem ryzyko jest bardzo duże. Zwłaszcza, że fiskus ma jeszcze przepisy pomocnicze, właśnie o "obejściu prawa", czyli zachowaniu, które ma wywołać jedynie skutek podatkowy, a nie ekonomiczny. Łatwo tutaj o kontrolę, bo trzeba to zgłosić do US i łatwo o zakwestionowanie pod byle powodem - wtedy pozostaje spór sądowy.
Tutaj jest broszura, która dobrze obrazuje ideę tych przepisów od strony urzędniczej:
https://www.fmleasing.pl/komunikaty/bro ... t_2014.pdf
[quote=marluk post_id=20443 time=1612427948 user_id=14403]Ok, a co w przypadku gdy przez pierwszy miesiąc tylko auto będzie tylko w użytku firmowym i po prostu prawie nie będę go używał, tylko i wyłącznie sporadyczny wyjazd służbowy gdyż pracuję zdalnie.[/quote]
To jest tak zrobione, że nie wystarczy samochodu nie używać prywatnie... Sam fakt, że można go użyć prywatnie może spowodować problemy. Dodatkowo ciężar udowodnienia tego jest po stronie podatnika.
Powiedzmy, że przedsiębiorca prowadzi jakiś zakład, zatrudnia pracowników, ma monitorowany plac, na którym widać, że to auto stoi poza godzinami pracy, auto jest oklejone, jest prowadzona ścisła ewidencja przebiegu, do tego faktycznie jeżdżą nim tylko pracownicy w celach służbowych, to powiedzmy, że można podjąć ryzyko zgłoszenia takiego samochodu, że jest używane wyłącznie służbowo. Ale i to nie jest gwarancją, że fiskus tego nie zakwestionuje, a do tego praktyka pokazuje, że nawet błahe uchybienie (typu nieścisłość w ewidencji przebiegu) powodowało kwestionowanie rozliczeń przy kontroli. Dlatego - tak na marginesie - nawet duże firmy, które mają narzędzia odpuściły sobie ryzyko i stosują użytek firmowo-prywatny.
Natomiast jeśli działalność jest np.: czymś w rodzaju samozatrudnienia albo siedziba w miejscu zamieszkania albo jest to jedyny samochód, którym ten przedsiębiorca dysponuje, to w zasadzie domyślnie jest on traktowany jako taki, który można używać także prywatnie.
Każdy przypadek jest inny, ja nie znam wszystkich szczegółów, a nawet gdybym znał, to i tak nie przesądzę czy warto ryzykować, czy nie, ale moim zdaniem ryzyko jest bardzo duże. Zwłaszcza, że fiskus ma jeszcze przepisy pomocnicze, właśnie o "obejściu prawa", czyli zachowaniu, które ma wywołać jedynie skutek podatkowy, a nie ekonomiczny. Łatwo tutaj o kontrolę, bo trzeba to zgłosić do US i łatwo o zakwestionowanie pod byle powodem - wtedy pozostaje spór sądowy.
Tutaj jest broszura, która dobrze obrazuje ideę tych przepisów od strony urzędniczej: https://www.fmleasing.pl/komunikaty/broszura_minfin_samochody_vat_2014.pdf