Witaj
Emka,
Pytasz o coś co "fachowo" nazywa się cross boarder leasing - czyli leasing transgraniczny.
Ponieważ jesteśmy członkami UE, to oczywiście jest to możliwe.
Podstawowe pytanie brzmi, czy niemiecka firma leasingowa zechce zawrzeć z Tobą umowę leasingu. Jeśli tak, to pozostaje Ci oszacować czy to się opłaca.
Leasing w Niemczech wygląda trochę inaczej niż w Polsce - "niemiecki" i ogólnie europejski leasing przypomina bardziej to co w Polsce określane jest mianem wynajmu długoterminowego.
Czyli niekoniecznie jest to taki jakby "zakup na raty", tylko bardziej opłata za użytkowanie i utratę wartości, z limitami kilometrów, wliczoną obsługą serwisową, itd.
Więc trzeba by to najpierw ustalić...
Do tego dochodzą upierdliwości związane z rejestracją i ubezpieczeniem pojazdu, itd.
Oczywiście może się zdarzyć, że ta niemiecka firma leasingowa nie będzie w ogóle chciała zawrzeć umowy leasingu z polskim leasingobiorcą i wtedy tematu nie ma.
Ja tu widzę jednak dwa, a w zasadzie nawet trzy możliwe rozwiązania.
1. Można dogadać się z jakimś indywidualnym importerem samochodów (firmą, która sprowadza samochody), żeby kupiła ten samochód w Niemczech, sprowadziła do Polski, zapłaciła akcyzę i przygotowała do rejestracji, a następnie firma ta sprzeda ten samochód polskiej firmie leasingowej, który następnie Ty wyleasingujesz.
2. Pochodną pierwszego rozwiązania jest opcja wyłożenia samemu gotówki, sprowadzenia, a następnie sprzedaż firmie leasingowej i leasing zwrotny - nie każda firma leasingowa chce jednak "wchodzić" w transakcje leasingu zwrotnego, więc opcja numer 1 powinna być łatwiejsza do zrealizowania.
3. Jest jeszcze opcja, że to polska firma leasingowa zapłaci bezpośrednio za granicę, a następnie sprowadzi samochód tu, "ocli", zarejestruje, a następnie odda go Tobie w leasing.
Oczywiście taka usługa jest dodatkowo płatna i kwota ta doliczana jest z reguły do ceny przedmiotu leasingu.
Pozostaje zastanowić się co jest najbardziej opłacalne, bo generalnie cross-boarder leasing jest dość mało popularny ze względu na upierdliwość i jeśli już, to częściej stosowany jest w przypadku dużych transakcji leasingowych, na maszyny, specjalistyczny sprzęt, itd. Często wtedy jest to leasing fabryczny (vendor).