Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: Jarosław Król » 16 paź 2018, o 14:42

Ponieważ otrzymujemy liczne pytania dotyczące nowelizacji, a nie na wszystkie z nich odpowiedź padła tu na forum lub w artykule, to dodatkowo uzupełniamy:

1. Czy objęcie limitem 75% kosztów na wydatki eksploatacyjne typu serwis, paliwo, części zmienne dotyczy także posiadanych już obecnie samochodów i ewentualnie nabytych do końca 2018 roku czy też tylko tych nabytych dopiero po 1 stycznia 2019?

Niestety - z dniem 1 stycznia 2019 limitem zostaną objęte wydatki eksploatacyjne na wszystkie pojazdy, także te posiadane już obecnie w firmie.
Innymi słowy - masz w firmie obecnie jakiś samochód osobowy, który wykorzystujesz służbowo i prywatnie, to od nowego roku w koszty zaliczysz tylko 75% wydatków na paliwo, serwis, opony, części zamienne itp.
Nie dotyczy to rat leasingu - tutaj obowiązywać ma limit kwotowy 150 tys. zł dla umów zawartych po 31 grudnia 2018.

2. Czy amortyzując obecnie samochód osobowy, który kosztował ponad 20 tys. euro (tyle wynosi obecnie limit zaliczenia, który od 1 stycznia 2019 ma być podniesiony do 150 tys. zł), można będzie po nowym roku zaliczać w koszty większą kwotę do limitu 150 tys., czy trzeba będzie pozostać na starym limicie 20 tys. euro do końca okresu amortyzacji.

Tutaj musimy przyznać, że np.: Krajowa Informacja Skarbowa nie chce odpowiedzieć nam na to pytanie zasłaniając się tym, że ustawa nie weszła jeszcze w życie, ale nowy przepis ma mieć następujące brzmienie:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego (...) w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych;


Co to oznacza? Odpisów amortyzacyjnych dokonujemy co miesiąc, ale w koszty podatkowe obecnie (do końca 2018 roku) nie można zaliczyć kwoty odpisu przekraczającej proporcjonalnie 20 tys. euro wartości początkowej. Jednak od 1 stycznia 2019 roku limit ten ma być zwiększony do 150 tys. zł. Więc każdy kolejny odpis od stycznia '19 począwszy będzie można liczyć według nowego, korzystniejszego limitu.

Dla przykładu - jeśli obecnie amortyzujesz samochód osobowy o wartości 120 tys. zł, to w KUP nie możesz zaliczyć całego odpisu, bo 120 tys. zł przekracza limit 20 tys,. euro. Natomiast od stycznia '19 będziesz mógł zaliczyć w koszty cały odpis, bo cena początkowa auta jest niższa niż nowy limit 150 tys. zł.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: dda » 15 paź 2018, o 11:54

Co do 75% kosztów to znowu pewnie zacznie się kombinowanie w stylu kupowanie starych samochodów dostawczych za 1000 zł żeby odliczać na nie paliwo w całości.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: Spayker » 14 paź 2018, o 22:45

pytdev1 pisze:A co w przypadku amortyzacji samochodu który był kupiony jeszcze w 2018? Też będzie można zaliczyć całość amortyzacji do kosztów uzyskania przychodów?

Przecież amortyzacja jest obecnie ograniczona do 20 tys euro.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: pytdev1 » 14 paź 2018, o 18:54

A co w przypadku amortyzacji samochodu który był kupiony jeszcze w 2018? Też będzie można zaliczyć całość amortyzacji do kosztów uzyskania przychodów?

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: Jarosław Król » 12 paź 2018, o 14:53

mdz pisze:A co w końcu z leasingami podpisanymi do końca 2018? Czy będą działały na starych zasadach tylko do końca 2020, czy ten przepis został zniesiony?

Ten przepis został zniesiony w aktualnym projekcie. Jeśli ta regulacja pozostanie be zmian (a pewnie pozostanie), to każda umowa zawarta przed końcem 2018 roku będzie mogła być rozliczana na dotychczasowych zasadach bez ograniczeń czasowych. Pod warunkiem, że po 31 grudnia 2018 nie nastąpi jej "zmiana lub odnowienie".

Więc jeśli ktoś chce coś zmodyfikować w umowie, np.: wydłużyć, skrócić itd., to też ma czas tylko do końca roku.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: mdz » 12 paź 2018, o 14:41

A co w końcu z leasingami podpisanymi do końca 2018? Czy będą działały na starych zasadach tylko do końca 2020, czy ten przepis został zniesiony?

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: Jarosław Król » 10 paź 2018, o 16:07

roberrr pisze:Widzę, że podpisując umowę w tym roku zostanie się na starych zasadach.
Moje pytanie to czy na prawdę nie ma problemu z podpisaniem umowy leasingu nawet jeśli auto będzie do odbioru po 6 miesiącach?
I drugie czy zaczynam spłatę w momencie podpisania umowy czy otrzymania auta?

Polskie prawo podatkowe daje fiskusowi sporo miejsca do interpretacji, więc wątpię, żeby ktokolwiek dał Ci gwarancję, że podpis teraz, a odbiór po pół roku da Ci możliwość pozostania na dotychczasowych zasadach.
Obecnie jest dodatkowo coś takiego jak klauzula obejścia prawa podatkowego, czyli fiskus może zakwestionować operacje, które wykonane były tylko po to, żeby odnieść korzyść podatkową. Pytanie tylko, co będzie się działo w praktyce, a w przypadku ewentualnego sporu, jak do tego podejdą sądy.

Co do tego, kiedy zaczyna się spłata, to jest to indywidualnie do ustalenia z firmą leasingową.

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: roberrr » 10 paź 2018, o 13:05

Widzę, że podpisując umowę w tym roku zostanie się na starych zasadach.
Moje pytanie to czy na prawdę nie ma problemu z podpisaniem umowy leasingu nawet jeśli auto będzie do odbioru po 6 miesiącach?
I drugie czy zaczynam spłatę w momencie podpisania umowy czy otrzymania auta?

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: ilkap » 10 paź 2018, o 12:51

Jarosław Król pisze:
ilkap pisze:Witam, zastanawiam się czy dobrze rozumiem te proponowane zmiany .Użytek mieszany albo służbowy ma znaczenie tylko do opłat eksploatacyjnych (75% albo 100%) , a limit 150 tys. jest stały i niezależny od sposobu użytkowania samochodu ?

Zgadza się


dziękuję ;-)

Re: Biorą się za samochody firmowe na całego - koniec pełnych kosztów i ograniczenia kwotowe w leasingu

Post autor: Jarosław Król » 10 paź 2018, o 12:42

ilkap pisze:Witam, zastanawiam się czy dobrze rozumiem te proponowane zmiany .Użytek mieszany albo służbowy ma znaczenie tylko do opłat eksploatacyjnych (75% albo 100%) , a limit 150 tys. jest stały i niezależny od sposobu użytkowania samochodu ?

Zgadza się

Na górę