Samochód osobowy czy z kratką - co bardziej się opłaca

Pytania podatkowe, wiadomości z branży leasingowej, sprzęt poleasingowy, dyskusje ogólne
Regulamin forum
Forum leasingowe, na którym możesz zapytać o wszystko, co jest związane z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Odpowiedzi udzielają eksperci i osoby z branży, ale panuje tu luźna atmosfera bez regulaminowego rygoru, więc nie krępuj się dyskutować. Zachęcamy także do wyrażania swoich opinii o leasingodawcach i dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Awatar użytkownika
feris

Samochód osobowy czy z kratką - co bardziej się opłaca

Post autor: feris »

Witam
Nie wiem czy to taka wielka atrakcja te kratki. :)
Trzeba do nich dopłacić kilka tysięcy złotych, samochód jest mniej praktyczny, a potem przy sprzedaży takiego samochodu trzeba koniecznie naliczyć VAT.
Za to osobowego można potem sprzedać z VAT zwolnionym. Lepiej policzyć co się bardziej opłaca. ;)

Największa korzyść to VAT od paliwa, ale tu odliczenie pewnie zostanie zniesione, to naprawdę lepiej policzyć co się opłaca bardziej. Może lepiej leasingować osobowy, a nie z homologacją. ;)

Pozdro


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
// NOTATKA MODERATORA //
Dyskusja została wydzielona z innego wątku.
Rozważania dotyczą sytuacji, w której będzie można odliczać VAT od zawartej teraz umowy leasingu samochodu z kratką, ale w przypadku kiedy nie będzie już możliwości odliczania VAT zawartego w cenie paliwa do takiego pojazdu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jak otrzymać wiele dobrych ofert leasingu? Wyszukiwarka i Kalkulator

Wyszukiwarka Leasingu - najlepszy i najprostszy sposób, żeby otrzymać dobre i tanie oferty od wielu dobrze ocenianych leasingodawców.
Firmy leasingowe same złożą Ci oferty, bez pośredników.

Kalkulator leasingu - skorzystaj jeśli chcesz szybko poznać przybliżone koszty leasingu i wysokość raty miesięcznej



Awatar użytkownika
KOLEC
Posty: 316
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 10:56

Re: VAT od rat leasingowych od 2010 part 2

Post autor: KOLEC »

Trzeba do nich dopłacić kilka tysięcy złotych
Są promocje, że kratka jest za darmo. Pewnie będzie ich niedługo więcej.

Awatar użytkownika
Tomasz Piotrowski
PRO
Posty: 1162
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 20:34

Re: VAT od rat leasingowych od 2010 part 2

Post autor: Tomasz Piotrowski »

Są promocje, że kratka jest za darmo. Pewnie będzie ich niedługo więcej.
Za darmo boli gardło.
Nie ma cudów. Pewnie na odpowiednik osobowy możesz za to wytargować większy rabat, darmowe opony, etc.

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2032
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: VAT od rat leasingowych od 2010 part 2

Post autor: Michał Krupiński »

feris pisze:Witam
Nie wiem czy to taka wielka atrakcja te kratki. :)
Trzeba do nich dopłacić kilka tysięcy złotych, samochód jest mniej praktyczny, a potem przy sprzedaży takiego samochodu trzeba koniecznie naliczyć VAT.
Za to osobowego można potem sprzedać z VAT zwolnionym. Lepiej policzyć co się bardziej opłaca. ;)

Największa korzyść to VAT od paliwa, ale tu odliczenie pewnie zostanie zniesione, to naprawdę lepiej policzyć co się opłaca bardziej. Może lepiej leasingować osobowy, a nie z homologacją. ;)

Pozdro
Coby nie powiedzieć to jest w tym dużo racji. Jeśli prawo do odliczeń VAT od samochodów z kratką wejdzie w życie, a co do tego istnieje duże prawdopodobieństwo, zwłaszcza, że na to zgodę wyraziła już Unia, to opłacalność zakupu/leasingu takiego samochodu znacznie maleje.
Zwłaszcza w przypadku nie takich drogich samochodów gdzieś do kwoty - 50.000 - 60.000 PLN.

Przy droższych różnica jednak nadal będzie spora.
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
Lui
PRO
Posty: 1192
Rejestracja: 4 maja 2009, o 21:29

Re: VAT od rat leasingowych od 2010 part 2

Post autor: Lui »

To nie jest tak łatwo mierzalna sprawa, bo na cenę samochodu używanego wpływ ma wiele spraw. Często można sprzedać drożej samochód na fakturę VAT, bo w Polsce wiele osób prowadzi działalność gospodarczą i szukają samochodu z rynku wtórnego na fakturę z VAT. Zwłaszcza jeśli chcą taki używany samochód leasingować.
Z kryzysem finansowym jest jak z piłką nożną - wszyscy się teraz na nim znają.

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2032
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: VAT od rat leasingowych od 2010 part 2

Post autor: Michał Krupiński »

Często można sprzedać drożej samochód na fakturę VAT, bo w Polsce wiele osób prowadzi działalność gospodarczą i szukają samochodu z rynku wtórnego na fakturę z VAT. Zwłaszcza jeśli chcą taki używany samochód leasingować.
Słuszna uwaga! :)

Ja z kolei na korzyść samochodów osobowych dodam fakt, że ten "nieodliczalny" VAT staje się kosztem uzyskania przychodu. Więc to też nie jest tak, że zupełnie idzie on w powietrze .Też jakoś przecież dokłada się ta kwota do tarczy podatkowej.
Wspominam o tym, bo czasem się o tym nie pamięta.

Trzeba po prostu liczyć. Choć tak jak wspomniał Lui - nie wszystko jest tak łatwo obliczalne z góry. :)
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
KOLEC
Posty: 316
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 10:56

Re: Samochód osobowy czy z kratką - co bardziej się opłaca

Post autor: KOLEC »

Za to osobowego można potem sprzedać z VAT zwolnionym.

To zwolnienie może wyjść bokiem
Komis woli samochód od Nowaka niż od jego firmy
Rzeczpospolita | 01.12.2009 | 06:05

Dilerzy i komisy mają kłopot z autami osobowymi odkupowanymi od firm. Kiedy je sprzedają, muszą płacić 22 proc. podatku od ceny pojazdu, a nie od marży.
Problemem tym w ostatnich dniach trzykrotnie zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Niestety, nadal nie jest on całkowicie rozwiązany.

Skąd wynikają kłopoty pośredników? Wszystko przez przepisy określające, kiedy możliwe jest zastosowanie procedury VAT marża. Została ona wprowadzona, aby firma, która kupuje towary używane ze stawką zwolnioną w celu ich odsprzedaży, nie naliczała VAT od całej ceny, ale jedynie od swojego zysku. Inaczej bowiem VAT nie byłby podatkiem od wartości dodanej, ale stałby się podatkiem od przychodu.

Sytuacje w których można płacić podatek od marży, zostały określone w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT. Chodzi przede wszystkim o wypadki, gdy towar kupowany jest od podmiotu, który nie jest podatnikiem (np. osoby fizycznej, która używała go do celów osobistych) lub od podatnika, ale dostawa była zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 (dostawa towarów używanych) lub art. 113 (zbycie przez podatnika podmiotowo zwolnionego od VAT ze względu na niskie obroty).

Kiedy VAT od marży

Szkopuł w tym, że sprzedaż samochodu osobowego, od którego przedsiębiorca częściowo odliczył VAT (60 proc., nie więcej niż 6 tys. zł), zwolniona jest od tego podatku na mocy § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (DzU nr 212, poz. 1336). Literalne brzmienie przepisów wskazuje więc, że do nich nie można zastosować procedury VAT marża. Podatnicy próbują jednak dowodzić, że polskie regulacje są niezgodne z dyrektywą w sprawie VAT. Udaje się im nawet przekonać sądy, ale tylko częściowo.

Fiskus i podatnicy w błędzie

Z pierwszych wyroków, które zapadły 10 listopada 2009 r. (sygn. III SA/Wa 773/09 oraz III SA/Wa 774/09), wynika, że nie mają racji ani organy podatkowe (które wykluczają możliwość płacenia VAT od marży), ani podatnicy, którzy chcieliby stosować ją tak samo jak do aut kupowanych od osób używających ich do celów prywatnych.

– Niestety, nie ma jeszcze pisemnych uzasadnień orzeczeń. Z ustnych wynika, że nie należy naliczać VAT na zasadach ogólnych od ceny, za którą zostanie sprzedany samochód, ale nie można także zastosować procedury VAT marża do całej transakcji. Zdaniem sądu można ją przyjąć tylko do tej części wartości pojazdu, w stosunku do której wcześniej sprzedawca nie miał prawa do odliczenia – mówi Michał Zając, doradca podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe, który był pełnomocnikiem w dwóch takich sprawach.

Dodaje on, że z tych ogólnych wskazówek trudno wyciągnąć wnioski, jak w praktyce miałoby wyglądać opodatkowanie takiej transakcji. Trudno sobie bowiem wyobrazić, aby jedna sprzedaż była opodatkowana według dwóch różnych procedur. Należy mieć nadzieję, że wątpliwości te sąd rozwieje w pisemnym uzasadnieniu wyroku.

– Polskie przepisy są sformułowane dość jednoznacznie i nie pozwalają na swobodę interpretacyjną. Również całkowite ich zakwestionowanie na podstawie dyrektywy nie jest łatwe – mówi Wojciech Sawicki, starszy konsultant Accreo Taxand.

Tłumaczy, że art. 314 dyrektywy, który wskazuje, kiedy można korzystać z procedury VAT marża, nie przewiduje sytuacji, w której to podatnik kupuje towar z częściowym odliczeniem, a sprzedaje go, korzystając ze zwolnienia. Nie ma w tym nic dziwnego, bo przyjęta w polskich przepisach konstrukcja jest nietypowa. Pozostaje więc odwołanie się do zasady neutralności. Jeśli spojrzymy na nią z punktu widzenia wszystkich transakcji, to można dojść do wniosku wskazanego w orzeczeniach WSA i stosować procedurę VAT marża tylko do części wartości pojazdu, od której wcześniej nie odliczono VAT.

Zasada neutralności

– Trudno się zgodzić z orzeczeniami WSA. Jeśli zbywca samochodu korzysta ze zwolnienia, to podmiot, który go kupuje w celu odsprzedaży, powinien zawsze mieć prawo do zastosowania procedury VAT marża do całości transakcji. Inaczej nie będzie zachowana zasada neutralności – uważa Michał Zając.

Dodaje, że nie ma uzasadnienia, aby sprzedaż auta kupionego od przedsiębiorcy była opodatkowana na dużo bardziej niekorzystnych zasadach niż nabytego od osoby używającej go do celów osobistych. Prowadzi to bowiem do naruszenia zasady zachowania warunków konkurencji.

Sprawą tą zajmował się również WSA w Warszawie w wyroku z 27 listopada 2009 r. (sygn. III SA /Wa 565/09). Ze względów proceduralnych sąd uchylił interpretację, która nie pozwalała na stosowanie VAT marża. Wskazał, że wydając kolejną, trzeba m.in. zbadać, czy polski ustawodawca mógł wprowadzić całkowite zwolnienie sprzedaży samochodów, co do których podczas nabycia przysługiwało częściowe odliczenie VAT.

Konrad Piłat

Awatar użytkownika
GBoy
PRO
Posty: 300
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 14:12

Re: Samochód osobowy czy z kratką - co bardziej się opłaca

Post autor: GBoy »

Ale wymyślili! :evil: :lol: :lol: Do tej pory nikt nie robił problemu. Zwolniony to zwolniony! 8-)
Jedni kretyni piszą dziurawe przepisy, a potem drudzy kretyni wykorzystują jest do upieprzania ludzi! :evil: :evil: :mrgreen:

Awatar użytkownika
Tomasz Piotrowski
PRO
Posty: 1162
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 20:34

Re: Samochód osobowy czy z kratką - co bardziej się opłaca

Post autor: Tomasz Piotrowski »

To zwolnienie może wyjść bokiem
Na zwolnienie nie ma to żadnego wpływu. Opisana sytuacja dotyczy tylko komisów i jak widać sprawa nie jest też jednoznaczna.
Jedni kretyni piszą dziurawe przepisy, a potem drudzy kretyni wykorzystują jest do upieprzania ludzi!

Dokładnie.
Przy tworzeniu przepisów można jednak popełnić błąd albo coś pominąć. Tylko później urzędasy zupełnie wypaczają ducha jakiś przepisów, bo brakuje kropki albo przecinka i dzięki temu mogą komuś przyłożyć.
:evil:

Awatar użytkownika
Hoover
PRO
Posty: 168
Rejestracja: 19 kwie 2009, o 16:42

Re: Samochód osobowy czy z kratką - co bardziej się opłaca

Post autor: Hoover »

Opisana sytuacja dotyczy tylko komisów
Problem w tym, że komis to potencjalny odbiorca, a do tego dość liczny.
Takie jajca w przepisach mogą mieć negatywny wpływ na wartość rezydualną samochodu sprzedawanego ze zwolnionym VAT. :roll:


ODPOWIEDZ