Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Pytania podatkowe, wiadomości z branży leasingowej, sprzęt poleasingowy, dyskusje ogólne
Regulamin forum
Forum leasingowe, na którym możesz zapytać o wszystko, co jest związane z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Odpowiedzi udzielają eksperci i osoby z branży, ale panuje tu luźna atmosfera bez regulaminowego rygoru, więc nie krępuj się dyskutować. Zachęcamy także do wyrażania swoich opinii o leasingodawcach i dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Awatar użytkownika
Hoover
PRO
Posty: 168
Rejestracja: 19 kwie 2009, o 16:42

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: Hoover »

Tomek_P pisze:Możesz też zadzwonić do Twojego Urzędu Skarbowego. Pewnie nic mądrego się nie dowiesz, ale a nóż widelec Ci to potwierdzą.
A co mu to da? ;)


Jak otrzymać wiele dobrych ofert leasingu? Wyszukiwarka i Kalkulator

Wyszukiwarka Leasingu - najlepszy i najprostszy sposób, żeby otrzymać dobre i tanie oferty od wielu dobrze ocenianych leasingodawców.
Firmy leasingowe same złożą Ci oferty, bez pośredników.

Kalkulator leasingu - skorzystaj jeśli chcesz szybko poznać przybliżone koszty leasingu i wysokość raty miesięcznej



Awatar użytkownika
Tomasz Piotrowski
PRO
Posty: 1162
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 20:34

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: Tomasz Piotrowski »

Hoover pisze:
Tomek_P pisze:Możesz też zadzwonić do Twojego Urzędu Skarbowego. Pewnie nic mądrego się nie dowiesz, ale a nóż widelec Ci to potwierdzą.
A co mu to da? ;)
Pisałem sam wiele razy o tym, że nawet jak ma się w ręku interpretację to nie daje ona gwarancji.

Ale w tej konkretnej sprawie widać, że poszczególne urzędy są mocno zagubione. Więc jak będzie ktoś kto będzie kumał czaczę, to jest szansa, że i przy kontroli będzie podobnie.
Najlepiej zapisać imię i nazwisko osoby, która podała taką informację i w razie czego do niej uderzyć.
Pewności na pewno to nie da, ale przynajmniej poprawi samopoczucie. :roll:

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2032
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: Michał Krupiński »

Tomek_P pisze: Można zapisać imię i nazwisko osoby, która podała taką informację i w razie czego do niej uderzyć.
Obawiam się, że jak ktoś będzie taki dociekliwy, to nic nie powiedzą. Generalnie USy teraz mają technikę odsyłania do KIPu i mają wtedy problem z głowy.
Ale oczywiście zależy to od człowieka – jest zawsze nedzieja, że trafi się na kogoś pomocnego
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
frytol
Posty: 4
Rejestracja: 23 cze 2009, o 01:37

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: frytol »

Juz sie troche pogubilem w tych wszystkich interpretacjach.

Moja sytuacja wyglada tak, ze chce sprowadzic z Niemiec auto z homologacja ciezarowa (LKW), ktore defacto jest osobowka (znany pewnie wszystkim temat). Wychodzi na to, ze sa 2 opcje:

- auto, ktore w momencie produkcji bylo ciezarowe (LKW)
- auto, ktore jest PKW (osobowe) i jeszcze przed sprowadzeniem przerabiam je na LKW

Samochod, ktory chce sprowadzic jest dostepny w Polsce z homologacja ciezarowa (Audi A6 Avant), jak wiadomo chodzi o to zeby nie placic akcyzy i odliczyc pelen vat.

Tutaj pojawiaja sie pytania:

1. Zgodnie z tym co wygrzebalem w sieci wychodzi na to, ze jezeli przerobie PKW na LKW, nie bede musial zaplacic akcyzy. Auto dostanie kratke i tu glowna kwestia - niektore zrodla twierdza, ze kratka instalowana jest za przednim rzedem siedzen i auto staje sie 2 osobowe. Po demontazu kraty juz w Polsce i ponownej zmianie na auto osobowe akcyza zostanie niezaplacona (i jest to podobno legalne?), ale nie bedzie mozliwosci odliczenia vatu. Czy takie rozumowanie jest poprawne?

2. Czy bede mogl odliczyc pelen vat jezeli w ramach przerobki na LKW krata instalowana jest pomiedzy bagaznikiem i drugim rzedem siedzen, auto wjedzie do kraju jako LKW (choc fabrycznie bylo to PKW) i w Polsce wystepuje homologacja ciezarowa dla tego modelu?

3. Jezeli pkt 1 okazalby sie prawdziwy to jak wyglada to od strony firmy leasingowej? Powiedzmy, ze ktos kto trudni sie sprowadzaniem aut zalatwia kwestie zmiany homologacji w Niemczech i w Polsce puszcza to auto w Polsce funduszowi leasingowemu. Dostaje auto zarejestrowane jako ciezarowe z krata za przednimi fotelami. Jak wyglada wtedy kwestia zdjecia kraty i zmiany auta spowrotem na osobowe (od auta nie mozna odliczyc vatu)? Obstawiam, ze nie bedzie to mozliwe bo wraz ze zmiana homologacji na osobowa zniknie podstawa do odliczenia vatu? Co jezeli zmiana na homologacje osobowa nastapilaby jeszcze przed sprzedaniem auta do funduszu?

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2032
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: Michał Krupiński »

frytol, Zasadniczo z interpretacji wynika to, że nie ma znaczenia czy samochód wyjechał z fabryki w kraju X jako ciężarowy, czy też wyjechał z niej jako samochód osobowy i został dopiero przerobiony na ciężarowy.
Nie ma znaczenia w takim sensie, że w Polsce jedno i drugie auto powinno być uznane po sprowadzeniu za ciężarowe w świetle przepisów VAT.

Niedawno spotkałem się z opinią wiceministra finansów Macieja Grabowskiego (a to on jest od tych spraw), że nie ma przepisów, które uniemożliwiają kupienie samochodu jako ciężarowego, skorzystanie z pełnych odliczeń VAT i akcyzy, a następnie przerobienia go na osobowy. Taka przeróbka nie powoduje konieczności zwrotu odliczonej wcześniej kwoty, ani nie powoduje żadnych innych konsekwencji...

Co innego jeśli chodzi o leasing. Tu raty rozliczane są co miesiąc, dodatkowo ustawa o VAT reguluje sprawę odliczeń w przypadku umowy leasingu.
Można zatem przyjąć, że przerabiając samochód ciężarowy na osobowy w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego, straci się możliwość odliczania pełnego VAT od momentu dokonania tej przeróbki.

Co do tego jak wyglądają auta LKW po przeróbce z PKW, to niestety nie wiem.

Przy tym wszystkim pamiętać jednak musisz, że tak naprawdę to i tak wszystko zależy od tego jak do sprawy podejdzie Twój Urząd Skarbowy.
W Polsce to niestety wygląda tak, że nawet stanowisko organu nadrzędnego (czyli np. Ministra Finansów) nie zobowiązuje bezwzględnie naczelników Urzędów Skarbowych do jego stosowania.
Oczywiście zawsze wtedy pozostaje procedura odwoławcza... :|
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
Mistrz
Posty: 25
Rejestracja: 6 lip 2009, o 15:11

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: Mistrz »

Witam,
Ja mam podobne pytanie.
Ostatnio widziałem na polskich blachach prawie nowe (2-3 letnie) Audi A6 sedan z kratką za tylnymi siedzeniami.
Przypuszczam, więc że z Niemiec kupione i przerobione na LKW a później zarejestrowane w Polsce.
Osobiście chciałbym kupić Skode Superb w Niemczech i przerobić ją na LKW.
W Polsce model ten ma homologacje ciężarową na 5 osób.
Wątpliwości mam dwie:
- czy uda się je zarejestrować na 5 osób, odliczyć cały VAT i nie płacić akcyzy?
- czy jakaś firma leasingowa zechce mi go wyleasingować?

dziękuję i pozdrawiam!

Awatar użytkownika
rooster
PRO
Posty: 143
Rejestracja: 13 cze 2009, o 20:52

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: rooster »

Mistrz pisze:Witam,
- czy uda się je zarejestrować na 5 osób
Zarejestrują na tyle osób na ile będzie potwierdzenie w dokumentach.
Mistrz pisze:odliczyć cały VAT i nie płacić akcyzy?
Jeżeli będzie ciężarowy to jak najbardziej.
Mistrz pisze:- czy jakaś firma leasingowa zechce mi go wyleasingować?
Jak najbardziej.

Awatar użytkownika
Tomasz Piotrowski
PRO
Posty: 1162
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 20:34

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: Tomasz Piotrowski »

- czy jakaś firma leasingowa zechce mi go wyleasingować?
Tu masz więcej o leasingu samochodu z Niemiec, a tak naprawdę z całej Unii Europejskiej:
http://www.fmleasing.pl/forum/viewtopic.php?f=7&t=1664

Awatar użytkownika
beskidzkidom

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: beskidzkidom »

witam mam pytanie w takim razie czy samochód np.volvo xc70 sprowadzony z uni jeśli ma w brifie LKW czy to wystarczy żeby potraktować go jako ciężarowy bez homologacji i odliczyć pełne 22% vatu

Awatar użytkownika
Tomasz Piotrowski
PRO
Posty: 1162
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 20:34

Re: Zagraniczna homologacja ciężarowa - ważna w Polsce czy nie?

Post autor: Tomasz Piotrowski »

beskidzkidom pisze:witam mam pytanie w takim razie czy samochód np.volvo xc70 sprowadzony z uni jeśli ma w brifie LKW czy to wystarczy żeby potraktować go jako ciężarowy bez homologacji i odliczyć pełne 22% vatu
Tak się robi.


Zablokowany