Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 39/2009

Pytania podatkowe, wiadomości z branży leasingowej, sprzęt poleasingowy, dyskusje ogólne
Regulamin forum
Forum leasingowe, na którym możesz zapytać o wszystko, co jest związane z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Odpowiedzi udzielają eksperci i osoby z branży, ale panuje tu luźna atmosfera bez regulaminowego rygoru, więc nie krępuj się dyskutować. Zachęcamy także do wyrażania swoich opinii o leasingodawcach i dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Awatar użytkownika
FmLeasing.pl
FmLeasing.pl
Posty: 929
Rejestracja: 31 mar 2009, o 13:12

Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 39/2009

Post autor: FmLeasing.pl »

Tygodniowy przegląd prasy - tydzień 39/2009
Przegląd publikacji dotyczących leasingu, branży leasingowej i CFM oraz tematów pokrewnych, które pojawiły się w ostatnim tygodniu w mediach.

Jak ująć leasing operacyjny w sprawozdaniu finansowym
dr André Helin, prezes BDO Numerica porusza sprawy związane z księgowym ujęciem leasingu operacyjnego
Przy leasingu operacyjnym przychody leasingodawcy, zarówno z tytułu opłaty jednorazowej, jeżeli jest ona znaczna, jak i opłat bieżących, wykazuje się w sprawozdaniu finansowym proporcjonalnie do okresu trwania umowy (zazwyczaj metodą liniową), niezależnie od faktycznych wpływów.
(…)
Przy leasingu operacyjnym koszty leasingobiorcy wykazuje się w sprawozdaniu finansowym leasingobiorcy proporcjonalnie do okresu trwania umowy (zazwyczaj stosuje się metodę liniową), niezależnie od faktycznie zapłaconych rat.
Wstępne koszty bezpośrednie, poniesione przed zawarciem umowy leasingu, jeżeli są znaczne, rozlicza się w czasie, proporcjonalnie do wykazanych w sprawozdaniu finansowym opłat z tytułu leasingu. Natomiast wstępne koszty odpisuje się w ciężar kosztów okresu ich poniesienia, gdy są nieznaczne.
Data publikacji: 21.09.2009
ważność: normalna
Więcej na: gazetaprawna.pl

Badanie techniczne samochodów sprowadzonych niepotrzebne
W dniu 22 września weszły w życie przepisy, zgodnie z którymi sprowadzane do kraju samochody będą mogły być zarejestrowane bez konieczności przeprowadzania badania technicznego.
Taka nowelizacja przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym to efekt wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 czerwca 2008 roku. Badania techniczne używanych aut, jakie trafiają do kraju nie będzie już wymagane, pod warunkiem, że auto będzie mieć ważny przegląd wbity np. do dowodu rejestracyjnego w kraju pochodzenia. Tym samym usprawni to trochę mozolne i kosztowne procedury rejestrowania samochodów sprowadzanych, w tym tych przeznaczonych do leasingu.
Data publikacji: 22.09.2009
ważność: normalna

Organizacje protestują przeciwko ograniczeniom VAT
Dzisiejsza Gazeta Prawna przynosi informację, iż Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, grupujący importerów i producentów nowych aut, Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych, Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów przesłały do resortu finansów pisma, w których argumentują wysoką szkodliwość planowanych zmian w ustawie o VAT.
Organizacje te nie ograniczają się jednak tylko do krytyki planowanych zmian. Dodatkowo postulują wprowadzenie możliwości pełnych odliczeń VAT od zakupu, leasingu, wynajmu oraz zakupu paliwa od wszystkich samochodów osobowych, nie tylko od tych z kratką.
Data publikacji: 23.09.2009
ważność: wysoka
Więcej na: ForumLeasing.pl

Opodatkowanie samochodów służbowych u naszych sąsiadów
LeasePlan Fleet Management podzielił się z mediami informacją o tym jak opodatkowanie samochodów służbowych (w tym leasingowanych przez firmy) wygląda w Czechach i Niemczech.
Czechy
Prywatne wykorzystanie służbowego auta jest również traktowane jako świadczenie na rzecz pracownika i jako takie podlega opodatkowaniu.
Jeśli pracownik płaci pracodawcy ustaloną kwotę za prywatne wykorzystanie służbowego auta, to jest ona podstawą do obliczenia VAT-u i nie ma potrzeby stosowania żadnych dodatkowych obciążeń podatkowych z tego tytułu – mówi Jeśli pracownik nie jest obciążany żadną opłatą za prywatne wykorzystanie służbowego auta, należny VAT powinien być obliczany na podstawie rynkowej wartości tego typu usługi. Podobnie jak w Polsce, jest to kwestia budząca wiele wątpliwości, ponieważ kwoty za wynajem samochodu z wypożyczalni nie stanowią tutaj realnego punktu odniesienia.
Pracodawca ma też możliwość proporcjonalnego zredukowania stawki VAT, odliczanej od rat leasingowych, poprzez precyzyjne określenie, w jakim stopniu pojazd był wykorzystywany w celach służbowych, w stosunku do celów prywatnych. Ta metoda wymaga jednak prowadzenia bardzo szczegółowej ewidencji i dokumentacji. Czescy pracownicy mają wyższą, niż planowana w Polsce, stawkę o jaką jest zwiększany ich podatek dochodowy. Jest to 1% wartości pojazdu
Miesięcznie i jego kwota nie może być mniejsza niż 1 tys. koron czeskich (czyli ok. 37 Euro).
Niemcy
Podatek VAT jest wyliczany na podstawie kosztu, generowanego przez prywatne wykorzystanie auta służbowego. Niemieckie przepisy przewidują kilka sposobów na wyliczenie tej kwoty. Przedsiębiorca może m.in. skorzystać z uproszczonego wyliczenia czyli tzw. „Regulacji 1%”. Zgodnie z tym przepisem, wartość prywatnego użytkowania auta wynosi miesięcznie 1% jego wartości katalogowej (razem z VAT). Ta kwota musi zostać powiększona o koszt podróżowania pomiędzy pracą i domem (stawka stała 0,03% wartości auta, pomnożona przez szczegółowe wyliczenie kilometrów). Ten rodzaj wyliczenia może być stosowany jedynie w sytuacji, jeśli prywatne wykorzystanie pojazdu stanowi mniej niż 50% jego całkowitego wykorzystania.
Inny sposób to kalkulacja w oparciu o kilometry przejechane „prywatnie”, w stosunku do rocznego, całkowitego przebiegu auta, pomnożone przez całkowite koszty związane z utrzymaniem danego pojazdu. Kwota wyliczona na podstawie „Regulacji 1%” jest również podstawą do zwiększenia podatku dochodowego.
Data publikacji: 22.09.2009
ważność: normalna

Ciąg dalszy w kolejnym poście…
http://www.FmLeasing.pl | Kontakt: news(at)fmleasing.pl


Uzyskaj najlepsze możliwe warunki Leasingu i Ubezpieczenia GAP

 Wyszukiwarka Leasingu  - Otrzymasz oferty od bankowych leasingodawców. Porównasz warunki i unikniesz kosztownych błędów.

 Kalkulator Ubezpieczenia GAP  - Kupisz dobry GAP fakturowy taniej na włąsną rękę.



Awatar użytkownika
FmLeasing.pl
FmLeasing.pl
Posty: 929
Rejestracja: 31 mar 2009, o 13:12

Re: Leasing - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: FmLeasing.pl »

Fiskus bierze się za auta służbowe
Pomysł resortu finansów, by opodatkować korzystanie z samochodów służbowych w celach prywatnych, wzbudził obawy pracowników, pracodawców, a nawet policji
Komentarz: Teoretycznie kolejny artykuł o tym samym, ale jest dość ciekawy i zawiera kilka ciekawych opinii ludzi z branży CFM.
Data publikacji: 24.09.2009
ważność: normalna
Więcej na wyborcza.pl - Dodatek Mój Biznes

Co się zmieni w VAT w 2010 r.
Od stycznia 2010 r. podatników czekają kolejne zmiany w ustawie o VAT. Na uchwalenie czeka kilka projektów. Część zmian jest wymuszona przepisami unijnymi. Pozostałe są następstwem orzeczeń lub praktyki.
1. Nowe zasady ustalania miejsca świadczenia i zwrotu dla podmiotów zagranicznych
2. Zmiany w klasyfikacji statystycznej
3. Nieodpłatne świadczenia
4. Odliczenie VAT od samochodów i paliwa
5. Zwolnienia podmiotowe
Komentarz: Kolejna publikacja dotycząca planowanych zmian w systemie podatkowym w 2010 roku. Artykuł wart lektury.
Data publikacji: 25.09.2009
ważność: normalna
Więcej na mojafirma.infor.pl

Ktoś za bardzo rozpędził się z VAT od kombivanów?
Kilka dni temu Samar poinformował, powołując się na stanowisko Ministerstwa Finansów, iż resort planuje utrzymanie możliwości pełnych odliczeń VAT od samochodów do przewozu ładunków. W tym, tzw. kombivanów (Partner, Berlingo, Kangoo, Caddy, itp.), nawet jeśli posiadają one więcej niż jeden rząd siedzeń i umożliwiają przewóz pięciu osób.
(…)
Z tego powodu zwróciliśmy się do źródła, czyli Ministerstwa Finansów, celem doprecyzowania. Z odpowiedzi, z grubsza, wynika to co wiadomo było od sierpnia, czyli od momentu opublikowania założeń do nowelizacji ustawy. MF planuje przywrócić stan sprzed wyroku ETS. Nie ma, na tym etapie, żadnej mowy o konkretnych regulacjach, a tym samym nie ma przesłanek, żeby oczekiwać możliwości odliczeń VAT od ciężarowo-osobowych, pięcioosobowych "kombivanów".
Data publikacji: 25.09.2009
ważność: wysoka
Więcej na ForumLeasing.pl

Rynek wynajmu samochodów zyskuje
Mimo kryzysu rynek wynajmu samochodów dla firm urósł na koniec drugiego kwartału tego roku o 5,6 proc. wobec 2008. Trzy czwarte branży odnotowało wzrosty. Obecnie niemal 131 tys. samochodów obsługują firmy sprawujące opiekę nad flotami przedsiębiorstw w Polsce. Na full service leasing i pokrewne usługi outsourcingu floty zdecydowało się do końca II kwartału blisko 14 tys. przedsiębiorstw – wynika z najnowszego raportu wrocławskiego Instytutu Keralla.
Komentarz: Gazeta Finansowa umieściła informację, która była na czasie równo miesiąc temu. Mimo wszystko warto przeczytać, jeśli ktogoś interesuje branża CFM.
Data publikacji: 25.09.2009
ważność: normalna
Więcej na gazetafinansowa.pl
Informacja umieszczona wcześniej na Branża CFM rośnie pomimo kryzysu - wyniki po półroczu


Auto wynajmę
Salony samochodowe mają kolejny sposób na zdobywanie klientów. Nie sprzedają aut, nie oddają ich w leasing, lecz wynajmują na czas dostosowany do potrzeb klientów
(…)
Dealerzy m.in. rejestrują auta, odnawiają polisy ubezpieczeniowe, zapewniają obsługę serwisową - przeglądy i naprawy, również te powypadkowe. Gdy z wynajętych czterech kółek korzystać nie można, zapewniają samochody zastępcze. - Najważniejsze jest to, że klienci nie muszą w nowe auto inwestować ani grosza - tłumaczy Maciej Zieliński z toruńskiego salonu Auto-Frelik, dealera Mercedesa, który w ofercie ma długoterminowy wynajem aut dostawczych i ciężarowych. - Zachętą są też stałe miesięczne opłaty. Na dodatek, pieniądze za wynajem można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i odliczyć od podatku.
Komantarz: Krótki artykulik o jeszcze rzadko, ale już coraz częściej oferowanych przez polskich dealerów samochodów usługach CFM, które są standardem na "zachodzie".
Data publikacji: 25.09.2009
ważność: normalna
Więcej na Gazeta Wyborcza w Bydgoszczy

Fraikin Polska - Pogotowia i szpitale wynajmują ambulanse medyczne
Fraikin Polska jest spółką, od której placówki służby zdrowia wynajmują pojazdy medyczne. Ostatnio wynajęła ona 6 ambulansów publicznej służbie zdrowia.
(…)
Wynajem długoterminowy ambulansów jest korzystny finansowo, ponieważ: stawka miesięcznego czynszu uwzględnia wszystkie elementy związane z eksploatacją pojazdów, w tym przeglądy i naprawy, uzupełnienie płynów eksploatacyjnych, wymianę żarówek i bezpieczników, piór wycieraczek, opon letnich i zimowych, ubezpieczenie. Stała w całym okresie umowy rata miesięczna, umożliwia długoterminowe planowanie wydatków. Po stronie najemcy pozostaje wyłącznie koszt zakupu paliwa i koszty związane z zatrudnieniem personelu.
Data publikacji: 25.09.2009
ważność: niska
Więcej na ForumLeasing.pl
http://www.FmLeasing.pl | Kontakt: news(at)fmleasing.pl

Awatar użytkownika
KOLEC
Posty: 316
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 10:56

Re: Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: KOLEC »

Tym samym usprawni to trochę mozolne i kosztowne procedury rejestrowania samochodów sprowadzanych, w tym tych przeznaczonych do leasingu.
I pozwoli na rejestrowanie rozbitych gratów. :roll:

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2038
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: Michał Krupiński »

I pozwoli na rejestrowanie rozbitych gratów. :roll:
Tak, tak...
Tą samą argumentację widziałem w publikacjach prasowych informujących o fakcie zniesienia tego obowiązku. Podawana była (prawie we wszystkich bez wyjątku) jak jakiś dogmat, z którym się nie dyskutuje. Że niby teraz brak obowiązku przeglądów po sprowadzeniu spowoduje, że na ulicach będą graty?
A niby na jakiej zasadzie?

W tym wszystkim chodzi o to, że Polska została zmuszona przez ETS, do honorowania "pieczątek" z przeglądem z innych krajów. Czyli jeśli w takich Niemczech samochód jest dopuszczony do ruchu, to automatycznie powinien być i u nas. Jeśli nie, to dopiero wtedy potrzebne jest badanie.

Z całym szacunkiem dla polskich diagnostów, ale raczej nie słyną oni z większej rzetelności i skrupulatności od jakichkolwiek swoich odpowiedników w reszcie Europy (nie mam na myśli krajów na wschód od nas).
Więc argument o gratach automatycznie dopuszczonych do ruchu jest wyssany z palca.

ETS zniósł po prostu dodatkowy para-podatek. Dzięki temu tańsza i szybsza będzie procedura "celno-skarbowa" po sprowadzeniu. I bardzo dobrze IMO! :)
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
Adison

Re: Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: Adison »

A czy ktoś wie,że Polska i tak wszystko zrobiła po swojemu.Co z tego że mam przegląd niemiecki do 2011 skoro mimo wyroku ETS u nas się nie do końca to liczy.Otóż w myśl prawa polskiego gdzie ważność badań jest na rok w Wydziale Komunikacji "skracają" ważność badań "obcych" o rok,a dodatkowo wysylają na badania od stacji kontroli pojazdów w celu ustalenia jaki jest rocznik auta i jaki ma masę całkowitą bo np.w niemieckim badaniu okresowym tego nie ma(koszt 60 zł).Więc wychodzi na to że pieczątka z Niemiec swoje a Wydział Komunikacji swoje.

Awatar użytkownika
KOLEC
Posty: 316
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 10:56

Re: Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: KOLEC »

Otóż w myśl prawa polskiego gdzie ważność badań jest na rok w Wydziale Komunikacji "skracają" ważność badań "obcych" o rok
To znaczy? Jak "skracają"?

Awatar użytkownika
24v9f3f

Re: Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: 24v9f3f »

Tzn.Jak masz przegląd ważny od 2009-01-01 do 2011-01-01 to w Wydziale Komunikacji "robią" do 2010-01-01,ponieważ Polskie badanie mogą być ważne 1 rok.Proste nie?

Awatar użytkownika
Adison

Re: Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: Adison »

Czyli tak zwana ważność badań np.niemieckiego przeglądu jest skracana bo w Polsce mogą być tylko rok ważne.Paranoja...

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2038
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: Michał Krupiński »

heh... Też nieźle... :| :roll:
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
Hoover
PRO
Posty: 168
Rejestracja: 19 kwie 2009, o 16:42

Re: Leasing/CFM - tygodniowy przegląd prasy 38/2009

Post autor: Hoover »

Adison pisze:Czyli tak zwana ważność badań np.niemieckiego przeglądu jest skracana bo w Polsce mogą być tylko rok ważne.Paranoja...
Dla wszystkich samochodów tak jest czy tylko dla starszych? W Polsce pierwsze badanie robi się po 3 latach, następne po 2, a potem co rok. Jeśli to jest przestrzegane, to chyba wszystko w porządku.


ODPOWIEDZ