dropsec pisze:Tak dokładnie to miałem na myśli. Jednak nadal nie wiem czy dobrze rozumiem, ponieważ wszędzie w mediach czytam, że homologacja ciężarowa a homologacja N1 to nie to samo. Że homologacja N1 jest wersją unijną (nowszą) homologacji ciężarowej. Mój samochód rocznikowo jest 2008, więc nie wiem czy już wtedy były wydawane homologacje N1 w Polsce? Mam oczywiście wbite w dowód "samochód ciężarowy" ale nie na nic o "N1".
Czyli jak mam to rozumieć ? Mam zamiar odliczyć 100% VAT z pierwszej wpłaty leasingowej wykonanej 20 marca. Nie chciałbym sytuacji abym musiał jednak zwracać 50% z tej kwoty :/
Kilka spraw:
1. W mediach piszą o samochodach z "homologacją N1", bo teraz jest tak, że taką homologację mogą mieć zarówno samochody z kratką (homologowane w Polsce) jak i bez kratki (homologowane w innych krajach UE, w których kratka nie jest wymagana, żeby spełnić wymagania homologacji). Dlatego kiedyś pisało się o "samochodach z kratką", a teraz pisze się o "samochodach z homologacją N1". Z tym, że samochody z kratką to są jednocześnie samochody z homologacją N1.
2. Oczywiście w powyższym punkcie pisząc o samochodach z kratką, mam na myśli "pełnoprawne" ciężarówki w karoserii osobowej, które były homologowane w Polsce, mają kratę, odpowiednią ładowność, itd.
3. Takie samochody "wróciły" do oferty polskich importerów/dealerów po wyroku ETS w sprawie Magoora. Wyrok ten zapadł 22 grudnia 2008 roku! Jednak importerom zajęło trochę czasu, żeby wprowadzić takie samochody z "kratką" do oferty. Pierwsze modele zaczęły pojawiać się dopiero kilka miesięcy po wyroku. Z tego co pamiętam pierwszy był chyba Opel z modelami Vectry, ale kiedy dokładnie weszły one do oferty, to już nie pamiętam.
4. Więc generalnie w 2008 roku takich samochodów raczej nie było. Tzn. technicznie była możliwość, żeby samochód osobowy homologować na N1 (z kratką) wtedy, ale w praktyce nikt tego nie robił, bo nie dawało to żadnych przywilejów.
5. Więc jak jest z Twoim samochodem, to nie wiem... Czy masz wyciąg ze świadectwa homologacji? Jeżeli masz to wszystko w porządku. Nie można też wykluczyć, że masz rocznik 2008 jeżeli chodzi o produkcję, ale samochód wyjechał od dealera dopiero w 2009 roku jako "ubiegłoroczny rocznik" i w tym czasie został wyposażony w kratkę.
Podsumowując - jeżeli masz wyciąg ze świadectwa, z którego wynika, że to ciężarówka z ładownością powyżej 500kg, to możesz spać spokojnie, a jeżeli nie masz, to musisz albo zdobyć od importera, albo dowiedzieć się więcej o co chodzi z tym samochodem.
Rozumiem, że to samochód z polskiej sieci dealerskiej? Co to za marka/model?