Leasing na dobrej drodze - regulacje prawne i podatkowe
Regulamin forum
Forum leasingowe, na którym możesz zapytać o wszystko, co jest związane z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Odpowiedzi udzielają eksperci i osoby z branży, ale panuje tu luźna atmosfera bez regulaminowego rygoru, więc nie krępuj się dyskutować. Zachęcamy także do wyrażania swoich opinii o leasingodawcach i dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Forum leasingowe, na którym możesz zapytać o wszystko, co jest związane z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Odpowiedzi udzielają eksperci i osoby z branży, ale panuje tu luźna atmosfera bez regulaminowego rygoru, więc nie krępuj się dyskutować. Zachęcamy także do wyrażania swoich opinii o leasingodawcach i dzielenia się swoimi doświadczeniami.
- FmLeasing.pl
- FmLeasing.pl
- Posty: 929
- Rejestracja: 31 mar 2009, o 13:12
Leasing na dobrej drodze - regulacje prawne i podatkowe
Regulacje prawne i podatkowe mają to do siebie, że nie zawsze nadążają za zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. Podobnie jest również w przypadku leasingu. Od kiedy tylko ta forma finansowania pojawiła się w Polsce na początku lat dziewięćdziesiątych, zawsze towarzyszyły jej mniejsze lub większe zgrzyty - na gruncie prawa podatkowego zwłaszcza.
Przez wiele lat można było mieć wręcz wrażenie, że kolejne organy odpowiedzialne za tworzenie polskiego prawa robią wszystko aby leasing nie przyjął się w naszym kraju.
Oczywiście ciężko przypisywać temu zachowaniu jakiś z góry zamierzony cel. Spowodowane to było raczej zwyczajną niekompetencją, brakiem wiedzy i poczucia odpowiedzialności osób reprezentujących "machinę państwa".
Mimo wielu przeszkód i kolejnych kłód pod nogi, leasing został jednak - we w miarę cywilizowany sposób - uregulowany w prawie cywilnym jak i podatkowym.
Nadal jednak sytuacja jest dość odległa od ideału. Branża leasingowa, jak i sami przedsiębiorcy, którzy korzystają z leasingu, od dłuższego już czasu zabiegają o doprecyzowanie, regulację lub zmianę przepisów dotyczących wielu kwestii związanych z leasingiem.
Są to sprawy, które powodują szereg niejasności, wynaturzeń na rynku leasingu, a także często są z premedytacją wykorzystywane przeciwko podatnikom-leasingobiorcom.
Przez lata problemów tych nie udawało się rozwiązać, a wręcz takie rzeczy jak kwestionowanie jednorazowego zaliczania do kosztów czynszu inicjalnego, czy sprawa doliczania VAT do ubezpieczenia pojawiły się - dodatkowo - dopiero niedawno.
Ostatnimi jednak czasy leasing wydaje się mieć trochę lepszą passę. Dosłownie przed kilkunastoma dniami NSA orzekł, że wpłatę początkową (czynsz inicjalny) podatnicy powinni zaliczać jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu.
Z kolei w innej kontrowersyjnej sprawie dotyczącej rzekomej konieczności doliczania VAT do ubezpieczenia refakturowanego przez firmy leasingowe zakusy fiskusa stępił WSA w Warszawie, orzekając, że ubezpieczenie powinno być z VAT zwolnione. Niewykluczone, że niedługo ostatecznie przesądzi o tym również werdykt NSA.
Kapitalny wpływ na pozostałe "trudne" rzeczy związane z leasingiem może mieć działalność komisji sejmowej "Przyjazne Państwo". To do niej branża leasingowa zwróciła się o zajęcie się sprawami takimi jak:
1. Zmiana podatkowych zasad ustalania wartości początkowej przedmiotu leasingu przy ponownej umowie leasingu.
2. Wprowadzenie uregulowań dotyczących kwestii rozliczeń między dotychczasowym leasingobiorcą a nowym leasingobiorcą w przypadku cesji umowy leasingu.
3. Rozszerzenie na umowy najmu i dzierżawy możliwości zaliczania wydatków związanych z korzystaniem z samochodów, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów – podobnie jak to ma miejsce w przypadku umów leasingu.
4. Zamiany w ustawie o VAT dotyczące zniesienia konieczności jednorazowego (z góry) naliczenia VAT w przypadku leasingu finansowego.
5. Skrócenie minimalnego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego nieruchomości z 10 do 5 lat.
6. Rozszerzenie możliwości oddawania w leasing prawa użytkowania wieczystego.
Komisja wszystkie postulaty przyjęła do dalszego procedowania. Powstaną z tego konkretne projekty zmian legislacyjnych.
Nie ma się co oszukiwać, że wszystkie postulaty "przejdą" w kształcie korzystnym dla branży i leasingobiorców - niełatwo bowiem jest przełamać urzędniczy opór. Z pewnością jednak istnieje duża szansa, że choć część zmian wejdzie w życie.
Wszystko to przybliża leasing do osiągnięcia stanu normalności, dalszego rozwoju i dostępności dla przedsiębiorców.
Przez wiele lat można było mieć wręcz wrażenie, że kolejne organy odpowiedzialne za tworzenie polskiego prawa robią wszystko aby leasing nie przyjął się w naszym kraju.
Oczywiście ciężko przypisywać temu zachowaniu jakiś z góry zamierzony cel. Spowodowane to było raczej zwyczajną niekompetencją, brakiem wiedzy i poczucia odpowiedzialności osób reprezentujących "machinę państwa".
Mimo wielu przeszkód i kolejnych kłód pod nogi, leasing został jednak - we w miarę cywilizowany sposób - uregulowany w prawie cywilnym jak i podatkowym.
Nadal jednak sytuacja jest dość odległa od ideału. Branża leasingowa, jak i sami przedsiębiorcy, którzy korzystają z leasingu, od dłuższego już czasu zabiegają o doprecyzowanie, regulację lub zmianę przepisów dotyczących wielu kwestii związanych z leasingiem.
Są to sprawy, które powodują szereg niejasności, wynaturzeń na rynku leasingu, a także często są z premedytacją wykorzystywane przeciwko podatnikom-leasingobiorcom.
Przez lata problemów tych nie udawało się rozwiązać, a wręcz takie rzeczy jak kwestionowanie jednorazowego zaliczania do kosztów czynszu inicjalnego, czy sprawa doliczania VAT do ubezpieczenia pojawiły się - dodatkowo - dopiero niedawno.
Ostatnimi jednak czasy leasing wydaje się mieć trochę lepszą passę. Dosłownie przed kilkunastoma dniami NSA orzekł, że wpłatę początkową (czynsz inicjalny) podatnicy powinni zaliczać jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu.
Z kolei w innej kontrowersyjnej sprawie dotyczącej rzekomej konieczności doliczania VAT do ubezpieczenia refakturowanego przez firmy leasingowe zakusy fiskusa stępił WSA w Warszawie, orzekając, że ubezpieczenie powinno być z VAT zwolnione. Niewykluczone, że niedługo ostatecznie przesądzi o tym również werdykt NSA.
Kapitalny wpływ na pozostałe "trudne" rzeczy związane z leasingiem może mieć działalność komisji sejmowej "Przyjazne Państwo". To do niej branża leasingowa zwróciła się o zajęcie się sprawami takimi jak:
1. Zmiana podatkowych zasad ustalania wartości początkowej przedmiotu leasingu przy ponownej umowie leasingu.
2. Wprowadzenie uregulowań dotyczących kwestii rozliczeń między dotychczasowym leasingobiorcą a nowym leasingobiorcą w przypadku cesji umowy leasingu.
3. Rozszerzenie na umowy najmu i dzierżawy możliwości zaliczania wydatków związanych z korzystaniem z samochodów, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów – podobnie jak to ma miejsce w przypadku umów leasingu.
4. Zamiany w ustawie o VAT dotyczące zniesienia konieczności jednorazowego (z góry) naliczenia VAT w przypadku leasingu finansowego.
5. Skrócenie minimalnego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego nieruchomości z 10 do 5 lat.
6. Rozszerzenie możliwości oddawania w leasing prawa użytkowania wieczystego.
Komisja wszystkie postulaty przyjęła do dalszego procedowania. Powstaną z tego konkretne projekty zmian legislacyjnych.
Nie ma się co oszukiwać, że wszystkie postulaty "przejdą" w kształcie korzystnym dla branży i leasingobiorców - niełatwo bowiem jest przełamać urzędniczy opór. Z pewnością jednak istnieje duża szansa, że choć część zmian wejdzie w życie.
Wszystko to przybliża leasing do osiągnięcia stanu normalności, dalszego rozwoju i dostępności dla przedsiębiorców.
http://www.FmLeasing.pl | Kontakt: news(at)fmleasing.pl
Re: Leasing na dobrej drodze - regulacje prawne i podatkowe
Bardzo optymistyczny ten artykuł. 

Re: Leasing na dobrej drodze - regulacje prawne i podatkowe
Pewnie inspirowany przez kogoś!Dimitri pisze:Bardzo optymistyczny ten artykuł.


OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)