Z drugiej strony dobrze, że chociaż medialnie nikt nie pozostawia na tym suchej nitki i wszystkie organizacje (nieważne czy związane jedynie z leasingiem, czy tylko z motoryzacją, itp.) wyrażają swoją dezaprobatę w mediach.
To jakoś przełoży się na opinie ludzi, którzy później głosują w wyborach.
W demokracji tylko głos się liczy...

A tu opinia kolejnej organizacji - tym razem Krajowej Izby Gospodarczej i... UWAGA! Pada tam zdanie na temat tego, że KIG rozważa złożenie protestu do Unii - czyli gdyby tak było, to jest co popierać.

Treść:
Ja pod takim tekstem podpisuję się racami i nogyma! Bez żadnych uwag!Opinia KIG do założeń Ministerstwa Finansów do projektu ustawy o zmianie ustaw: o podatku od towarów i usług, o podatku dochodowym od osób fizycznych, o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Krajowa Izba Gospodarcza negatywnie przyjmuje przedstawiony do konsultacji projekt założeń do nowelizacji ustaw: o podatku od towarów i usług, o podatku dochodowym od osób fizycznych, o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne KIG pragnie zauważyć, że główną zasadą podatku VAT wynikającą z uregulowań UE powinna być jego neutralność dla biznesu. Niestety przedstawiony przez Ministerstwo Finansów projekt założeń do nowelizacji zawiera wiele negatywnych i nieprzemyślanych rozwiązań mających głownie charakter czysto fiskalny.
(...)
Za skandaliczne należy uznać uzasadnienie propozycji tych zmian, z którego wynika, że obecnie patologią jest działanie zgodne z prawem, polegające na preferencji w rozliczeniach podatkowych związanych z zakupem określonych pojazdów samochodowych. Należy przypomnieć, że na podstawie wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 22 grudnia 2008 roku w sprawie Magoora sp. z o.o. podatnicy uzyskali prawo do pełnego odliczania VAT przy zakupie pojazdów z tzw. kratką (określane jako pojazdy inne niż osobowe) o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Popełniony przez Ministerstwo Finansów błąd, przy konstruowaniu ustawy o VAT, okazał się wysoce kosztowny dla budżetu państwa.
Krajowa izba Gospodarcza z całą stanowczością uważa, że dalsze utrzymywanie tej zasady, ograniczającej możliwość odliczeń VAT od paliw silnikowych zużywanych w samochodach osobowych i innych nie spełniających ustalonych kryteriów technicznych, powoduje nierówność sytuacji podatników wykorzystujących samochody w prowadzonej działalności gospodarczej. Sytuacja ta jest nie do zaakceptowania z punktu widzenia uznawania pełnych kosztów funkcjonowania firmy. Nie można bowiem uzależniać wysokości kosztów uzyskania przychodów od rodzaju samochodu wykorzystywanego w przedsiębiorstwie. Z uwagi na przedstawioną przez Ministerstwo Finansów propozycje KIG rozważa zwrócenie się Komisji Europejskiej z protestem przeciwko propozycji przedmiotowej derogacji.
Należy zauważyć, że zmiana dotycząca wprowadzenia ograniczenia w zakresie ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego od zakupu pojazdów samochodowych oraz paliwa do ich napędu wpłynie negatywnie na działalność przedsiębiorstw. Najdotkliwiej odczuje te zmiany branża motoryzacyjna, firmy leasingowe oraz przedsiębiorcy korzystający w codziennej działalności z samochodów z tzw. kratką.
Dla przedsiębiorców użytkujących tego typu samochody wprowadzenie ograniczenia odliczania VAT znacznie podwyższy koszty bieżącej działalności, co w czasach kryzysu nie jest bez znaczenia. Należy nadmienić, że już w chwili zakupu auto z tzw. kratką ma cenę wyższą o ok. 2-3 tys. od ceny auta osobowego. Dodatkowo należy liczyć się z kosztem przy sprzedaży auta związaną z usunięciem kratki. Obniżenie się sprzedaży samochodów będzie miało negatywny wpływ na budżet państwa oraz zniweluje w znacznym stopniu pozytywny dla budżetu państwa efekt fiskalny proponowanych zmian. Za niezwykle „przemyślną” należy uznać propozycją Ministerstwa Finansów zmierzają w kierunku przeciwnym do rozwiązań wprowadzanych w innych państwach UE, które starają się wspierać branżę motoryzacyjną
Z kolei zaproponowane w projekcie zwolnienie z podatku VAT wykorzystania samochodów służbowych w celach prywatnych zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej znacznie utrudni działalność przedsiębiorstw. Propozycja zróżnicowanie zasad stosowanych wobec określonych grup podatników (CIT, PIT) może w przyszłości zostać zakwestionowane przez sądy administracyjne lub Trybunał Konstytucyjny co może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa.
Wyłączenie z opodatkowania umożliwiłoby normalne funkcjonowanie przedsiębiorstw bez stwarzania trudności z ustalaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnienie z opodatkowania bowiem wiąże się z obowiązkiem ustalenia przez przedsiębiorcę podstawy opodatkowania z ustalenie chwili powstania obowiązku podatkowego – czyli przedsiębiorca jest zobowiązany do ustalenia wielkości prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wprowadzenie takiej regulacji niewątpliwie wiąże się z wątpliwościami natury interpretacyjnej. Co istotne przedsiębiorcy rozliczający CIT będą musieli prowadzić szczegółowe ewidencje takich pojazdów i osób je używających
Za celowe należy uznać jedynie zaproponowane w założeniach do projektu podwyższenie limitu obrotów uprawniających do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Polska wystąpiła o zgodę do Wspólnoty na podniesienie limitu obrotu) z 50 tys zł do 150 tys zł. Zmiana ta według Krajowej Izby Gospodarczej może mieć pozytywny wpływ na gospodarkę, zmniejszając tzw. szarą strefę. Dla podatników osiągających niskie obroty zmiana znacznie uprości prowadzenie działalności gospodarczej. Należy zauważyć, że Polska w porównaniu z innymi państwami członkowskimi UE ma jeden z najniższych limitów obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od VAT
W imieniu środowiska przedsiębiorców skupionego w Krajowej Izbie Gospodarczej wyrażamy nadzieję, że Ministerstwo Finansów przed skierowaniem gotowego projektu nowelizacji do konsultacji społecznych uwzględni zgłoszone uwagi.
Krajowa Izba Gospodarcza, od wielu lat analizując propozycje zmian podatkowych przygotowywanych przez Ministerstwo Finansów, zauważa, że w uzasadnieniach dla ich wprowadzenia brany jest pod uwagę często aspekt matematycznego wzrostu dochodów budżetowych, bez uwzględnienia negatywnych skutków gospodarczych i podatkowych w innych dziedzinach gospodarki i obszarach wpływów do budżetu państwa.