Przede wszystkim jeśli ma to być leasing samochodu z kratką, to absolutnie wykup nie powinien być wysoki (np. 40%) - najlepiej będzie, żeby był jak najmniejszy.
Powód? Wykup traktowany jest przez system podatkowy jako odrębna od leasingu transakcja. Zakładając, że od 1 stycznia 2011 wejdą w życie ograniczenia w odliczeniach VAT od samochodów z kratką, to jeśli ktoś podpisze umowę leasingu przed tą datą, to zachowa prawo do odliczania VAT od rat leasingowych.
Ale już wykupu, jako odrębnej transakcji nie będą dotyczyły prawa nabyte, tylko takie zasady jakie będą obowiązywały w momencie wykupu - czyli może się okazać, że przy wykupie nie da się odliczyć całego VAT od niego, a jedynie 60%.
Zatem lepiej, żeby to było 60% VAT od np. wykupu 1% wartości, a nie 40% wartości.

Druga sprawa - to fakt, że kolega szczupak00 rozważa możliwość zaprzestania prowadzenia działalności np. po roku.
Moim zdaniem leasing nie jest dobrym rozwiązaniem jeśli już na starcie nie ma się pewności co do już dość nieodległej przyszłości firmy.
Po prostu, w przypadku samochodów, leasing operacyjny musi trwać minimum 2 lata (ze względu na przepisy podatkowe). Do tego momentu ma się naprawdę niewielkie pole manewru - można (jak ktoś wspomniał) rozwiązać sprawę cesją na inną firmę, ale znaleźć chętnego, który przejmie leasing nie zawsze jest tak łatwo.
Zwłaszcza jeśli mówimy o nowym samochodzie, który właśnie w pierwszym roku - dwóch najwięcej traci na wartości.
Oczywiście przy zakupie na gotówkę czy na kredyt musząc odsprzedać np. roczny samochód, też będzie się mocno w plecy, ale w leasingu dochodzą właśnie jeszcze ograniczenia co do dysponowaniem samochodem przed tym okresem 24 miesięcy.
Co do homologacji nowej Merivy, to podaję numer do General Motors - 022 606 16 49. Na razie nie odbierają, ale jeśli uda Ci się coś ustalić, to daj znać na forum - może komuś się przyda.