frytol, Zasadniczo z interpretacji wynika to, że nie ma znaczenia czy samochód wyjechał z fabryki w kraju X jako ciężarowy, czy też wyjechał z niej jako samochód osobowy i został dopiero przerobiony na ciężarowy.
Nie ma znaczenia w takim sensie, że w Polsce jedno i drugie auto powinno być uznane po sprowadzeniu za ciężarowe w świetle przepisów VAT.
Niedawno spotkałem się z opinią wiceministra finansów Macieja Grabowskiego (a to on jest od tych spraw), że nie ma przepisów, które uniemożliwiają kupienie samochodu jako ciężarowego, skorzystanie z pełnych odliczeń VAT i akcyzy, a następnie przerobienia go na osobowy. Taka przeróbka nie powoduje konieczności zwrotu odliczonej wcześniej kwoty, ani nie powoduje żadnych innych konsekwencji...
Co innego jeśli chodzi o leasing. Tu raty rozliczane są co miesiąc, dodatkowo ustawa o VAT reguluje sprawę odliczeń w przypadku umowy leasingu.
Można zatem przyjąć, że przerabiając samochód ciężarowy na osobowy w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego, straci się możliwość odliczania pełnego VAT od momentu dokonania tej przeróbki.
Co do tego jak wyglądają auta LKW po przeróbce z PKW, to niestety nie wiem.
Przy tym wszystkim pamiętać jednak musisz, że tak naprawdę to i tak wszystko zależy od tego jak do sprawy podejdzie Twój Urząd Skarbowy.
W Polsce to niestety wygląda tak, że nawet stanowisko organu nadrzędnego (czyli np. Ministra Finansów) nie zobowiązuje bezwzględnie naczelników Urzędów Skarbowych do jego stosowania.
Oczywiście zawsze wtedy pozostaje procedura odwoławcza...
