Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Pytania podatkowe, wiadomości z branży leasingowej, sprzęt poleasingowy, dyskusje ogólne
Regulamin forum
Forum leasingowe, na którym możesz zapytać o wszystko, co jest związane z leasingiem i wynajmem długoterminowym. Odpowiedzi udzielają eksperci i osoby z branży, ale panuje tu luźna atmosfera bez regulaminowego rygoru, więc nie krępuj się dyskutować. Zachęcamy także do wyrażania swoich opinii o leasingodawcach i dzielenia się swoimi doświadczeniami.
Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2038
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: Michał Krupiński »

Albo albo? :roll:
Może jest inne wytłumaczenie?
Jakie mianowicie? :)
Ja innego wytłumaczenia nie widzę.

Wiceminister wprowadził w błąd wielu podatników sugerując dwukrotnie termin wprowadzenia ograniczeń, który się nie potwierdził.
Najpierw był to 1 stycznia 2010 potem 1 lipca 2010. Obydwa terminy były strzałem obok tarczy, ale obydwa wywołały konkretne reakcje podatników w postaci zwiększonych zakupów i leasingu samochodów z kratką. Potwierdzają to statystyki.

Po prostu na skutek głupot, które wygadywał wiceminister ktoś np. wydawał kasę wcześniej niż planował, itd.


I teraz albo to był zamierzone działania mające nakręcić ruch w interesie (inne kraje wprowadzały dopłaty a u nas wystarczyło kiwać podatników ;) ).
Albo była to niekompetencja wiceministra. A co było powodem tej niekompetencji, czy był to brak wiedzy co do terminów uzyskania zgody na derogację z UE, czy też naiwna wiara co do tego, że "jakoś się uda", to już mnie średnio interesuje.
Jeśli takie było myślenie Grabowskiego, to powtarzam to z całą odpowiedzialnością - jest to efekt NIEKOMPETENCJI, który miał realny wpływ na zachowania przedsiębiorców!

Takich urzędników powinno się eliminować z przestrzeni publicznej. :evil:
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)


Uzyskaj najlepsze możliwe warunki Leasingu i Ubezpieczenia GAP

 Wyszukiwarka Leasingu  - Otrzymasz oferty od bankowych leasingodawców. Porównasz warunki i unikniesz kosztownych błędów.

 Kalkulator Ubezpieczenia GAP  - Kupisz dobry GAP fakturowy taniej na włąsną rękę.



Awatar użytkownika
Gość

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: Gość »

Witajcie,
poniewaz w poprzednim wątku gdzie padło podobne pytanie nie można już pisać zatem kontynuje tutaj...
ktos odpisał że od aut (przerobionych z osobowek) z jednym rzedem siedzen i kratka nadal będzie można odliczać VAT od paliwa (np. Seicento VAN, Corsa VAN, Punto VAT... itp z VAT-1)
Czy mógłby ktos wskazać odpowiedni przepis ew. gdzie można szukać jakiejs interpretacji jesli chodzi o ww samochody ???

Awatar użytkownika
Michał Krupiński
PRO
Posty: 2038
Rejestracja: 31 mar 2009, o 19:26

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: Michał Krupiński »

Gość pisze:Witajcie,
poniewaz w poprzednim wątku gdzie padło podobne pytanie nie można już pisać zatem kontynuje tutaj...
ktos odpisał że od aut (przerobionych z osobowek) z jednym rzedem siedzen i kratka nadal będzie można odliczać VAT od paliwa (np. Seicento VAN, Corsa VAN, Punto VAT... itp z VAT-1)
Czy mógłby ktos wskazać odpowiedni przepis ew. gdzie można szukać jakiejs interpretacji jesli chodzi o ww samochody ???
Nie ma przepisu, bo nie ma jeszcze projektu nowelizacji ustawy o VAT. Jest jednak logika: :)
1. MF już dawno zapowiadało, że chce jedynie przywrócić stan sprzed wyroku ETS. Wtedy takie Vany były ciężarowe i tak ma pozostać.
2. O to właśnie polski rząd prosił Unię i na to tylko dostał zgodę.
3. Tego typu Vany są cały czas ciężarowe w świetle ustaw o podatku dochodowym i ta konsekwencja ma być zachowana w ustawie o Vat.
4. Nie da się praktycznie zapisać w ustawie ograniczeń w odliczeniach VAT od tego typu Vanów nie eliminując przy okazji samochodów wybitnie dostawczych. Na to nie zgodziła się UE i myślę, że nie zzdecydowałby się chyba żaden rząd.

Więc spokojna głowa. :)
"Doradca finansowy to człowiek, który obraca twoimi pieniędzmi do momentu, w którym się skończą."

OFERTY LEASINGU NA FORUM:
Wyszukiwarka Leasingu | Najprostszy sposób pozyskania ofert leasingu od wielu firm (bez pośredników)

Awatar użytkownika
n_led

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: n_led »

Jesienią tego roku ruch w salonach samochodowych może być spory. Mniejsze i większe firmy będą się spieszyć z zakupem aut z kratką umożliwiających pełne odliczenie VAT od zakupu pojazdu i późniejsze odliczanie podatku od paliwa do nich tankowanego. Tyle, że ruch ów skończy się wraz z nadejściem nowego roku.

Tylko pozornie spodziewana większa sprzedaż cieszy dilerów czy leasingodawców. Jak już wielokrotnie w ostatnich kilkunastu latach obserwowaliśmy na naszym rynku, po takim „sztucznym” przyspieszeniu zwykle następuje mniejsze lub większe załamanie. Dlatego rośnie koalicja organizacji apelujących by o pozostawienie przedsiębiorcom możliwości odliczania VAT-u.

Sprzeciw różnych organizacji wywołał przedstawiony przez Ministerstwo Finansów dokument „Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym” zgodnie z którym polscy przedsiębiorcy mają być pozbawieni prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy zakupie pojazdów samochodowych z kratką.

- Brak możliwości pełnego korzystania z odliczenia będzie stanowić poważne obciążenie przedsiębiorców, szczególnie tych najmniejszych i opierających swój profil działalności na usługach związanych z transportem - podkreśla Adam Kwaśnik, ekspert Pracodawców RP. - Odbije się to niekorzystnie na ich kondycji finansowej oraz spowoduje wzrost cen świadczonych przez nich usług – tłumaczy.

Dlatego też Pracodawcy RP (do niedawna Konfederacja Pracodawców Polskich) głośno sprzeciwiają się zmianom przepisów VAT dotyczących aut z kratką. Eksperci organizacji podkreślają, że wprowadzenie w życie proponowanych przez Ministerstwo Finansów zmian naruszałoby tzw. zasadę neutralności – jedną z podstawowych reguł dotyczących podatku od towarów i usług. Polega ona na pomniejszaniu podatku do zapłaty o podatek naliczony, wynikający z faktur VAT, dokumentujących nabycie przez podatnika towarów i usług na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to tzw. prawo do odliczenia.

Pracodawcy RP podkreślają, że tak częste zmiany unormowań tworzą bałagan na rynku. Decyzję o zakupie samochodów przedsiębiorcy zaczynają uzależniać od możliwości odliczenia podatku, przez co sztucznie zawyżają lub zaniżają realny popyt rynkowy na auta. W związku z tym organizacja zaapelowała do rządu o zaniechanie wprowadzania przepisów ograniczających możliwość odliczania VAT od samochodów z kratką.

Z podobną inicjatywą wystąpił Związek Dealerów Samochodów. Jego przedstawiciele zaapelowali do rządu o zaniechanie wprowadzenia przepisów ograniczających możliwość odliczania VAT od samochodów z kratką do czasu wprowadzenia rozwiązań pozwalających na pełne odliczenie podatku VAT od samochodów używanych do celów gospodarczych.

W oficjalnym komunikacie ZDS czytamy: „Związek Dealerów Samochodów zwraca uwagę, że doświadczenia wynikające z konsekwencji tego typu zmian podatkowych, wprowadzanych w ostatnich kilkunastu latach wskazują z wysokim prawdopodobieństwem, że nie przyniosą one żadnych spodziewanych pozytywnych skutków budżetowych. Wejście w życie nowych przepisów wywoła tendencję spadkową w sprzedaży pojazdów, a sama zapowiedź zmiany spowoduje wyraźne przyspieszenie wymiany samochodów w firmach tuż przed wejściem nowych przepisów w życie i dodatkowy czynnik stagnacyjny rynku właśnie w okresie przewidzianego dwuletniego zawieszenia w odliczaniu podatku VAT. W rezultacie, zakładane dodatkowe przychody dla budżetu będą minimalne i nie skompensują strat budżetowych z tytułu zarówno zmniejszonej sprzedaży jak i pogorszenia wyników finansowych przedsiębiorców.” – przekonują eksperci branżowej organizacji.

Jednocześnie ZDS apeluje o rozpoczęcie przygotowań do wspomnianego wprowadzenia w krótkim czasie rozwiązań prawnych zmierzających do stworzenia możliwości pełnego odpisu VAT od samochodów używanych do celów gospodarczych jako „jedynego logicznego i skutecznego rozwiązania przyczyniającego się do ożywienia i rozwoju polskiej gospodarki”.

Awatar użytkownika
Matti
PRO/Moderator
Posty: 163
Rejestracja: 29 maja 2009, o 12:45

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: Matti »

Skąd ten cytat?
"Nie znam się na tym, więc tym chętniej się wypowiem..." --> FAIL!

Awatar użytkownika
Jarosław Król
Administracja
Posty: 1256
Rejestracja: 1 sty 2010, o 21:32

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: Jarosław Król »

Drodzy Użytkownicy!.
Proszę o podawanie źródła cytowanych artykułów.

Powyżej jest artykuł "Rośnie koalicja wsparcia dla kratki" z Gazety Prawnej, autor Jakub Kuźniak

Awatar użytkownika
Tomasz Piotrowski
PRO
Posty: 1162
Rejestracja: 2 kwie 2009, o 20:34

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: Tomasz Piotrowski »

Mamy kolejny krok do likwidacji kratek.

Rada Ministrów przyjęła dziś wstępnie projekt ustawy budżetowej na 2011 r.
Projekt budżetu zostanie przekazany do konsultacji Komisji Trójstronnej do spraw Społeczno-Gospodarczych.

W projekcie oczywiście są założenia zawieszające odliczanie VAT od samochodów z kratką & paliwa.

Awatar użytkownika
goldmann
Posty: 2
Rejestracja: 2 lip 2010, o 13:27

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: goldmann »

Jako, że to mój pierwszy post, witam wszystkich!

Szukam właśnie tego projektu na stronie premiera, a tu trafiłem na taką oto stronę z 13 lipca 2010 przedstawiającą założenia budżetowe na 2011 rok, gdzie:
Na poziom przyszłorocznych dochodów budżetu państwa wpływać będą skutki zmian systemowych w zakresie podatku VAT:
• zwiększenie limitu rocznego obrotu uprawniającego podatników do zwolnień
z podatku VAT z 50 tys. do 100 tys. i docelowo - do 150 tys. w 2011 r.;
prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy zakupie pojazdów samochodowych z tzw. kratką oraz przy zakupie paliwa do ich napędu;
• wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania połączeń przy wysyłaniu SMS-ów na cele charytatywne;
• likwidacja niektórych zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych (usługi prawnicze, doradcze, z zakresu ochrony zdrowia, kultury, itp.);
Pomyłka edytorska na stronie www?

--Marek


Awatar użytkownika
goldmann
Posty: 2
Rejestracja: 2 lip 2010, o 13:27

Re: Koniec samochodów z kratką od 1 stycznia 2011 raczej pewny

Post autor: goldmann »

W końcu udało mi się dotrzeć do źródła proponowanych zmian. Zapraszam przeczytać Projekt z dnia 28 lipca 2010r. założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

Chodzi szczególnie o sekcję II, punkt 4.1 (strona 21-24).

A tutaj najważniejszy dla leasingobiorców cytat z tego projektu, gdzie mamy czarno na białym napisane, że osoby, które podpiszą umowę przed wejściem w życie ustawy - zatrzymają prawa nabyte do odliczenia pełnego VATu dla samochodów z kratką, ale nie paliwa (w każdym razie tak ja to rozumiem):
Projektowane przepisy dotyczące ograniczonego prawa do odliczenia podatku,
o których mowa powyżej, oraz wyłączenie od naliczania VAT (pkt 2), nie miałoby zastosowania
do samochodów będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o
podobnym charakterze, w stosunku do których, przysługiwało podatnikowi, zgodnie z przepisami
o podatku od towarów i usług, obowiązującymi, przed dniem wejścia w życie projektowanej
ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego od czynszu
(raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy. Projektowane przepisy w tym zakresie,
miałyby zastosowanie w odniesieniu do umów, zawartych przed dniem wejścia w życie
projektowanych zmian, bez uwzględniania zmian w tych umowach, po wejściu w życie
projektowanej zmiany ustawy, oraz pod warunkiem, że umowy te zostałyby zarejestrowane we
właściwym urzędzie skarbowym najpóźniej 30. dnia licząc od dnia wejścia w życie
projektowanej ustawy w życie. Celem projektowanych przepisów przejściowych jest zachowanie
praw nabytych w zakresie odliczania podatku od towarów i usług w odniesieniu do pojazdów
samochodowych, o których mowa w przepisach o podatku od towarów i usług obowiązujących
przed dniem wejścia w życie projektowanych regulacji oraz w ww. interpretacji ogólnej Ministra
Finansów, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o
podobnym charakterze, bez uwzględniania zmian w tych umowach, zawartych przed dniem
wejścia w życie projektowanej ustawy i pod warunkiem ich zarejestrowania, o czym mowa
wyżej, co wyeliminowałoby ewentualne zarzuty podatników w zakresie naruszenia tych praw.

Nabyte prawa nie dotyczą zakupu bieżącego paliwa do napędu takich pojazdów, zatem przepis
przejściowy umożliwiający odliczenie przy m.in. leasingowanych pojazdach, nie obejmowałby
możliwości odliczania podatku przy nabyciu paliwa do ich napędu.
Polecam również przejrzeć dokument powiązany – opinię Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, gdzie czytamy:
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego bardzo negatwynie ocenia zapowiedź zmian mających na celu czasowe ograniczenie korzyści płynących z wyroku TSWE z 22 grudnia 2008 roku w sprawie Magoora C-414/07.

[...]
Temat został również poruszony w artykule VAT od aut może naruszyć prawo UE z GP, 1 wrześień.

Mam nadzieję, że się komuś to przyda.

--Marek


Zablokowany