Tablet z kalendarzem na 2020 rok

Co roku o tej mniej więcej porze powtarza się ten sam scenariusz. Część osób spieszy się, żeby jeszcze do końca 2019 roku wziąć leasing i mieć w firmie koszty podatkowe, a część ma dylemat, czy ma skorzystać z leasingu jeszcze przed końcem bieżącego, czy lepiej poczekać do 2020 roku? Odpowiadamy, kto powinien się pospieszyć, a kto może poczekać.

KRÓTKO: Czego dowiesz się z tego artykułu?

Odpowiadamy, kto powinien pospieszyć się z decyzją o leasingu przed końcem 2019 roku, a kto może odłożyć decyzję do 2020 r.?

Spis treści

Koniec roku to większy ruch i nieco wyższe marże

Każda branża ma swoją specyfikę. Specyfiką branży leasingowej jest to, że ruch w niej rośnie z końcem roku. Zazwyczaj w ostatnim kwartale roku zawiera się o około 20% więcej umów niż przeciętnie w pozostałych trzech, a listopad i grudzień należą najczęściej do rekordowych miesięcy pod względem obrotów w skali całego roku.

Skąd ta specyfika? Otóż leasing jest dobrym rozwiązaniem dla szukających kosztów podatkowych, stąd wielu przedsiębiorców sięga po niego z końcem roku, aby uniknąć konieczności zapłaty wysokiego podatku.

Czy wiesz, że zawierając umowę leasingu operacyjnego, możesz wpłacić nawet 45% wartości przedmiotu i ująć ten wydatek jednorazowo w kosztach podatkowych?

Niestety większy ruch w branży ma także swoje negatywne konsekwencje dla klientów. Każdy, kto zna minimum podstaw ekonomii, będzie wiedział, że większy popyt oznacza wzrost ceny. Rzeczywiście od kilku lat obserwujemy wzrost marż, tym większy, im bliżej jest końca roku. Przy czym podkreślić należy, że jest to uśredniony wzrost marż. Nie oznacza to, że każda oferta leasingu będzie w tym okresie droższa niż w innym czasie w ciągu roku. Może zdarzyć się, że poszczególne firmy leasingowe będą chciały „zrobić” ponadprzeciętnie dobry wynik, a co za tym idzie, wprowadzą okresową promocję, np.: obniżając oprocentowanie. Wreszcie poszczególni handlowcy mogą mieć trudniejszy okres i nie wyrabiać narzuconego im planu, przez co będą zmuszeni aktywniej walczyć o klienta, obniżając koszt ofert.

Ogólnie rzecz biorąc zależy to od wielu rzeczy, dlatego starając się zawrzeć umowę leasingu jeszcze przed końcem roku, nie należy działać pochopnie i w pośpiechu, godząc się na pierwsze lepsze warunki. Poświęcenie chociaż jednego czy dwóch dni na zdobycie i porównanie co najmniej kilku ofert leasingu, spokojnie pozwoli nadal uzyskać atrakcyjny koszt i warunki finansowania, niezależnie od tego, czy będzie to miesiąc do końca 2019 roku, czy tylko tydzień.

Leasing używanych od 2020 roku

Przypominamy, że nowy rok, to jednocześnie zmiana „rocznika” używanych środków trwałych. Z dniem 1 stycznia 2020 każdy samochód czy urządzenie wyprodukowane w latach wcześniejszych stanie się nominalnie o rok starsze.

W leasingu ma to bardzo istotne znaczenie, ponieważ leasingodawcy mają ściśle określone procedury dotyczące finansowania przedmiotów używanych. I tak dla przykładu, w przypadku samochodów osobowych większość firm leasingowych stosuje zasadę, że wiek pojazdu łącznie z okresem trwania leasingu nie może przekroczyć 8 lat.

Oznacza to, że dla przykładu:

  • zawierając umowę leasingu samochodu z 2016 roku produkcji jeszcze w 2019 roku, można rozłożyć raty na okres 5 lat
  • natomiast z początkiem 2020 r. u większości leasingodawców rocznik 2016 będzie można sfinansować maksymalnie na okres 4 lat.

Co prawda są także firmy leasingowe, które stosują bardziej liberalne kryteria, jeżeli chodzi o wiek przedmiotu i maksymalny okres leasingu (np.: w sumie 10, a nawet więcej lat). Nie zmienia to faktu, że każdy, kto przymierza się do leasingu używanego przedmiotu, powinien o tym pamiętać. Po więcej informacji odsyłamy: Leasing samochodów używanych – wszystko na ten temat

Podatkowe zmiany od 2020 roku? Nie tym razem

Często wpływ na przyspieszenie lub odłożenie decyzji o wzięciu leasingu mają zapowiadane zmiany w systemie podatkowym. Tak działo się na przełomie 2018 i 2019 roku, kiedy w życie wchodziły nowe zasady zaliczania leasingu i wynajmu długoterminowego samochodów osobowych w koszty uzyskania przychodu, wprowadzające m.in. limit KUP w kwocie 150 tys. złotych.

Jednak tym razem sytuacja jest neutralna. Z początkiem 2020 roku nie wchodzą w życie żadne zmiany bezpośrednio dotyczące leasingu i wynajmu długoterminowego – zarówno pozytywne, na które warto byłoby poczekać, jak i negatywne, które zalecałyby przyśpieszenie decyzji o zawarciu nowej umowy jeszcze w 2019 r.

Aktualne zasady podatkowe dotyczące leasingu znajdziesz tu: Leasing i podatki

Chcesz zdążyć z leasingiem przed końcem roku? Poznaj nasze 5 rad dla spieszących się

Jak widać, pospieszyć się z leasingiem do końca 2019 roku powinni głównie przedsiębiorcy, którym zależy na kosztach podatkowych w bieżącym roku i chcący sfinansować starsze samochody, pojazdy lub urządzenia.

Te osoby powinny pamiętać, że im bliżej końca roku, tym presja czasu będzie większa, a to może doprowadzić do złych decyzji i utrudnić wybór dobrego leasingodawcy i taniej oferty. Dlatego wszystkim spieszącym polecamy wzięcie na serio tych pięć rad: Szybki leasing - 5 wskazówek dla spieszących się.

Byliśmy pomocni? Doceń i poleć nas

5 1 1 1 1 1 5.00 (3)
Samochód osobowy

Wyszukiwarka ofert leasingowych

1. Wypełnij tylko jeden formularz
2. Otrzymasz wiele ofert i naszą analizę
3. Sam wybierzesz najlepszą propozycję

Indywidualna pomoc w wyborze oferty i leasingodawcy

Pamiętaj, że użytkownicy, którzy skorzystali z Wyszukiwarki Leasingu na FmLeasing.pl otrzymują bezpłatne wsparcie w postaci analizy otrzymanych ofert i warunków umów. Sprawdź, jak bardzo ułatwia to wybór leasingu i pozwala uchronić się przed poważnymi błędami. Dowiedz się więcej >

Chcesz dowiedzieć się więcej?


Mężczyzna pokazuje zawartość IphonaAuto Leasing

Warunki leasingu samochodów osobowych i dostawczych u polskich leasingodawców - ten rodzaj finansowania oferuje 27 z nich. Informacja o wariantach, procedurach, okresach finansowania, wysokości wymaganego udziału własnego itp.


ZegarIle trwa i jak wygląda procedura zawarcia umowy leasingu?

Podajemy przybliżony czas trwania wszystkich formalności (od złożenia wniosku do wydania przedmiotu) oraz jak one wyglądają w praktyce u większości polskich leasingodawców.


Michał Krupiński

Autor: Michał Krupiński

Jestem autorem tego artykułu. W branży leasingowej działam od 2000 roku, co – jak łatwo policzyć – daje już blisko 20-letnie doświadczenie. Od 2009 jestem wydawcą i współzałożycielem serwisu FmLeasing.pl.

Chętnie odpowiem na pytania dotyczące niniejszej publikacji. Kontakt i więcej informacji o mnie na stronie: Michał Krupiński

Joomla SEF URLs by Artio
 

Portal FmLeasing.pl